Hej, som nämt ovan vill jag höja takbjälkarna i stallet till den högre upp på bilden för att få en högre takhöjd. Stallet är ca 8x8 meter. Hur hade ni reglat upp?

• Taket i ett stall med träbjälkar och korrugerat plåttak, där takbjälkar är placerade i olika höjder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det korta svaret är att jag hade inte gjort det överhuvudtaget.
Takstol i lada med markerade krafter; blått visar tryck uppifrån, och orange visar tryck utåt. Indikerar vikt- och väggbelastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har färglagt din bild för att visa på krafterna. Blått är tryck uppifrån, och du kan se att alltihopa, både hela takstolen och hammarbandet, i slutänden vilar på just den bjälke som du vill ta bort genom att "regla upp" någonting någonstans. Orange visar på tryck utåt, och de som är markerade med orange håller ihop väggarna och hindrar dem från att kalva ut. Konstruktionen fungerar som helhet, så därför är det väldigt svårt att bara ändra en komponent.
Om takhöjd är väldigt viktigt finns nog egentligen bara två lösningar, bygg nytt med önskad takhöjd eller skaffa mindre hästar (jag har för mig att kravet på takhöjd står i proportion med mankhöjden).

Tack, ja jag har koll på vilka mått jag behöver ha i takhöjd för hästarna därav min fråga om det är möjligt att ändra för att takhöjden inte räcker som den är nu.

Min förhoppning är att flytta upp/ sätta nya reglar som håller in väggarna till den mindre orangea lite högre upp. Det handlar totalt om 3 st balkar på dom 8 m.

Men asså, du kan inte ersätta en 8 meter lång bjälke som kanske är av dimensionen 10 tum × 10 tum med "några reglar".

Vi får anropa vår broder @heimlaga i frågan!

H Hygges skrev:
Tack, ja jag har koll på vilka mått jag behöver ha i takhöjd för hästarna därav min fråga om det är möjligt att ändra för att takhöjden inte räcker som den är nu.

Min förhoppning är att flytta upp/ sätta nya reglar som håller in väggarna till den mindre orangea lite högre upp. Det handlar totalt om 3 st balkar på dom 8 m.
Höj taket istället och bygg nya högre väggar.

H Hygges skrev:
Hej, som nämt ovan vill jag höja takbjälkarna i stallet till den högre upp på bilden för att få en högre takhöjd. Stallet är ca 8x8 meter. Hur hade ni reglat upp?
De röda stolparna på bilden kan förslagsvis bytas till längre i samma grovlek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.