D drajjan skrev:
Jobbar själv som mäklare på Fastighetsbyrån. Swedbank på min ort är väldigt enkla och samarbetsvilliga. Dock tror jag det beror mycket på vilket ledning det lokala kontoret har. Tror att olika banker är bra på olika orter. Det mesta handlar om ledningen och vilken personal dem har.

Alla banker på min ort har godkända värderare. I regel är alla mäklare som jobbar hos kedjorna godkända att värdera. Så några ”källarmäklare” är inte godkända. Alla banker häromkring kräver att en mäklare eller jurist sköter avtalshandlingarna numer. Jag hjälper kunder his LF och våra konkurrenter kan hjälpa kunder hos Swedbank. Så kolla med banken varför inte värderingen gäller. Kan bero på att den mäklaren inte är godkänd värderare hos banken.

Kan lägga till att det är betydligt smidigare att ha kontakt med bank på den lokala orten än att ta det via internetbanken eller telefonbanken. Där är det ofta strul.

Om man läser alla inlägg så kommer du inte ha något jobb snart.

• Gilla
Callmenobody
  • Laddar…
B Bluenose skrev:
Jag rekommenderar alltid att byta ifrån Swedbank, när jag skulle köpa hus sa dom att jag inte skulle klara det, gick till Länsförsäkringar och dom tog emot mig med öppna armar, fick lån direkt, och nu 7 år senare har jag allt där, alla försäkringar sparande till barnen osv.. Swedbank nej tack!
Håller med. När vi skulle köpa hus så ringde jag till Swedbank(som både jag och min sambo haft sen barnsben) och ville höra mig för hur det går till med lån och husköp. Ingen av oss hade tidigare gjort något liknande, ville bara höra mig för. Första frågan från banken var om vi hade någon kontantinsats, vilket vi inte hade kollat så noga eftersom vi bara ville ha info om hur man gör. Nästa fråga var om var vi tänkte köpa hus, vilket är några mil från närmaste tätort. Min uppfattning blev att Swedbank inte vill ha att göra med folk på landsbygden.

Bytte för övrigt allt till Länsförsäkringar vilket gått utan problem.

• Gilla
Elfströmsgardn och 1 till
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Jag vet knappt vart jag ska börja. Hur ska en mäklare ens kunna genomföra en kontraktsskrivning utan att ansvara för tillträdet? Det är en fullständig omöjlighet.

Det jag kan ana mig till är att du läst något finstilt någonstans någongång att mäklaren själv inte behöver hålla i tillträdet och sen har du rört ihop fakta med din fantasi och gjort en egen tolkning. För det betyder att en registrerad fastighetsmäklare kan överlåta tillträdet till en oregistrerad medarbetare. Det betyder verkligen inte att en mäklare kan överlåta tillträdet till säljaren och köparen så som du beskriver.

Och angående dina påståenden om mäklarkedjor och samarbetsbanken så är du så långt ute på en åker och cyklar att jag är rädd att du aldrig kommer hitta hem igen utan kompass. Gör gärna lite research innan du kommer tillbaks på denna punkten.

Angående stora och små mäklarkedjor så kanske du borde kolla lite statistik innan du uttalar dig, gärna då utanför bygden du själv bor för även här lämnar dina påståenden ganska mycket övrigt att önska.

Och nej, jag är inte nyfiken på vad du jobbar med, dina inlägg räcker gott för mig.

Om du vill läsa på lite rekommenderar jag dig att läsa Fastighetsmäklarlag (2011:666) §21, den är intressant. §8 kan vi också kast in lite, den är bra och tillämplig.
Om du nu jobbar som mäklare så skulle jag gärna få veta vilket företag, skulle gärna vilja prata med din ägare, Du har helt fel. I ett förenklat uppdrag behöver mäklaren absolut inte hålla tillträdet MEN när mäklaren är behjälplig med kontrakt skrivning och där kunderna ej är insatta i processen brukar man erbjuda även tillträde och det påvisas av priset på uppdraget. I stället för att skriva att jag har fel om banksamarbeten så kan du ju beskriva i vad jag skriver är fel. Jag kan säkert ha fel och uppdatera mig gärna. Vill gärna hålla mig uppdaterad om kollegorna i branschen. Och jag kan med gott samvete säga att övriga är små kedjor när man tittar på marknadsandelar i Sverige. De stora kedjorna som är rikstäckande är Fastighetsbyrån, Svensk Fast, Länsfast och där efter kommer mindre kedjor som Mäklarhuset, Skandiamäklarna osv. Där efter har vi Bjurfors och Erik Olsson som framför allt jobbar i Stockholm och Göteborg men även i en del mindre städer. Notar är stora i Stockholm. Är det något av detta som är fel???

Alebaleportocale
F Freddan#1 skrev:
Tips: Investera i tid och boka en tid på en bank eller två och gå dit istället för att ringa. Både du och din fru måste vara med. Du kommer ju att dras med lånet under lång tid och den lilla extra tid för att gå dit och prata med dem är nog väl investerad tid.

Vet inte hur gammal du är, men många idag har en övertro på internet, sms och telefonsamtal tycker jag. Inget går upp mot att träffas när det gäller viktiga saker.

Har sett det förut från kunder att man lånar i blanco och byggkredit samt byggbolaget skickar räkningarna till banken. Fattar inte detta bara. Kanske har jag missat något?
Allt sånt kostar nämligen pengar för banken att hantera och det är du som får betala det. Varför inte bara låna x antal miljoner eller vad det rör sig om och sköta betalningarna själv?
det är nästintill omöjligt att få ett personligt möte på Swedbank och SEB.

Ett gott råd, undvik att anlita Swedbank.
Vi köpte vårt hus för drygt 10 år sedan och upphandlade lån både för vår förening brf. Och medlemmar.
Bra så Swedbank hade bästa erbjudandet. Vi skrev på avtal och kontrakt på Swedbank HK i Stockholm då i citykontoret. (jag var då ordföranden i brf.)
Men sen började problemen när vi kom till Solna. den utlovade ränta blev inte vad som lovats för vissa?
Sedan krånglade man med allt en handläggare i stället för 3st ( runt hundra lgh.) Många blev förbannade och till slut erbjöd lokala Handelsbanken samma som ursprungligen Swedbank lovat.
När jag nu efter drygt 10 år tröttnat och ville avsluta affärerna (lånet) hos Swedbank (slutligen betala lånet) så förhalar Swedbank detta med över en månad trots att hela likviden fanns insatt på Swedbank.
Man hänvisar till det ena och det andra, t.o.m. Direkta felaktigheter och påhitt? Jag blev naturligtvis debiterad ränta under tiden, men fick ingen ränta på mitt insatta beloppet?
Så ett gott råd vill ni undvika krångel och egendomliga extrakostnader skippa Swedbank!!!!!!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
Jag var inte inte i samma situation. Köpte vi mäklare som majoriteten gör. Men min upplevelse av swedbank är bara postiv i jämförelse med andra banker. Trodde att jag skulle få nobben hos dom, men dom ba otroligt tillmötesgående

scholdsten scholdsten skrev:
Om du nu jobbar som mäklare så skulle jag gärna få veta vilket företag, skulle gärna vilja prata med din ägare, Du har helt fel. I ett förenklat uppdrag behöver mäklaren absolut inte hålla tillträdet MEN när mäklaren är behjälplig med kontrakt skrivning och där kunderna ej är insatta i processen brukar man erbjuda även tillträde och det påvisas av priset på uppdraget.

I stället för att skriva att jag har fel om banksamarbeten så kan du ju beskriva i vad jag skriver är fel. Jag kan säkert ha fel och uppdatera mig gärna. Vill gärna hålla mig uppdaterad om kollegorna i branschen. Och jag kan med gott samvete säga att övriga är små kedjor när man tittar på marknadsandelar i Sverige. De stora kedjorna som är rikstäckande är Fastighetsbyrån, Svensk Fast, Länsfast och där efter kommer mindre kedjor som Mäklarhuset, Skandiamäklarna osv. Där efter har vi Bjurfors och Erik Olsson som framför allt jobbar i Stockholm och Göteborg men även i en del mindre städer. Notar är stora i Stockholm. Är det något av detta som är fel???
Så nu har du svängt från att med absolut säkerhet veta att ALLA stora mäklarkedjor har samarbete med banker till att förstå att "du kanske har fel".

Det går fort i svängarna här. I mitt första svar till dig specade jag tydligt vad som var fel.

Angående tillträdet så har du fortfarande fel. Mäklaren är absolut ansvarig för såväl kontraktsskrivningen som tillträdet. Sedan kan en mäklare i undantagsfall låta oregistrerad medarbetare ta hand om tillträdet, som jag tidigare skrivet.
Men att lämna tillträdet därhän skulle strida mot fastighetsmäklarlagen paragraf 21, paragraf 8 som jag tidigare skrivit.

Kolla gärna på FMIs hemsida, där finns mycket intressant läsning.

Vad är egentligen bra med Swedbank?

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
C
A ArneFix skrev:
Men sen började problemen när vi kom till Solna. den utlovade ränta blev inte vad som lovats för vissa?
Har råkat ut för exakt samma problem med SEB. Kollektivt låneavtal tecknat hos ett kontor, men när man tar erbjudandet till ett annat kontor vägrar de gå med på de avtalade villkoren. För min del fick jag flytta över alla affärer till det andra kontoret, teckna lånet och sedan flytta tillbaka allt. Rent jävelskap med andra ord.

• Gilla
Skogsgubben
  • Laddar…
Byt bank! Jag håller på att avveckla Swedbank eftersom de har en massa krångligheter för sig och att förhandla om räntor är helt omöjligt.

• Gilla
ArneFix och 1 till
  • Laddar…
Skogsgubben
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
Jag känner mig så gott igen i just detta problemet med Swedbank, det är en riktig skitbank när du ska låna.
Jag skulle köpa en bostadsrätt som kostade 1 Miljon kronor, jag hade 350.000:-kr. i egeninsats, alltså 30%, så jag sökte om 650.000:-kr. jag har en fast inkomst på mellan 23-25.000:- pr. mnd. Jag har inte en enda krona skulder.
Jag har aldrig tagit lån till nåt.
Detta bör inte vara nåt problem i nån bank, utom Swedbank, dom menade jag inte ville klara av lånet.....
Jag blev så chockad, men förstod snabbt att detta var personligt.
Gick då till Länsförsäkringar, hon tittade på mina papper i 3 minuter och sa detta är inget problem och gav mig lånet 5 minuter efter jag hade kommit in dörren.
Nu äger jag bostadsrätten och betalar 2500:-kr i lånekostnader varje månad.
Så jag undrar varför sa Swedbank nej?

Jag tror ofta att detta är ofta personlig, för beslutet för att dom sa nej i Swedbank var ej grundade på ekonomiska grunder, och jag tror ofta att dom gör så här.
Gillar dom inte hur du ser ut eller har hört nåt om dig på stan....glöm lån i Swedbank.
Jag bor i ett relativt lite samhälle på västkusten.

Mitt råd till dig, gå till en annan bank och fråga om lån.

Redigerat:
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Nu är det väl så många svar så ingen orkar väl läsa. Men jag och min fru fick lån av Swedbank fast taxeringsvärdet var hälften av lånebeloppet. Senaste värderingen var 20 år gammal. Min fru pluggar och jag har tre års arbetserfarenhet efter universitet. Hade dåligt med handpenning dessutom. En fastighet i glesbygd. Gissar att det är mycket upp till bankmannen (kvinnan i detta fall), hon gillade oss och våra drömmar om gården på landet och gav oss fullt lån till låg ränta. Inga problem.

Skogsgubben
A ArneFix skrev:
Ett gott råd, undvik att anlita Swedbank.
Vi köpte vårt hus för drygt 10 år sedan och upphandlade lån både för vår förening brf. Och medlemmar.
Bra så Swedbank hade bästa erbjudandet. Vi skrev på avtal och kontrakt på Swedbank HK i Stockholm då i citykontoret. (jag var då ordföranden i brf.)
Sedan krånglade man med allt en handläggare i stället för 3st ( runt hundra lgh.) Många blev förbannade och till slut erbjöd lokala Handelsbanken samma som ursprungligen Swedbank lovat.
När jag nu efter drygt 10 år tröttnat och ville avsluta affärerna (lånet) hos Swedbank (slutligen betala lånet) så förhalar Swedbank detta med över en månad trots att hela likviden fanns insatt på Swedbank.
Man hänvisar till det ena och det andra, t.o.m. Direkta felaktigheter och påhitt? Jag blev naturligtvis debiterad ränta under tiden, men fick ingen ränta på mitt insatta beloppet?
Så ett gott råd vill ni undvika krångel och egendomliga extrakostnader skippa Swedbank!!!!!!
Detta är klassikt Swedbank.

kisumisu
raubtier raubtier skrev:
Jag har haft liknande problem. Köpte en bostadsrätt helt privat utan mäklare, inte ens för kontraktsskrivandet. Swedbank bråkade om ALLT, till och med att jag inte skulle klara lånet trots att alla kalkyler gick ihop med råge (billig bostadsrätt). Handelsbanken tog emot mig med öppna armar och är sedan många år en trogen kund.

Bekanta ska köpa hus nu och även de har problem med Swedbank, medans andra banker nästan slåss om att få dem som kund.

Jag hade vänt mig till en annan bank om jag vore dig, gärna fler för att kunna förhandla räntan.
Jag har precis samma erfarenhet, jag tror vi har tom samma kontor.

Tänkte bara på din användarnamn.

Jag hade Swedbank var bra service. Min fru Nordea nåja jag bytte bank till Nordea som skulle vara så bra. Enda bra dem hade var att kontonumret gick på pers nr.

När vi köpte hus och skulle ha lån var dom helt omöjliga. Vi kunde inte äga 2 hus vi kunde inte äga 2 bilar osv. Alla dessa 100% utan lån och vi hade inga andra lån heller då!!

Den banken förstörde hela våran flytt alltså Nordea! Inflyttning och köpekontrakt var redan skrivet som Nordea ville de skulle gå (dvs att vi skulle vara hemlösa 6 timmar). Som tur gick allt ordna med både köparna och säljarna, men hade dom inte varit flexibla hade vi verkligen varit i skiten!

Handelsbanken inga som helst problem tvärtom dem sade att det är ju bara en säkerhet för lånen när ni äger en fastighet utan lån och bilar utan lån!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.