D drajjan skrev:
Jobbar själv som mäklare på Fastighetsbyrån. Swedbank på min ort är väldigt enkla och samarbetsvilliga. Dock tror jag det beror mycket på vilket ledning det lokala kontoret har. Tror att olika banker är bra på olika orter. Det mesta handlar om ledningen och vilken personal dem har.

Alla banker på min ort har godkända värderare. I regel är alla mäklare som jobbar hos kedjorna godkända att värdera. Så några ”källarmäklare” är inte godkända. Alla banker häromkring kräver att en mäklare eller jurist sköter avtalshandlingarna numer. Jag hjälper kunder his LF och våra konkurrenter kan hjälpa kunder hos Swedbank. Så kolla med banken varför inte värderingen gäller. Kan bero på att den mäklaren inte är godkänd värderare hos banken.

Kan lägga till att det är betydligt smidigare att ha kontakt med bank på den lokala orten än att ta det via internetbanken eller telefonbanken. Där är det ofta strul.
nja, men visst har det blivit krångligare i o m bankernas idoga arbete med att göra processer för det mesta, gärna digitalisera desamma,
Detta innebär att man som kund blir hänvisad till bankens olika blanketter för allehanda ting,
t ex accepterar inte Swedbank fullmakt om inte deras blankett används, vilket känns minst sagt egendomligt och krångligt.

• Arg
Mazdarune
  • Laddar…
Vem man har som kontaktpersonen Swedbank verkar spela rätt stor roll, har funkar smidigt för oss men jag har fått känslan att vår kontaktperson går mer på känsla och skjuter från höften jämfört med när vi pratade med Handelsbanken som kändes mer strikta och skulle strikt följa sina rutiner så vi kunde förhandla till oss mycket bättre ränta på Swedbank där vi även kan fixa mycket saker genom att bara skicka ett mail till vår kontaktperson utan att behöva skriva under massa papper vilket spar tid, men det gör även att jag nog hellre har Handelsbanken om jag ska spara pengar då det känns säkrare.

Mikael_L
S Stego1 skrev:
Gällande skandaler så är Swedbank definitivt inte ensamna om det. SEB, Nordea och Handelsbanken har haft fingrarna i syltburken.
Hmm, är det inte just Handelsbanken som aldrig varit i några sådana där skandaler, och den enda storbank som inte ens behövde reservera bankstöd vid bankkrisen 1991 ..?
Men annars verkar ju alla övriga större banker mer eller mindre regelbundet hamna i olika slags skandaler och trångmål.

Och nej, jag är inte kund hos Handelsbanken, men jag funderar emellanåt att byta dit. Jag är bara som folk är som mest, lite slö och trög för att ta tag i det.

• Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Varför i hela hälsingland ha bolån hos Swedbank när det finns andra banker med bättre ränta som inte krånglar heller?

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
När vi köpte hus för drygt 20 år sedan var vi båda kunder i Swedbank - min fru hade varit det enda sen barndomen. Vi hade köpare till vår lägenhet och behövde ett extra lån för att kunna ha lägenheten och huset om lott i en månad - Ett lån med lägenheten som säkerhet. Blankt nej från Swedbank. Gick över gatan till Handelsbanken där vi aldrig satt en fot innan och utan problem kunde vi låna 1 miljon.

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Samtidigt så gör ju banken det för att de inte vill förlora sina pengar. Det finns en fråga här där någon köpt ett hus privat. Ett pantbrev fanns kvar på huset vilket nu gör att han riskerar att behöva betala/bli av med huset.
Den invändningen håller inte här då en mäklare skulle ombesörja tillträdet. Då är det mäklaren ansvar att säkerställa att alla panter blir lösta.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, är det inte just Handelsbanken som aldrig varit i några sådana där skandaler, och den enda storbank som inte ens behövde reservera bankstöd vid bankkrisen 1991 ..?
Men annars verkar ju alla övriga större banker mer eller mindre regelbundet hamna i olika slags skandaler och trångmål.

Och nej, jag är inte kund hos Handelsbanken, men jag funderar emellanåt att byta dit. Jag är bara som folk är som mest, lite slö och trög för att ta tag i det.
Jodå, men det är rätt länge sedan och inte alls samma dignitet. Men dom trasslade en del med konstiga affärer. Men som sagt det är länge sedan.

B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
Hej!
Jo jag känner igen mig, missade ett hus på grund av deras paragrafrytteri, så jag bytte till SEB, i samband att jag hittade ett annat hus. Dom var även 3500kr dyrare för lägga upp ett bryggan!

Fick bra räntor och förmånligt medlemslån till handpenning på swedbank, var inga problem alls.

De var i och för sig kräsna med inkomst och hur mycket som behövdes göras med fastigheten men var inga problem.

Känns som de vill vara på säkra sidan swedbank istället för att sätta folk i dålig sits pågrund av för höga lån.

S
C calle12_3 skrev:
Varför i hela hälsingland ha bolån hos Swedbank när det finns andra banker med bättre ränta som inte krånglar heller?
Ja du, jag har som sagt aldrig haft problem med Swedbank, men jag har så låga lån att eventuell ränteskillnad inte gör mycket till skillnad.

D doubleH skrev:
Till slut påpekade jag att deras oförmåga att ta emot min ansökan gör att jag tvingas välja en annan bank.
Deras svar:
"Ja det får nog bli så. Trevlig dag!"
Helt uppenbart att de inte vill ha privatkunder...
Jag fick samma svar när jag visade de att SEB gav mig ca 60% av era rantor aven att jag kund hos Swedbanken ca 10 år sen !!

En sak vi vägde in är att man på SHB och Länsförsäkringar kunde nå lokalkontoret per telefon, medan SEB/Swedbank/Nordea skickar en till call center eller deras hemsida för allt.

F
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
Om det finns någon lokal Sparbank på din ort eller ort i närheten eller helt annan ort går också bra? Har mkt bra erfarenhet från Sparbanken. De gillar att känna kunden verkligen, än Swedbank som jag hade tidigare. Kanske det är lättare på Sparbanken? Jag gillar att de känner igen en, än att man ringer en växel och får ta allt från början med varje anonym person som svarar.

Sparbanken är inte Swedbank faktiskt, de är helt separat. Men Sparbanken köper själva internetbanktjänsten från Swedbank,

• Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Vi skulle ta lån för att bygga ut för et par månader sedan. Försökte ringa Swedbank, som var vår bank då. Ringde på måndagen och kom till växeln, de skulle lämna ett meddelande så att banken skulle ringa tillbaka för att boka en tid. På onsdag ringer jag igen på eftermiddagen får då svaret på frågan om varför de inte ringt: "Men om du lämnade meddelande i måndags så ringer de nog tillbaka snart". torsdagen kommer och går, på fredagen ringer jag igen och får äntligen boka ett möte.. 2 veckor senare.

Vi försöker samtidigt prata med Handelsbanken. Ringde och bad att få prata med någon angående bolån. De hade ingen tillgänglig just då så de bad att få ringa tillbaka. Ca 25 minuter senare pratar jag med en person på Handelsbanken som berättar hur jag ska gå tillväga. Bara gör en låneansökan och skriv i kommentaren vad det handlar om. 2 timmar senare så ringer han tillbaka och vi bokar in ett möte 2 dagar efter.

Mötet sen....
Handelsbanken: Tjänstemannen föreslår "Vi skulle kunna göra så att vi lägger upp den första delen i den bostad ni har nu och sen ett blancolån på resten innan bygget är klart. Sen bakar vi in det i huset också. Då slipper ni dyra uppläggningsavgifter för byggkreditiv, ränta Blanco 2,25 %" (Det var jag som trodde vi skulle behöva byggkreditiv)

Tjänstemannen på Swedbank är direkt otrevlig och säger på vårt förslag om att göra så som Handelsbanken föreslår "Nej absolut inte så kan vi inte göra, det förstår ni väl. Vi måste ha det som byggkreditiv med en uppläggningsavgift på 25000 och en fakturaavgift på 600 kr/faktura." Han var så nervärderande i sitt sätt att bemöta oss att vi båda gick därifrån och valde i samma stund vi kom ut från Swedbank; "Nu byter vi bank"

Slutsats: Swedbank vill inte ha privatkunder längre, byt bank.

Ps. Kan ju vara att det är ju alldeles för små summor pengar att tvätta hos privatkunder.. (
)

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
F
F flaxie skrev:
Vi skulle ta lån för att bygga ut för et par månader sedan. Försökte ringa Swedbank, som var vår bank då. Ringde på måndagen och kom till växeln, de skulle lämna ett meddelande så att banken skulle ringa tillbaka för att boka en tid. På onsdag ringer jag igen på eftermiddagen får då svaret på frågan om varför de inte ringt: "Men om du lämnade meddelande i måndags så ringer de nog tillbaka snart". torsdagen kommer och går, på fredagen ringer jag igen och får äntligen boka ett möte.. 2 veckor senare.

Vi försöker samtidigt prata med Handelsbanken. Ringde och bad att få prata med någon angående bolån. De hade ingen tillgänglig just då så de bad att få ringa tillbaka. Ca 25 minuter senare pratar jag med en person på Handelsbanken som berättar hur jag ska gå tillväga. Bara gör en låneansökan och skriv i kommentaren vad det handlar om. 2 timmar senare så ringer han tillbaka och vi bokar in ett möte 2 dagar efter.

Mötet sen....
Handelsbanken: Tjänstemannen föreslår "Vi skulle kunna göra så att vi lägger upp den första delen i den bostad ni har nu och sen ett blancolån på resten innan bygget är klart. Sen bakar vi in det i huset också. Då slipper ni dyra uppläggningsavgifter för byggkreditiv, ränta Blanco 2,25 %" (Det var jag som trodde vi skulle behöva byggkreditiv)

Tjänstemannen på Swedbank är direkt otrevlig och säger på vårt förslag om att göra så som Handelsbanken föreslår "Nej absolut inte så kan vi inte göra, det förstår ni väl. Vi måste ha det som byggkreditiv med en uppläggningsavgift på 25000 och en fakturaavgift på 600 kr/faktura." Han var så nervärderande i sitt sätt att bemöta oss att vi båda gick därifrån och valde i samma stund vi kom ut från Swedbank; "Nu byter vi bank"

Slutsats: Swedbank vill inte ha privatkunder längre, byt bank.

Ps. Kan ju vara att det är ju alldeles för små summor pengar att tvätta hos privatkunder.. ([media])
Tips: Investera i tid och boka en tid på en bank eller två och gå dit istället för att ringa. Både du och din fru måste vara med. Du kommer ju att dras med lånet under lång tid och den lilla extra tid för att gå dit och prata med dem är nog väl investerad tid.

Vet inte hur gammal du är, men många idag har en övertro på internet, sms och telefonsamtal tycker jag. Inget går upp mot att träffas när det gäller viktiga saker.

Har sett det förut från kunder att man lånar i blanco och byggkredit samt byggbolaget skickar räkningarna till banken. Fattar inte detta bara. Kanske har jag missat något?
Allt sånt kostar nämligen pengar för banken att hantera och det är du som får betala det. Varför inte bara låna x antal miljoner eller vad det rör sig om och sköta betalningarna själv?

• Arg
Alebaleportocale
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.