45 077 läst ·
129 svar
45k läst
129 svar
Är Swedbank en krångligare bank än andra vid fastighetsaffärer där mäklare bara skriver kontrakt?
Jag får känslan att något är ruttet i swedbank. På vår ort sker en flykt av "de bra" personerna på kontoret som väljer att gå till andra arbetsgivare. Kvar verkar bli ett gäng osympatiska, och framförallt okunniga, personer som alltid måste kolla med någon annan hur de ska göra.
PS! Även polisen tycker swedbank är krångliga
https://www.dagensps.se/bors-finans...l-swedbank-sarklass-samst/?link_id=fhFeMIeMUR
PS! Även polisen tycker swedbank är krångliga
https://www.dagensps.se/bors-finans...l-swedbank-sarklass-samst/?link_id=fhFeMIeMUR
Jag börjar alltmer förstå varför Swedbank är inblandade i penningtvättsaffärer, de verkar ju tappa bolånekunder på löpande band, så de måste väl stötta med något annat lukrativt för att kvartalsrapporterna ska se bra ut.

För visst gör alla storbankerna sina största vinster på bolånen?
För visst gör alla storbankerna sina största vinster på bolånen?
Redigerat:
Har aldrig haft problem med Swedbank men har då också använt Fastighetsbyrån vid varje affär. (Sålt 3 bostadsrätter och 1 hus med dem) sen har Swedbank fixat riktigt bra ränta och amortering på nya huset så jag skulle verkligen rekommendera dem.
Efter allt skit som Swedbank sysslat med fattar jag inte hur man kan ha dom som bank.
När vi köpte hus på 80-talet så hette dom Sparbanken, samma skit då. Vi hade hur mycket strul som helst för att få våra lån godkända
. När vi byggt klart gick vi till grannbanken på torget HB och förde över rubbet till dom, funkade perfekt med dom ända sedan den dagen.
Swedbank är på min svarta lista helt klart, Aldrig den skitbanken, aldrig
När vi köpte hus på 80-talet så hette dom Sparbanken, samma skit då. Vi hade hur mycket strul som helst för att få våra lån godkända
Swedbank är på min svarta lista helt klart, Aldrig den skitbanken, aldrig
Byggveteran
· Västra Götaland
· 17 inlägg
P Pumba skrev:Jag har swedbank men är väl sådär nöjd, det var det jäkla tjafs när vi skulle låna till vårt bygge, vår kontaktperson ordnade möte med en av bolånehandläggarna, vet inte vad den damen led av men nåt lån blev de inte, med hennes resonemang kunde vi inte ens bo kvar i befintlig lägenhet där vi hade knappt 20% belåning..
Efter jag gett vår kontakt några få väl valda ord fick vi en ny tid hos en annan handläggare och kunde 4 månader senare påbörja husbygget.
Känslan är att swedbank är mer griniga (förutom om man vill tvätta pengar) men det är mycket personen man möter som sätter utfallet, det är jättesmidigt med deras dygnet runt kundtjänst, kunde ringa in på kvällen och göra en extraamortering på ett lån, löst på mindre än 5 minuter, men ska man låna pengar eller förhandla räntan så gäller det nog att träffa rätt person.[/QUOTE
1) Det stämmer inte det du skriver. En del av de du nämner är inte stora mäklarkedjor. De är stora på sin lokala marknad. Länsfast och Länsförsäkringar. Mäklarhuset har samarbete med SBAB, Husman med Handelsbanken, Bjurfors med SEB, Svenskfast med SEB och Nordea, Erik Olsson hade ett samarbete med SBAB under annat namn, De andra du nämner är så små och kallas inte för stora kedjor.Elin6745 skrev:
Oj så många fel du han få till på kort tid.
1. Det finns flertalet stora mäklarkedjor som är fristående från banksamarbeten. De enda jag känner till som faktiskt HAR en bank knuten till sig är Swedbank/Fastighetsbyrån samt Länsfast/Länsförsäkringar Bank. Samarbeten känner jag på rak arm bara till SvenskFast/SEB. Kan naturligtvis finnas någon till jag inte kommer på just nu med vet definitivt att det finns många som är helt fristående, exempelvis Bjurfors, HusmanHagberg, ERA, Mäklarhuset, Notar, Erik Olsson, Svenska Mäklarhuset, MOHV, Hemverket m.f
2. Om en mäklare har kommit överens med köpare och säljare att hen ska vara behjälplig med endast kontraktsskrivning så inkluderar detta självklart också att mäklaren också måste hålla i tillträdet. En fastighetsaffär ska alltid ske med så kallade dubbla fångenshandlingar vilket betyder att man först skriver ett köpekontrakt/överlåtelseavtal där man bestämmer villkoren för affären. Sedan på tillträdesdagen upprättar man ett köpebrev/överlåtelsebevis samt en likvidavräkning. En mäklare kan verkligen inte hjälpa till att upprätta köpekontraktet/överlåtelseavtalet men sedan inte fullfölja affären med upprättande av tillträdeshandlingarna.
3. T.S skriver att det är säljaren själv som låtit skriva en objektbeskrivning. Sedan har fastighetsbyrån låtit värdera fastigheten med det är ju en helt annan fråga. För att värdera en fastighet krävs inget förmedlingsuppdrag. Banken försöker sig ju uppenbart på maffiametoder för att servera affärer till sina egna mäklare vilket synnerligen inte är vidare etiskt.
4. Du blandar ihop samarbetsavtal med förmedlingsuppdrag friskt i din text. Ett förmedlingsuppdrag är vad mäklaren har OM hen har ett tecknat samarbetsavtal.
5. Min personliga uppfattning är att Swedbank är den i särklass med byråkratiska och svåraste bank att ha med att göra. Deras krav är oftast orimliga och ologiska, T.S ärende är ju ett solklart exempel på detta.
Varje registrerad fastighetsmäklare har kunskapen att upprätta kontrakten och tillträdeshandlingarna som krävs för affären. Skulle köparen vilja anlita ett riktigt stolpskott till mäklare så spelar det inte banken någon som helst roll då deras pengar är skyddade. Skulle mäklaren begå ett tjänstefel som ekonomiskt drabbade parterna finns en ansvarsförsäkring som skyddar dessa.
Det enda som är något logiskt är att banker gärna ser ett värderingsintyg från mäklare de känner förtroende när man köper och säljer privat för men det har ju T.S så det borde vara lugnt.
Sedan är det logiskt och rimligt att bankerna kräver att en mäklare sköter kontraktsskrivningen just för att det då innebär att det finns ett försäkringsskydd såväl som att det innebär en garanti för att korrekta handlingar upprättas men det har ju också parterna på plats.
Nej, detta är ett solklart exempel på när Swedbank är ute och cyklar.
2) Det stämmer heller inte det du skriver om förmedlingsuppdrag. läs fastighetsmäklarlagen eller ring mäklarsamfundet så får du svaret på vad skillnaden är på vanligt och förenklat förmedlingsuppdrag. I ett förenklat behövs inte objektsbeskrivning eller tillträde.
3) jag läste fel gällande objektsbeskrivningen och håller med om vad du skriver hur Swedbank MEN också ALLA andra banker är likadana.
4) Jag har inte blandat ihop avtalen. Men hen kan ju faktiskt vara flera personer vilket jag syftade till.
5) tror att du misstolkar mina kommentarer att jag jobbar för Swedbank eller är kund där, Jag är kund hos Nordea men det är inte relevant, Du verkar vara mäklare och kanske du borde läsa fastighetsmäklarlagen igen. Det gör jag dagligen. Undrar vad jag jobbar med?
Har dåliga erfarenheter av Swedbank, kommer aldrig att nyttja den banken mer. Jag köpte en gård och fick mycket bra hjälp och lån till låg ränta hos Landshypoteket. Hypoteksbanken lånar ju gärna ut till villor också med utmärkta villkor!
Håller med .Låna i säljarens bank och låt bankens jurist skriva avtalet och hantera avräkningen .MultiMan skrev:
Beroende på vad TS och säljaren avtalat bör bankens överlåtelsekostnaden falla på säljaren då hen slipper mäklararvodet . Gör en bra överlåtelsebesiktning som med säljarens utfästelser och värdering bifogas ansökan om förhandsbesked .
Ja Swedbank är besvärliga .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B butchbob skrev:Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).
Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.
Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.
Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.
Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.
Känner någon igen sig?
När jag och dåvarande sambon skulle köpa hus så hade hon swedbank sen barnsben och jag handelsbanken, hon gick in på sin lokala bank och hörde sej för, dom var direkt otrevliga och skrattade i princip åt henne, "du tror väl inte du kan låna pengar när du har en provanställning", varvid hon sa att hennes sambo (jag alltså) har fast jobb sen länge och dom sa typ "Men riktigt så funkar det inte lilla du".
Hon var riktigt ledsen när hon kom därifrån.
Sen gick vi tillsammans till mitt lokala handelsbankenkontor, HELT annat bemötande, professionellt och vänligt, bankkvinnan förklarade snällt och tålmodigt hur allt fungerade, räknade på inkomster, avgifter, handpenning på ett fiktivt hus och konstaterade att det var inga som helst problem att låna den summan vi hade tänkt.
Och när vi frågade om hennes provanställning så var inte det heller några problem, för den kommer ju att övergå till en fast anställning så småningom, dessutom så tjänade jag såpass bra att vi skulle klara av lånet oavsett.
Hennes första ord när vi kom ut därifrån var "jag vill byta bank". ..Vilket också skedde när vi väl köpte huset.
Det beror säkert på vilket kontor och vilken person man hamnar hos, men ett sånt bemötande är ju helt horribelt.. snacka om att skrämma bort sina trogna kunder.
Hon var riktigt ledsen när hon kom därifrån.
Sen gick vi tillsammans till mitt lokala handelsbankenkontor, HELT annat bemötande, professionellt och vänligt, bankkvinnan förklarade snällt och tålmodigt hur allt fungerade, räknade på inkomster, avgifter, handpenning på ett fiktivt hus och konstaterade att det var inga som helst problem att låna den summan vi hade tänkt.
Och när vi frågade om hennes provanställning så var inte det heller några problem, för den kommer ju att övergå till en fast anställning så småningom, dessutom så tjänade jag såpass bra att vi skulle klara av lånet oavsett.
Hennes första ord när vi kom ut därifrån var "jag vill byta bank". ..Vilket också skedde när vi väl köpte huset.
Det beror säkert på vilket kontor och vilken person man hamnar hos, men ett sånt bemötande är ju helt horribelt.. snacka om att skrämma bort sina trogna kunder.
Jag rekommenderar alltid att byta ifrån Swedbank, när jag skulle köpa hus sa dom att jag inte skulle klara det, gick till Länsförsäkringar och dom tog emot mig med öppna armar, fick lån direkt, och nu 7 år senare har jag allt där, alla försäkringar sparande till barnen osv.. Swedbank nej tack!
Min och mina vänners erfarenhet är att ens befintliga bank oftast krånglar om man ska köpa ny bostad. Jag och min sambo hade Länsförsäkringar som inte gick med på handpenningslån fast vi skulle villkora köp om inte vår dåvarande bostad blev såld. En del av kontantinsatsen satt fast där och p.g.a. utökning i familjen behövde vi större.
Ville promt att vi sålde först och sätta oss i hyresrätt.
Swedbank tog emot med öppna armar.
En vän hade problem med Nordea och gick till LF och en annan gick från LF till Nordea.
Verkar mer som att bankerna själv vill driva en viss kundrotation.
Ville promt att vi sålde först och sätta oss i hyresrätt.
Swedbank tog emot med öppna armar.
En vän hade problem med Nordea och gick till LF och en annan gick från LF till Nordea.
Verkar mer som att bankerna själv vill driva en viss kundrotation.
Jag vet knappt vart jag ska börja. Hur ska en mäklare ens kunna genomföra en kontraktsskrivning utan att ansvara för tillträdet? Det är en fullständig omöjlighet.scholdsten skrev:
1) Det stämmer inte det du skriver. En del av de du nämner är inte stora mäklarkedjor. De är stora på sin lokala marknad. Länsfast och Länsförsäkringar. Mäklarhuset har samarbete med SBAB, Husman med Handelsbanken, Bjurfors med SEB, Svenskfast med SEB och Nordea, Erik Olsson hade ett samarbete med SBAB under annat namn, De andra du nämner är så små och kallas inte för stora kedjor.
2) Det stämmer heller inte det du skriver om förmedlingsuppdrag. läs fastighetsmäklarlagen eller ring mäklarsamfundet så får du svaret på vad skillnaden är på vanligt och förenklat förmedlingsuppdrag. I ett förenklat behövs inte objektsbeskrivning eller tillträde.
3) jag läste fel gällande objektsbeskrivningen och håller med om vad du skriver hur Swedbank MEN också ALLA andra banker är likadana.
4) Jag har inte blandat ihop avtalen. Men hen kan ju faktiskt vara flera personer vilket jag syftade till.
5) tror att du misstolkar mina kommentarer att jag jobbar för Swedbank eller är kund där, Jag är kund hos Nordea men det är inte relevant, Du verkar vara mäklare och kanske du borde läsa fastighetsmäklarlagen igen. Det gör jag dagligen. Undrar vad jag jobbar med?
Det jag kan ana mig till är att du läst något finstilt någonstans någongång att mäklaren själv inte behöver hålla i tillträdet och sen har du rört ihop fakta med din fantasi och gjort en egen tolkning. För det betyder att en registrerad fastighetsmäklare kan överlåta tillträdet till en oregistrerad medarbetare. Det betyder verkligen inte att en mäklare kan överlåta tillträdet till säljaren och köparen så som du beskriver.
Och angående dina påståenden om mäklarkedjor och samarbetsbanken så är du så långt ute på en åker och cyklar att jag är rädd att du aldrig kommer hitta hem igen utan kompass. Gör gärna lite research innan du kommer tillbaks på denna punkten.
Angående stora och små mäklarkedjor så kanske du borde kolla lite statistik innan du uttalar dig, gärna då utanför bygden du själv bor för även här lämnar dina påståenden ganska mycket övrigt att önska.
Och nej, jag är inte nyfiken på vad du jobbar med, dina inlägg räcker gott för mig.
Om du vill läsa på lite rekommenderar jag dig att läsa Fastighetsmäklarlag (2011:666) §21, den är intressant. §8 kan vi också kast in lite, den är bra och tillämplig.