För att balansera, har Swedbank och är mycket nöjd, har inte heller varit problem att förhandla ned räntan. Tror det beror mycket på vilka personer man har tur/otur att prata med, mer än vilken bank.

• Gilla
Mg67
  • Laddar…
Drabbades hårt av Swedbanks orimliga byråkrati för några år sedan när de satte käppar i hjulen för en tänkt investering i mitt företag.
De hade beviljat lånet, allt var grönt.
Men när de sen skulle betala ut pengarna slog byråkratin till med råge och de ställde fullkomligt orimliga krav utan någon logisk förklaring.

För att tydliggöra får ni här en beskriven bild av vad som hände:
Drev ett AB, skulle göra en större investering i form av inköp av maskin som skulle kosta låt säga 1.000 000kr inkl. moms.

Ansökte om lån för stt köpa maskinen för 1 miljon, fick det beviljat.

Åkte lång väg, 110mil, för att köpa maskinen på firma.

Sitter på firman, ska skriva kontrakt och Swedbank ska betala ut pengarna men helt plötsligt vägrar Swedbank betala ut 1milj för de anser maskinen endast kostar 800' eftersom 200' är moms.

Istället krävde Swedbank att jag skulle sälja fonder privat för att betala momsen med. Enligt deras logik kunde jag sen köpa tillbaks fonderna efter 3månader när momsen kom tillbaks.

Att försäljningen av min fonder skulle innebära en omfattande och onödig skattekostnad spelade ingen roll enligt Swedbank. Moms är ingen kostnad så det lånar de inte ut pengar till oavsett.

Fick lämna firman och åka hem igen.
Bytte omgående till Nordea som aldrig strulat på liknande sätt!

I vecka senare var jag tillbaks på firman med Nordea i ryggen. Köpte samma maskin för 1 miljon och Nordea lade upp en förhöjd amortering månad 3 så att man gör en extraamortering när momsen kommer tillbaks.

Kan tilläggas att jag har mycket samröre med swedbank idag via min verksamhet och det är alltid strul med något. De har 2 veckors handläggning där andra banker har 24h handläggning, de är omöjliga att få tag på och de fortsätter att ställa helt onödiga och orimliga krav helt utan logik.
Har sett många affärer gå i graven p.g.a. Swedbanks byråkrati.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Tips: Investera i tid och boka en tid på en bank eller två och gå dit istället för att ringa. Både du och din fru måste vara med. Du kommer ju att dras med lånet under lång tid och den lilla extra tid för att gå dit och prata med dem är nog väl investerad tid.
Det är ju rätt många banker som vägrar ha kundsamtal på kontoret redan innan covid-19. Eller som tar ett första samtal över telefon för att sålla bort de kunde de inte vill ha. Sist jag provade var det bara SEB som kunde tänka sig samtal på kontoret och enbart efter bokat tid på telefon (2 samtal; först tvungen att gå och hämta ut en dosa då de vägrade prata pengar om man identifierade sig med endast Bank-ID över telefon).

H
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån.
Min erfarenhet är att det finns(eller i alla fall har funnits) små lokala kontor i glesbygd som varit mycket kompetenta och måna om sina kunder, men att dom större kontoren ofta är en praktikplats för nyskolad personal som sedan hamnar på andra banker om dom är duktiga. Dom vågar inte annat än att följa instruktioner och det blir både dyrt och krångligt. Swedbank lever högt på trogna kunder som hamnat där av ideologiska skäl.
I ditt fall skulle jag utan tvekan gå till Handelsbanken eller SEB, eller troligen båda för att höra mig för.

• Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
N Nisse 2009 skrev:
Vi har lagt våra lån hos Handelsbanken, vi blev fantastiskt trevligt bemötta, det var riktigt roligt att gå dit. Helt annorlunda mot Swedbank där dom är stela, tråkiga och ganska ointresserade.
Samma upplevelse här, att gå till Swedbank var ungefär samma känsla som att få en rotfyllnig. Till Handelsbanken går jag gärna fler gånger och har en "egen" bankman som jag alltid får prata med vilket känns tryggt och bra.

B bisha skrev:
Vi nekades lånelöfte en gång pga "övertrassering av transaktionskonto" . Vi hade pengar i sparkontot och glömde föra över till transaktionskontot en gång. Det var faktiskt en autogiro faktura på 100 kr av Folksam som lyckades övertrassera kontot och inte ens vi. De tolkade det med att man var slarvig för att inte ha "täckning".

Lyckligtvis så finns andra banker att gå till . Vi gick in till länsförsäkringar som godkände vår lånelöfte och med mindre ränta än Swedbank. Nu har vi helt gått från Swedbank.
Fick frågan angående samma sak på Handelsbanken men efter förklaringen att ja, jag har aldrig mer än lite "fickpengar" på kortkontot p.g.a. riskerna som finns idag med "blipp" och betalningar över internet utan säkerhet, då händer det att jag råkar övertrassera ibland. Svaret från banken var att det är bra att jag är försiktig, inte att jag är slarvig med mina pengar.

P pontop skrev:
När vi köpte hus för drygt 20 år sedan var vi båda kunder i Swedbank - min fru hade varit det enda sen barndomen. Vi hade köpare till vår lägenhet och behövde ett extra lån för att kunna ha lägenheten och huset om lott i en månad - Ett lån med lägenheten som säkerhet. Blankt nej från Swedbank. Gick över gatan till Handelsbanken där vi aldrig satt en fot innan och utan problem kunde vi låna 1 miljon.
Hade exakt samma scenario vid senaste bostadsaffären och det var inga som helst problem hos Handelsbanken som till och med bjussade på avgiften för det tillfälliga lånet eftersom jag skulle låna till den nya fastigheten hos dem.

Ibland undrar jag om de ens vill låna ut pengar.
För några år sedan skulle vi köpa en mindre lantbruksfastighet och eftersom både jag och den blivande sambon var kunder hos Swedbank så vände vi oss dit först.

Mäklare från Fastighetsbyrån skulle titta på husen och snacka ihop sig med en annan mäklare med mer vana av lantbruksfastigheter.
Kontorschefen skulle titta på skogen.
Värderingsdagen dök bara mäklaren upp, chefen skulle värdera skogen från kontoret.
Fick senare höra att skogsvärderingen bestod i att ringa och prata med en granne 75+

Mäklaren tog bl.a två bilder av en vedpanna ej använd på 13 år, ena bilden en närbild av typskylt från -78.
Gårdsverkstad på 240 kvadrat med två toaletter, matrum och omklädningsrum fotades inte alls.
Precis då fattade jag att syftet var att värdera så lågt som möjligt.

Mycket riktigt så blev värderingen en miljon lägre än en annan värdering ett år tidigare, jag frågade bankchefen varför. Han påstod att skogskubikvärdet i mälardalen på ett år gått ner från 600-700kr kubiken till bara 450 kr.
Jag sa att det inte stämde, han fortsatte framhärda att 600-700 kr ett år tidigare stämde.

Konkurrerande banks värderingsman som bemödade sig med att ta sig ut i fält kom till en siffra 1.300.000 över Swedbanks värdering.

Det är ingen rättighet att få låna pengar, men det hade praktiskt vart mycket enklare för oss om banken sagt ett ärligt nej istället för att börja ljuga om skogsvärden som sjunkit 200-250 kr på ett år.
Dessutom hade det besparat oss massa vardagligt krångel med ledigt från arbeten, barnpassning och resa till och från fastigheten e.t.c.

Befintliga lån på Swedbank har jag efter detta valt att flytta till annan bank.
Varje lånekund jag kan styra bort från Swedbank är en delseger, ett antal delsegrar har det hittills blivit :rofl:

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
F
S sjoelund skrev:
Det är ju rätt många banker som vägrar ha kundsamtal på kontoret redan innan covid-19. Eller som tar ett första samtal över telefon för att sålla bort de kunde de inte vill ha. Sist jag provade var det bara SEB som kunde tänka sig samtal på kontoret och enbart efter bokat tid på telefon (2 samtal; först tvungen att gå och hämta ut en dosa då de vägrade prata pengar om man identifierade sig med endast Bank-ID över telefon).
Senast jag och min fru var på ett personligt möte på Sparbanken var i juli i år. Inget nämndes om Covid. Men underförstått var man är försiktig. Bara att boka och komma dit. Det ligger väldigt långt ute på landet. Folk där har väl vettigare inställning till det mesta kanske?
De stora bankerna måste väl följa någon policy som någon i ledningen har bestämt, eller?

Hej
Först vill jag berätta att alla stora fastighetsmäklar kedjor har en bank knuten till sig oavsett genom gemensam ägande eller samarbetsavtal. Swedbank och Fastighetsbyrån är inget undantag. Detta betyder att bankerna knyter sig an mäklare som de litar på. Vissa banker kräver till och med att dess samarbetspartner(fastighetsmäklare) gör värderingar när man skall ex öka på lån för att man just litar på värderingen.
För det andra så måste varje fastighetsmäklare ha ett förmedlingsuppdrag om hen skall vara behjälplig vid förmedlingen (försäljningen) oavsett om du som köpare gör affären direkt med en säljare.

Det finns två typer av förmedlingsuppdrag. Det vanliga där mäklaren hjälper till med hela processen, marknadsför bostaden på nätet, håller visningar, budgivning, kontraktsskrivning och tillträde etc. Sedan finns det ett förenklat förmedlingsuppdrag där mäklaren egentligen enbart skall hjälpa till med kontrakt skrivning. I det senare fallet som då kanske gäller för er så finns det enligt fastighetsmäklarlagen vissa saker som mäklaren måste ha med. I ett förenklat förmedlingsuppdrag måste följande vara med. Förmedlingsuppdrag, överlåtelseavtal (köpekontrakt) Id kontroll, mäklarbild(BR) eller fastighetsuppdrag(villa) och det är starkt rekommenderat att det skall finnas en mäklarjournal så mäklaren kan bevisa att den utfört allt enligt ovan. I detta fall kräver inte lagen objektsbeskrivning eller tillträde etc från mäklaren.

Jag kan dock läsa mellan raderna att mäklaren som gjort värderingen och också gjort objektsbeskrivning redan har ett förmedlingsuppdrag då hen utfört en objektsbeskrivning. Varför skulle annars hen skrivit en objektsbeskrivning? I detta fall är säljaren buden till förmedlingsuppdraget. Om en annan mäklare ändå hjälper er så bryter hen mot fastighetsmäklarlagen och säljaren får betala provision (arvode) till den mäklare som har uppdraget sedan innan.

Summering: Swedbank och Fastighetsbyrån är absolut inte krångligare än någon annan bank med samarbetspartner och vilka krav de ställer vid utlåning är oftast lokalt förankrat.

Har haft liknande problem med Swedbank dom senaste åren, har haft Swedbank i 20år och dom första 15 var riktigt bra. När vi ville höja vårt lån för 3år sedan så var dom riktigt struliga och ville bara godkänna fastighetsbyrån som värderare och dom låg 20% under andra mäklares värdering! Låg värdering ger högre räntor. Och dom måste väl täcka sina tveksamma affärer i Baltikum (oligarker) med höga räntor på svenska bolånekunder!
Skall byta bank i höst!!

• Arg
Mazdarune
  • Laddar…
Samma erfarenhet som ovan folk när vi ville låna lite på huset (som knappt har några lån).
Bråkade om både det ena och det andra slutade med jag gick till en annan bank som godkände allt i princip direkt.
Rekommenderar trådstartaren göra samma sak.
Hade flyttat allt till annan bank om jag inte vart så jäkla bekväm av mig.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Jag har swedbank men är väl sådär nöjd, det var det jäkla tjafs när vi skulle låna till vårt bygge, vår kontaktperson ordnade möte med en av bolånehandläggarna, vet inte vad den damen led av men nåt lån blev de inte, med hennes resonemang kunde vi inte ens bo kvar i befintlig lägenhet där vi hade knappt 20% belåning..
Efter jag gett vår kontakt några få väl valda ord fick vi en ny tid hos en annan handläggare och kunde 4 månader senare påbörja husbygget.
Känslan är att swedbank är mer griniga (förutom om man vill tvätta pengar) men det är mycket personen man möter som sätter utfallet, det är jättesmidigt med deras dygnet runt kundtjänst, kunde ringa in på kvällen och göra en extraamortering på ett lån, löst på mindre än 5 minuter, men ska man låna pengar eller förhandla räntan så gäller det nog att träffa rätt person.

Korta svaret:Ja

Vid köp av min andra egna bostad hade bankmannen skrivit in FEL lägenhetsnummer för lånet. Detta upptäckte jag tursamt nog.

Vid senare tillfälle Bytte jag bank från Swedbank till annan bank över en natt när jag några år senare skulle köpa lägenhet tillsammans med min sambo (och ja, vi bor ff tillsammans:). Ansökte om lånelöfte och allt sådant hos banken. Blev uppringd av handläggaren som ifrågasatte om det verkligen var så lämpligt att jag skulle flytta ihop o bli sambo. Verkligen märkligt bemötande av en lång o trogen kund.

Inte min typ av bank.

• Haha
Håkan V
  • Laddar…
scholdsten scholdsten skrev:
Hej
Först vill jag berätta att alla stora fastighetsmäklar kedjor har en bank knuten till sig oavsett genom gemensam ägande eller samarbetsavtal. Swedbank och Fastighetsbyrån är inget undantag.

Detta betyder att bankerna knyter sig an mäklare som de litar på. Vissa banker kräver till och med att dess samarbetspartner(fastighetsmäklare) gör värderingar när man skall ex öka på lån för att man just litar på värderingen.
För det andra så måste varje fastighetsmäklare ha ett förmedlingsuppdrag om hen skall vara behjälplig vid förmedlingen (försäljningen) oavsett om du som köpare gör affären direkt med en säljare.

Det finns två typer av förmedlingsuppdrag. Det vanliga där mäklaren hjälper till med hela processen, marknadsför bostaden på nätet, håller visningar, budgivning, kontraktsskrivning och tillträde etc. Sedan finns det ett förenklat förmedlingsuppdrag där mäklaren egentligen enbart skall hjälpa till med kontrakt skrivning. I det senare fallet som då kanske gäller för er så finns det enligt fastighetsmäklarlagen vissa saker som mäklaren måste ha med. I ett förenklat förmedlingsuppdrag måste följande vara med. Förmedlingsuppdrag, överlåtelseavtal (köpekontrakt) Id kontroll, mäklarbild(BR) eller fastighetsuppdrag(villa) och det är starkt rekommenderat att det skall finnas en mäklarjournal så mäklaren kan bevisa att den utfört allt enligt ovan. I detta fall kräver inte lagen objektsbeskrivning eller tillträde etc från mäklaren.

Jag kan dock läsa mellan raderna att mäklaren som gjort värderingen och också gjort objektsbeskrivning redan har ett förmedlingsuppdrag då hen utfört en objektsbeskrivning. Varför skulle annars hen skrivit en objektsbeskrivning? I detta fall är säljaren buden till förmedlingsuppdraget. Om en annan mäklare ändå hjälper er så bryter hen mot fastighetsmäklarlagen och säljaren får betala provision (arvode) till den mäklare som har uppdraget sedan innan.

Summering: Swedbank och Fastighetsbyrån är absolut inte krångligare än någon annan bank med samarbetspartner och vilka krav de ställer vid utlåning är oftast lokalt förankrat.
Oj så många fel du han få till på kort tid.

1. Det finns flertalet stora mäklarkedjor som är fristående från banksamarbeten. De enda jag känner till som faktiskt HAR en bank knuten till sig är Swedbank/Fastighetsbyrån samt Länsfast/Länsförsäkringar Bank. Samarbeten känner jag på rak arm bara till SvenskFast/SEB. Kan naturligtvis finnas någon till jag inte kommer på just nu med vet definitivt att det finns många som är helt fristående, exempelvis Bjurfors, HusmanHagberg, ERA, Mäklarhuset, Notar, Erik Olsson, Svenska Mäklarhuset, MOHV, Hemverket m.f

2. Om en mäklare har kommit överens med köpare och säljare att hen ska vara behjälplig med endast kontraktsskrivning så inkluderar detta självklart också att mäklaren också måste hålla i tillträdet. En fastighetsaffär ska alltid ske med så kallade dubbla fångenshandlingar vilket betyder att man först skriver ett köpekontrakt/överlåtelseavtal där man bestämmer villkoren för affären. Sedan på tillträdesdagen upprättar man ett köpebrev/överlåtelsebevis samt en likvidavräkning. En mäklare kan verkligen inte hjälpa till att upprätta köpekontraktet/överlåtelseavtalet men sedan inte fullfölja affären med upprättande av tillträdeshandlingarna.

3. T.S skriver att det är säljaren själv som låtit skriva en objektbeskrivning. Sedan har fastighetsbyrån låtit värdera fastigheten med det är ju en helt annan fråga. För att värdera en fastighet krävs inget förmedlingsuppdrag. Banken försöker sig ju uppenbart på maffiametoder för att servera affärer till sina egna mäklare vilket synnerligen inte är vidare etiskt.

4. Du blandar ihop samarbetsavtal med förmedlingsuppdrag friskt i din text. Ett förmedlingsuppdrag är vad mäklaren har OM hen har ett tecknat samarbetsavtal.

5. Min personliga uppfattning är att Swedbank är den i särklass med byråkratiska och svåraste bank att ha med att göra. Deras krav är oftast orimliga och ologiska, T.S ärende är ju ett solklart exempel på detta.

Varje registrerad fastighetsmäklare har kunskapen att upprätta kontrakten och tillträdeshandlingarna som krävs för affären. Skulle köparen vilja anlita ett riktigt stolpskott till mäklare så spelar det inte banken någon som helst roll då deras pengar är skyddade. Skulle mäklaren begå ett tjänstefel som ekonomiskt drabbade parterna finns en ansvarsförsäkring som skyddar dessa.

Det enda som är något logiskt är att banker gärna ser ett värderingsintyg från mäklare de känner förtroende när man köper och säljer privat för men det har ju T.S så det borde vara lugnt.
Sedan är det logiskt och rimligt att bankerna kräver att en mäklare sköter kontraktsskrivningen just för att det då innebär att det finns ett försäkringsskydd såväl som att det innebär en garanti för att korrekta handlingar upprättas men det har ju också parterna på plats.
Nej, detta är ett solklart exempel på när Swedbank är ute och cyklar.

• Gilla
magost77
  • Laddar…
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
När vi skulle bygga vårat nya hus så krävde Swedbank dubbelt så hög kontantinsats som andra banker krävde. Måna av dom va mycket lika vid krav om kontantinsats osv men Swedbank krövde löjligt höga krav. Mycket pågrund av att vi enligt dom hade så låg lön och sen visade de sin kalkyl av vad enligt dom "alla människor" handlar gör i månaden. Deras månadskostnad på kläder var en årsförbrukning för oss. Transportkostnader var också höga och det berodde på att enligt bankmannen så brukar man köpa ny bil efter ett tag, och då menar jag inte ny begagnad utan sprillans ny vilket vi inte planerat.

Slutade med att vi blev helt ställde och tänkte att det dom sade kanske stämmer och vi tjänar för dåligt. När vi sedan kom in till handelsbanken så var det inga som helst problem med våra löner. Hon kollade även vad vi sparar i månaden och kunde på så sätt räkna ut att vi hade ett stort överskott av pengar med våran dåvarande boende situation.

Allt som allt så resulterade swedbanks förfarande att 2 personer bytte bank samt lånade 3 miljoner hos en konkurrent!

• Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
Har köpt både lägenheter och tre villor med oberoende mäklare men allt har varit ok.
Förmodligen några lokala krångelmakare där ni bor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.