Vi funderar att köpa ett kedjehus och skulle då vilja renovera det genom att öppna upp köket mot det som idag är ett litet badrum. Då köket kommer att fortsätta ut i det som idag är badrummet kommer det nog se konstigt ut med en balk i "mitten" av rummet. Tror ni väggen är bärande? Och, i så fall, hur stöttar vi upp på bästa (snyggaste) sätt?

Tack!

• Arkitektonisk ritning, grundplan, måttangivelser, detaljer, teknisk dokumentation, byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en bottenvåning, innehåller mått och rum beteckningar som kök, WC, garage.
    Skapa konto
BirgitS
Nu är jag långt ifrån byggkonstruktör men det ser ut som att takstolarna över köket vilar på den väggen och den är därför bärande. Man avväxlar en vägg just genom en balk som vilar på pelare. De flesta människor tänker just inte på om det är en balk vid taket, lika lite som de tänker på var det finns brandvarnare.

Jag har svårt att se hur ett så litet utrymme som ligger på det sättet kan utnyttjas på ett bra sätt i köket, men huvudsaken är ju att du vet det. Själv skulle ju jag inte vilja bli av med den enda toaletten på det våningsplanet och om toaletten skulle bort skulle jag föredra att använda det som klädkammare eftersom hallens förvaring nästan är obefintlig.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu är jag långt ifrån byggkonstruktör men det ser ut som att takstolarna över köket vilar på den väggen och den är därför bärande. Man avväxlar en vägg just genom en balk som vilar på pelare. De flesta människor tänker just inte på om det är en balk vid taket, lika lite som de tänker på var det finns brandvarnare.

Jag har svårt att se hur ett så litet utrymme som ligger på det sättet kan utnyttjas på ett bra sätt i köket, men huvudsaken är ju att du vet det. Själv skulle ju jag inte vilja bli av med den enda toaletten på det våningsplanet och om toaletten skulle bort skulle jag föredra att använda det som klädkammare eftersom hallens förvaring nästan är obefintlig.
Tack för svar!

Huset är numera ombyggt så det är nu inte längre tak direkt ovanför köket, utan det är där ett sovrum istället. Det finns dock inga konstruktionsritningar på detta (i alla fall inte i bygglovsarkivet) utan dessa är handritade och visar inte annat än att väggarna i sovrummet följer väggarna i köket....

Både väggen mot badrummet och väggen mellan badrummet och "hallen" ska självklart bort, så det L-formade köket förlängs och går längs väggen mot trappan istället för väggen mot badrummet. Det som på ritning benämns som "sovrum" och ligger bortanför tvättstugan öppnas upp mot vardagsrummet och kommer användas som matrum. Därmed blir det en mer öppen planlösning och bättre flöde mellan de sociala ytorna. Tvättstugan blir nytt badrum på bottenvåningen och tvätten hamnar i det inbyggda garaget (hallen har byggts ut av tidigare ägare så det går att nå garaget från hallen och garaget är idag boarea, där en del av garaget är ett "hobbyrum", vilket blir nya "groventrén" med tvättstuga och annat för att enkelt ta hand om smutsiga/blöta hundar och barn).

BirgitS
Med så mycket ändringar i en komplex byggnadskropp bör du ju absolut anlita en byggkonstruktör som dels kan bedöma om det ens är möjligt att göra alla de förändringarna och dels i så fall kan beräkna vad som krävs utifrån husets nuvarande konstruktion.

Om jag förstår den första ritningen rätt så är även väggen mellan vardagsrum och sovrum bärande eftersom det står om en limträbalk där, förmodligen om man valde bort sovrummet när huset byggdes. Den balken skulle vara 30 cm hög.

BirgitS BirgitS skrev:

BirgitS BirgitS skrev:

Här ser du ritningarna för den utbyggda hallen (fast dörren till garaget går inte igenom det som vi ska använda som matrum utan dörren går igenom hallen) och det utbyggda sovrummet på övre plan. Här ser du också en ritning från ett prospekt som visar hur några grannar har gjort (fast vi ska då inte ha WC:n under trappan utan vi behåller det förvaringsutrymmet som skafferi). När vi var där såg vi inte någon synlig balk och det finns heller inget i bygglovsarkivet för deras renovering.... Husen är dock inte exakt samma, utan det förekommer hustyper A-E (samt spegelvända varianter), så det kan skilja sig lite.

• Ritningar av en byggnads planlösning på två våningsplan, inkluderar mått och rumsindelning.
    Skapa konto
  • Svartvitt ritningsplan för hus. Märkta rum inkluderar vardagsrum, kök, garage, tvätt, förråd och entré/hall.
    Skapa konto
BirgitS BirgitS skrev:
Med så mycket ändringar i en komplex byggnadskropp bör du ju absolut anlita en byggkonstruktör som dels kan bedöma om det ens är möjligt att göra alla de förändringarna och dels i så fall kan beräkna vad som krävs utifrån husets nuvarande konstruktion.

Om jag förstår den första ritningen rätt så är även väggen mellan vardagsrum och sovrum bärande eftersom det står om en limträbalk där, förmodligen om man valde bort sovrummet när huset byggdes. Den balken skulle vara 30 cm hög.
Husen kommer i olika varianter, där vissa har en bärande vägg och andra en limträbalk. Just den här varianten har en limträbalk och väggen är redan delvis öppnad (finns några dm kvar på vardera sida om öppningen som vi ska ta bort).

BirgitS
I iahapp skrev:
Just den här varianten har en limträbalk och väggen är redan delvis öppnad (finns några dm kvar på vardera sida om öppningen som vi ska ta bort).
Är inte de dm pelarna som håller uppe balken?
Det står tydligt på första ritningen att vid alternativet med limträbalk så finns det stolpar i vardera änden.

P
I iahapp skrev:
Vi funderar att köpa ett kedjehus och skulle då vilja renovera det genom att öppna upp köket mot det som idag är ett litet badrum. Då köket kommer att fortsätta ut i det som idag är badrummet kommer det nog se konstigt ut med en balk i "mitten" av rummet. Tror ni väggen är bärande? Och, i så fall, hur stöttar vi upp på bästa (snyggaste) sätt?

Tack!
Hej,
Det är omöjligt att svara på utan mer info. bilder invändigt och utvändigt hade vart bra?
Har ni tänkt att vara utan toa?

Mvh Janne

BirgitS BirgitS skrev:
Är inte de dm pelarna som håller uppe balken?
Det står tydligt på första ritningen att vid alternativet med limträbalk så finns det stolpar i vardera änden.
Ena stolpen är, som ritningen visar, inne i den tvärgående väggen och den andra är dikt an väggen (stolparna är ju bara 95x95). Så en liten snutt på 10 cm lämnar vi såklart för att klä in den ena stolpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.