kisumisu
E Enolf skrev:
Jag är mest förundrad över alla som faktiskt stannar kvar som kunder hos Swedbank. Jag har aldrig varit kund där, men folk i min närhet är/var det. Helt ofattbart, och då var det inte ens lån inblandat. Inte ens Nordea som jag lämnade för 15+ år sedan var lika usla. Ett märkligt fenomen är att Swedbank-kunder verkar ta sin situation som något av naturen givet. Utan att gå in på partipolitik skulle jag beskriva det som av tradition nedärvt. "Vi har alltid haft den här banken". Då får man väl bara hacka i sig det om de inte har villkor som man gillar? Eller varför annars fortsätta ge dem dina pengar?

NEJ! Det finns för FÅ banker i Sverige! Storbankerna tillåts av sina slöa och kravlösa kunder göra som de vill. Dessutom blir de "too big to fail" så i varje bankkris får skattebetalarna stå för notan. Små, mindre banker, där ägarna förlorar ALLT vid illikviditet är enda lösningen. Men nej, så ska vi inte ha det i vinnarlandet Sverige, där ska slarvern få sina miljarder tryggade på skattebetalarnas bekostnad. Det är ju "häftigt" att betala skatt. Eller hur? #swedbank #mona (oj, det blev inte riktigt som det skulle...)
Jag har en känsla det beror också mycket var man bor. I Haparanda var Swedbank medgörliga. Vi fick tom lån fast vi var då arbetslösa. Visst huspriserna är lite andra här men i Sthlm helt omöjligt få lån på fast man med mycket större säkerhet kunnat sälja lägenheten vi var intresserade av och jag hade en bra stabil inkomst, dom hängde sig på att min fru hade timanställning detta alltså i Stockholm.

Nå sen bytte jag bank till vår Nordea när vi hade flyttat till Haparanda för min fru hade alltid haft där och vi tänkte att bra ha samma. Som inte ens finns kvar nåt mer man hänvisas till Kalix 5 mil bort och nu tror jag dem tom där lagt ner där.

Hursomhelst Nordea här började bråka med oss om ekonomi när vi skulle ha lån till ett nytt hus, fast vi betalat av det billiga huset och båda har jobb!

Hos Handelsbanken var det som sagt aldrig några problem!

Men det jag personligen saknar från själva Swedbank det är internetbanken!
Både Handels och Nordea är så att man ibland måste ha en Windows eller Mac dator!

Sådant tjafs hade inte Swedbank (inte i alla fall för 10-13 år sedan) och när man gjorde betalningar hos Swedbank så försvann pengarna på kontot. Ja några har sagt att dem snodde åt sig pengarna ifrån mig innan betalningen slutfördes. Må hända att det är så men var mycket enklare räkna ekonomin "jaha nu är den här räkningen betald nu är det såhär mycket kvar till nästa"...men det går varken hos Nordea eller Handelsbanken till så.

Redigerat:
Skogsgubben
Är det ingen som jobbar på Swedbank som är på forumet, som kan förklara varför det är så här.
Varit roligt att veta vad dom själv tänker, som anställda.:thinking:

Ingen superkänga till Swedbank men en super-eloge till Handelsbanken.

Hade en större summa pengar på ett Swedbank konto men använde Handelsbanken till allt. Så ville ej längre vara kund hos Swedbank och istället föra över allting till Handelsbanken.
2 veckor senare skulle jag köpa en bil och behövde denna summa pengar, som Swedbank länge förhalat med att föra över för "det tar tid att föra över pengar" ??.
På lördagen skulle jag köpa bilen, torsdagen kommer.
Ringer till Handelsbanken och frågar om dom hört något mer från Swedbank om pengarna som skall kolla in, icke.
Ringer till Handelsbanken på Fredagen och frågade om de fått in pengarna, icket. Påtalade att jag verkligen behövde dessa pengar på Lördagen men hon garanterade mig att självklart kommer du ha pengarna på kontot i slutet av dagen.
Mot eftermiddagen var jag extremt nervös, kunde jag verkligen åka iväg och köpa min drömbil eftersom jag ännu ej fått pengarna.
Runt 15.50 på Fredags eftermiddagen så ringer min handläggare från Handelsbanken till mig och säger att inga pengar har ännu dykt upp från Swedbank. "Helvete.....".
"Men vi gör såhär" säger hon, "Jag ser att en transaktion är på gång och summan, så vi sätter in de pengarna på ditt konto nu och så när pengarna kommer så förs de direkt över till oss".

Fick ett gratis lån på x antal hundra tusen kronor en Fredags eftermiddag bara sådär.
Det är kundsupport.

• Gilla
MiNiSde och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Skogsgubben Skogsgubben skrev:
Är det ingen som jobbar på Swedbank som är på forumet, som kan förklara varför det är så här.
Jag undrar om vilken annan bank som helst hade blivit lika nedsablad om det istället hade varit den banken som nämnts i första inlägget... :thinking:

Och egentligen är väl inte all denna Swedbank-kritik något egentligt svar på TS fråga.
Men det har väl framgått med all tydlighet att det kanske är en god idé att prova kontakta någon annan bank.
Personligen tycker jag du ska undvika Nordea, men jag har inga saftiga historier att berätta för att styrka denna åsikt med, jag bara tycker att dom är rent allmänt kantiga och osmidiga, samt så ser jag att Nordea också dras med rätt dåligt rykte.

• Gilla
Spikin
  • Laddar…
Jag tror du har en poäng i ditt resonemang. Nu råkade det handla om Swedbank men jag tror folk i allmänhet är väldigt trötta på storbankerna så det blir gärna så att man delar med sig av negativa upplevelser. Jag har dåliga erfarenheter av både Swedbank och Nordea.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Med tanke på att de troligen har en hel avdelning som gör uttalande i press osv så kan och bör inte en enskild anställd uttala sig på ett forum, inte ens ett eminent som detta.

L
Känner inte alls igen mig; Swedbank har varit suveränt smidiga och hjälpsamma. Är "premiumkund", vilket jag tror varit väldigt värt. Flexibilitet och tillgänglighet kring köp o försäljning av bostäder, lånelöften, ränteförhandling etc. gör att avgiften snabbt betalar sig.

• Gilla
Ethanbockan
  • Laddar…
Avgiften? Får du betala en avgift för att vara premiumkund??

• Gilla
Skogsgubben och 2 till
  • Laddar…
Samma gjorde jag, byta till Länsförsäkringar och fick hjälp direkt.
Samma här.

När jag och fru (flickvän på den tiden) köpte vårat första hus så ringde Swedbank och nekade oss lånet samtidigt som vi satt på Länsförsäkringars kontor och fick låna av dom.

Ett par år senare blev vi uppringda av Swedbank. Min fru hade ett medlemslån (under 30k)på en bil där på den tiden. Swedbank ville ha tillbaka oss som "full-kunder".
Vi bokade in ett möte och kom dit och möttes av den snorkigaste kvinnan jag nånsin träffat. Hon kunde absolut inte förstå vad vi gjorde där eller varför dom skulle vilja ha hand om vårat bolån. Och med så dålig ekonomi dessutom.
Ja, ekonomin blir väl inte den bästa när man är föräldraledig för 2 barn på 2 år.

Efter det här så blev det istället 0 Swedbank och 100% Länsförsäkringar där våran kontaktperson känner igen oss till namn och även kommer ihåg barnens namn och intressen. Det gör så mycket för känslan.

Jag kommer nog aldrig byta bank.

• Gilla
Skogsgubben och 1 till
  • Laddar…
F
E Enolf skrev:
Jag är mest förundrad över alla som faktiskt stannar kvar som kunder hos Swedbank. Jag har aldrig varit kund där, men folk i min närhet är/var det. Helt ofattbart, och då var det inte ens lån inblandat. Inte ens Nordea som jag lämnade för 15+ år sedan var lika usla. Ett märkligt fenomen är att Swedbank-kunder verkar ta sin situation som något av naturen givet. Utan att gå in på partipolitik skulle jag beskriva det som av tradition nedärvt. "Vi har alltid haft den här banken". Då får man väl bara hacka i sig det om de inte har villkor som man gillar? Eller varför annars fortsätta ge dem dina pengar?

NEJ! Det finns för FÅ banker i Sverige! Storbankerna tillåts av sina slöa och kravlösa kunder göra som de vill. Dessutom blir de "too big to fail" så i varje bankkris får skattebetalarna stå för notan. Små, mindre banker, där ägarna förlorar ALLT vid illikviditet är enda lösningen. Men nej, så ska vi inte ha det i vinnarlandet Sverige, där ska slarvern få sina miljarder tryggade på skattebetalarnas bekostnad. Det är ju "häftigt" att betala skatt. Eller hur? #swedbank #mona (oj, det blev inte riktigt som det skulle...)
Nej du, det finns massor av olika banker i Sverige. T.o.m. ICA erbjuder bolån tex. Flygbolaget Norwegian har också bank i Sverige. Sedan finns de Avanza och Nordnet som också har bolån. Och många fler. Men akta för Klarna bank, de gillar att fakturera mkt för påmimnelser och är något mikelimack med den banken, för dålig rennomé på omdömerssidor på internet har de.
Har nog varit i kontakt med alla banker för de ibland kollar via mäklare med eller direkt med mig om skicket på huset ibland, renoveringskostnader m.m.

Så som jag ser det är inte storbankerna slöa alls, utan man bör själv göra ett personligt besök och möte per år och ev. sätta lite press ibland. Eller via Teams kanske? Men hur många gör det?
Sitter man bara hemma och inte gör något aktivt mot banken. Ja då höjer de säkert räntan m.m. så de vill. Så gör de flesta säljande företag också om man själv inte är aktiv med att förhandla med dem. Alla vill ju tjäna så mycket som möjligt!

Ingen går väl in till Volvohandlaren och köper en V90 utan att förhandla om priset eller utrustning? Det är precis samma sak.
Sedan kanske inte handlaren går med på det man vill. Då kan man ju kolla med en annan Volvo handlare.

Redigerat:
Skumpe Skumpe skrev:
Om du inte kan använda deras gränssnitt så skriv ett vanligt brev och förklara vad du vill. Väldigt sällan krävs det rent juridiskt att du underrättar någon via ett visst formulär, så länge uppgifterna finns där. Jag har till exempel gjort så till Försäkringskassan en gång och då fått tillbaks ett brev med den blanketten som inte fanns/funkade. Så det var ett utmärkt sätt.

När det gäller banken är formuläret ett sätt att underlätta för BANKEN, inte för dig. Funkar det inte kan du skicka brev. Det kräver dyr manuell hantering som ger incitament för banken att ordna tekniken. Så länge du bara stångar huvudet i deras trasiga webbsida så saknas incitament att göra nått, du betalar ju redan ränta.
Nej, jag betalar inte ränta till Swedbank.
Jag är kund men har inget lån hos dem.
Och felanmäla har jag försökt göra både via chat och Facebook.
Finns ingen anledning att slösa porto på ett brev till dem!

L
M Myckling skrev:
Avgiften? Får du betala en avgift för att vara premiumkund??
Yes, sånt är deras affärsupplägg. Majoriteten av deras kunder är "nyckelkunder", som också betalar en avgift. Sett till helheten är det dock billigt, har 1,19% i ränta och en bankman som vet vad jag har för hobby mm.
(Vill passa på att tydliggöra att jag bara är kund där, känner ingen som jobbar på banken och har inga Swedbankaktier etc.)

Jo, swedbank fick vi också bolån hos en gång i tiden när vi köpte hus och var unga och dumma. Band på 2 år med en hyfsad rabatt mest då vi kunde lägga upp handpenning direkt och hade föräldrar som helkunder och bra kontakt med sin bank-kvinna.

2 år senare skulle lånen bindas om med en ny bank-kvinna då den andra gått i pension. Vi hade amorterat av bra, hade ökat våra löner med 30% minst, renoverat en del för kontanta pengar mm. De erbjöd då mindre än halva rabatten! Vi sade att då tackar vi nej till erbjudandet och hör med andra banker. Vi bokade in möten med flera andra och fick lite mer rabatt än vi hade från början på Swedbank och valde SEB till slut. Då tog det stopp för SEB för då hade vår nya stjärna på swedbank bundit om våra lån en vecka innan hon skulle på 2 år och det gick tyvärr inte att göra något åt detta!

Det tog förstås hus i helvete, vi fick ringa upp chefen som initialt inte såg någon lösning men efter många om och men skulle ordna upp det och en vecka senare var vi helkunder hos SEB. Men de gjorde ett tappert försök att låsa fast oss två år extra till en skit-ränta. Så, aldrig mer Swedbank för vår del. Eller för resten av släkten som bytte bank strax efteråt med en hälsning från oss. Rykte om sånt sprider sig som en löpeld!

• Gilla
  • Wow
MiNiSde och 1 till
  • Laddar…
L lundensaren skrev:
Känner inte alls igen mig; Swedbank har varit suveränt smidiga och hjälpsamma. Är "premiumkund", vilket jag tror varit väldigt värt. Flexibilitet och tillgänglighet kring köp o försäljning av bostäder, lånelöften, ränteförhandling etc. gör att avgiften snabbt betalar sig.
Problemet är ju mer att det som swedbank tar betalt för och kallar premiumkund, är vad andra banker kallar normalkund och inte tar betalt för.

..Kanske inte nordea då som också har en ful ovana att ta betalt för exakt allting, typ internetbank, kontoutdrag i automat och annat som bara gör kunderna förbannade.

L
GlennB GlennB skrev:
Problemet är ju mer att det som swedbank tar betalt för och kallar premiumkund, är vad andra banker kallar normalkund och inte tar betalt för.

..Kanske inte nordea då som också har en ful ovana att ta betalt för exakt allting, typ internetbank, kontoutdrag i automat och annat som bara gör kunderna förbannade.
Ja klart man kan ha åsikter om affärsupplägget. De flesta hade nog hellre sett att kostnadstäckning för basutbudet av tjänster dolts på något sätt (sämre räntevillkor, engångskostnader, övertrasseringsräntor, valutapåslag osv). Oavsett metod/upplägg så måste ju alla tjänster betalas för, på ett eller annat vis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.