Skogsgubben
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Bytte för övrigt allt till Länsförsäkringar vilket gått utan problem.
Samma gjorde jag, byta till Länsförsäkringar och fick hjälp direkt.

”Skönt” på något vis att höra att det var inte bara inbillning att jag tyckte att Swedbank var väldigt fyrkantiga när vi sökte bolån där tidigare. Båda med bra inkomst, inga barn och låga utgifter och vi behövde ett litet privatlån för en del av insatsen just då. Blev i princip idiotförklarad av dom på Swedbank och menade att vi helt enkelt inte hade råd eftersom vi inte hade pengarna. Punkt slut.

SBAB löste allting utan några som helst problem och det privatlånet betalades tillbaka väldigt raskt enligt plan och det har gått hur bra som helst. Det kändes som att dom var lite mån om att faktiskt ha oss som kunder och såg till helheten.

• Gilla
ArneFix och 1 till
  • Laddar…
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
Swedbank är en skitbank!! Vägrade förhandla om låneränta för huset trots att jag är kund sedan över50 år! Sedan har dom krånglat med en massa andrak saker också, så jag ska byta bank så snart som möjligt! Låna inte hos dom!!!

• Gilla
ArneFix
  • Laddar…
Samma här när vi köpte hus i fjol. Dessutom helt omöjliga att förhandla ränta med. (Dom säger sig att dom är en helkundsbank, dvs att man inte ska stirra sig blind på räntan, utan att dom erbjuder så mkt mer). Vad är mer undrar jag, att deras inkompetenta rådgivare skall placera mina pengar, för ytterligare en avgift? Nej tack, det sköter jag bättre själv på Avanza. Annars placerar dom bara pengarna i en generationskonsfond där dom som sagt tar en förvaltningsavgift plus fondens avgift. Blir att flytta till SBAB när jag lagt klar vårt tak samt fått nya luftvatten-pumpen installerad om en månad. Sänker räntan med 1%. Lite lustigt att Swedbank inte kan förhandla ett skit när man har en belåningsgrad runt 60%?

• Gilla
ArneFix
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag har precis samma erfarenhet, jag tror vi har tom samma kontor.

Tänkte bara på din användarnamn.
Nej tyvärr får jag väl säga då jag helst bor längre norrut men min fru är från södra sverige så vi kompromissade och hamnade i mitten, typ. :) Men jag gillar bra musik och som lite kuriosa har jag faktiskt varit på efterfest med Raubtier en gång för länge sen, trevliga snubbar som inte spottade i glaset! :crysmile::beer:

• Gilla
ArneFix och 1 till
  • Laddar…
Vi har köpt 7 boenden genom åren och är kanske på gång med nummer 8 under hösten.
Aldrig har vi fått hjälp av Swedbank. ALLTID har vi lyckats lösa det med SBAB. Denn gången fundera jag inte ens över Swedbank.

Till saken hör att våra löner, sparande och allt annat ligger hos Swedbank sen vi föddes. Jag har försökt byta bank men min fru tycker att det är bekvämt med Swedbank. Men jag tackar för alla negativa inlägg för nu får det nog räcka för oss också. Bye Bye Swedbank.

Dessutom har vi varit på lokala kontor båda i Malmö och Höllviken...

• Gilla
ArneFix
  • Laddar…
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
Swedbank har ett system uppbyggt av mallar. Tråkigt för de kunder som inte platsar. Jag gjorde inte det så de förlorar ca 250.000 uteblivna räntor. Men ja, som de andra säger, byt bank.

S
Efter att ha varit kund i Swedbank i säkert 20 år har jag gett upp. Hög boränta, dåliga på att ge privatlån även om man har ett hög lön och värdefullt hus med 55% belåningsgrad så tycker man inte man är tillräckligt kreditvärdig. Helt sjukt. Något är fel med den banken.

Mikael_L
Det finns kanske en bank för mycket, för den lilla Svenska marknaden ... :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
D doubleH skrev:
Mycket som är krångligt runt lån hos Swedbank.
Vi är på G att flytta vårt bolån från nv bank nu när bindningstiden går ut.
Försökte flera gånger under 2 dagar (och med olika web-läsare) att fylla i Swedbanks online-formulär för att flytta bolån.
Får "tekniskt fel" varje gång när det färdigifyllda formuläret skall skickas in.
Försökte ringa både deras personliga service (jag är kund sedan tidigare) och deras tekniska support - ca 30 till 60min väntetid i telefonkö oavsett tid på dagen.
Nådde dem via deras chat, där väntetiden "bara" var några minuter.
Enda svaret de kunde ge var att "de inte har några kända tekniska problem" och bad mig försöka igen...
Varje gång man fyller i så tar det typ 15 min vilket känns som 15 min som de stjäl från mig.
Försökte även felanmäla via deras Facebooksida och fick som svar att ringa in o sätta mig i telefonkö eller att besöka ett av deras kontor - vilket känns som ett väldigt konstigt råd i Corona-tider.
Till slut påpekade jag att deras oförmåga att ta emot min ansökan gör att jag tvingas välja en annan bank.
Deras svar:
"Ja det får nog bli så. Trevlig dag!"
Helt uppenbart att de inte vill ha privatkunder...
Om du inte kan använda deras gränssnitt så skriv ett vanligt brev och förklara vad du vill. Väldigt sällan krävs det rent juridiskt att du underrättar någon via ett visst formulär, så länge uppgifterna finns där. Jag har till exempel gjort så till Försäkringskassan en gång och då fått tillbaks ett brev med den blanketten som inte fanns/funkade. Så det var ett utmärkt sätt.

När det gäller banken är formuläret ett sätt att underlätta för BANKEN, inte för dig. Funkar det inte kan du skicka brev. Det kräver dyr manuell hantering som ger incitament för banken att ordna tekniken. Så länge du bara stångar huvudet i deras trasiga webbsida så saknas incitament att göra nått, du betalar ju redan ränta.

MrJay
Har haft Swedbank som bank sedan jag blev vuxen, senare i livet har jag även hunnit jobba på deras huvudkontor :) Även om man jobbade för de var deras låneavdelning ganska hårda när det var dags att köpa eget. Hade även konto på SEB, även om vi fick lånelöfte började även de strula i sista stund..

Kontaktade Handelsbanken via en kontakt, de ordnade med bolånet direkt och vi fick egen bankman. Sedan dess har de tjänat en hel del på diverse affärer med oss och vi är jättenöjda...

kisumisu
raubtier raubtier skrev:
Nej tyvärr får jag väl säga då jag helst bor längre norrut men min fru är från södra sverige så vi kompromissade och hamnade i mitten, typ. :) Men jag gillar bra musik och som lite kuriosa har jag faktiskt varit på efterfest med Raubtier en gång för länge sen, trevliga snubbar som inte spottade i glaset! :crysmile::beer:
Nå då är det inte samma kontor. Jo dom är bra!

Jag är mest förundrad över alla som faktiskt stannar kvar som kunder hos Swedbank. Jag har aldrig varit kund där, men folk i min närhet är/var det. Helt ofattbart, och då var det inte ens lån inblandat. Inte ens Nordea som jag lämnade för 15+ år sedan var lika usla. Ett märkligt fenomen är att Swedbank-kunder verkar ta sin situation som något av naturen givet. Utan att gå in på partipolitik skulle jag beskriva det som av tradition nedärvt. "Vi har alltid haft den här banken". Då får man väl bara hacka i sig det om de inte har villkor som man gillar? Eller varför annars fortsätta ge dem dina pengar?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns kanske en bank för mycket, för den lilla Svenska marknaden ... :thinking:
NEJ! Det finns för FÅ banker i Sverige! Storbankerna tillåts av sina slöa och kravlösa kunder göra som de vill. Dessutom blir de "too big to fail" så i varje bankkris får skattebetalarna stå för notan. Små, mindre banker, där ägarna förlorar ALLT vid illikviditet är enda lösningen. Men nej, så ska vi inte ha det i vinnarlandet Sverige, där ska slarvern få sina miljarder tryggade på skattebetalarnas bekostnad. Det är ju "häftigt" att betala skatt. Eller hur? #swedbank #mona (oj, det blev inte riktigt som det skulle...)

Har Swedbank i vår bostadsrättförening, och det verkar väldigt omständligt och struligt av det jag märkt jämfört med min egen bank, men vi har fått väldigt bra räntor.
Har gjort 3 bostadsaffärer med folk som haft Swedbank, även då har det varit struligt, man det kanske blir det när man inte har samma bank, men i ett fall tyckte även mäklaren att det var struligt, trots att det just vad den banken mäklaren själva samarbetade med.

Dom få erfarenheter jag har med Swedbank är ganska så bra. Har väl haft dom ca 17år och dom har aldrig krånglat. Första husköpet förra året gick genom Fastighetsmäklarna som sitter i samma kontor som Swedbank i våran lilla kommun och allt flöt på perfekt.

Månaderna innan när det va dags att prata om bolån och privatlån till kontantinsats så va dom väldigt samarbetsvilliga och hjälpte till på alla sätt och vis.

Så vi är väldigt nöjda med dom. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.