Jag bytte bank bort från Swedbank vid senaste bostadsaffären. Dels pga deras höga räntor och att de inte kunde gå ner i närheten av vad andra banken gav mig. Samt att de är svårare att ha och göra med enligt min bild. Jag gissar att det är för att de är så stora.

• Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?

jag har inte haft oturen att hamna hos Swedbank !!
Nordnet är toppen allt går smidigt å snabbt trots att allt sker ”online”

Det finns väl ingen anledning alls att krusa banken om man är hyfsat trygg i sin affär.

Prata med en bra bank så hjälper de dig att flytta det du behöver.

Varför är folk så fast i att man måste ha det man alltid haft, som t.ex. Swedbank som bank, Folksam som försäkringsbolag och Telia som telebolag, när alternativen vanligvis överträffar dessa, men bättre tillgänglighet och service, och är beredda att förhandla villkor i stället för att diktera vad som gäller?

• Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Samtidigt så gör ju banken det för att de inte vill förlora sina pengar. Det finns en fråga här där någon köpt ett hus privat. Ett pantbrev fanns kvar på huset vilket nu gör att han riskerar att behöva betala/bli av med huset.
Hur menar du då?
Pantbrevet är ju till för att banker och kreditinstitut hur mycket pantbrev som finns på en fastighet och om de är låsta till ett annat kreditinstitut.
raubtier raubtier skrev:
Sjävlklart, men min känsla är att Swedbank inte vill låna dig pengar om du inte är +40 och har en inkomst som nästan gör att du inte behöver lånet. Kanske finns det bra kontor där ute också men inte där jag bor i alla fall.

Redigerat:
raubtier raubtier skrev:
Jag har haft liknande problem. Köpte en bostadsrätt helt privat utan mäklare, inte ens för kontraktsskrivandet. Swedbank bråkade om ALLT, till och med att jag inte skulle klara lånet trots att alla kalkyler gick ihop med råge (billig bostadsrätt). Handelsbanken tog emot mig med öppna armar och är sedan många år en trogen kund.

Bekanta ska köpa hus nu och även de har problem med Swedbank, medans andra banker nästan slåss om att få dem som kund.

Jag hade vänt mig till en annan bank om jag vore dig, gärna fler för att kunna förhandla räntan.
raubtier raubtier skrev:
Jag har haft liknande problem. Köpte en bostadsrätt helt privat utan mäklare, inte ens för kontraktsskrivandet. Swedbank bråkade om ALLT, till och med att jag inte skulle klara lånet trots att alla kalkyler gick ihop med råge (billig bostadsrätt). Handelsbanken tog emot mig med öppna armar och är sedan många år en trogen kund.

Bekanta ska köpa hus nu och även de har problem med Swedbank, medans andra banker nästan slåss om att få dem som kund.

Jag hade vänt mig till en annan bank om jag vore dig, gärna fler för att kunna förhandla räntan.

Vi har lagt våra lån hos Handelsbanken, vi blev fantastiskt trevligt bemötta, det var riktigt roligt att gå dit. Helt annorlunda mot Swedbank där dom är stela, tråkiga och ganska ointresserade.

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Har haft liknande problem: Byt bank!
Har idag Handelsbanken sedan flera år.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Vi hade SBAB som långivare till förra huset och när vi köpt vårt nuvarande hus och mäklaren och tilltänkt köpare av förra huset krånglade började vi oroa oss för att stå med dubbla lån och kostander. SBAB var fantastiska och supportade oss fullt ut. Det var inga problem med överbryggnadslån mm trots nära förestående försäldraledighet (barn på väg). De har låga räntor och är bra att ha att göra med, åtminstone enligt min erfarenhet.

Vi har ICA-banken och SBAB och jag har svårt att förstå varför man fortfarande håller på med andra banker när det krånglar. Ofta hör man om Swedbank och jag vet t.ex. att det tar flera dagar extra tid att överföra pengar från ett Swedbankkonto mot ett ICA-konto även om det är till en annan bank (inom ICA går det direkt, ingen fördröjning alls).

Vi har varit i kontakt med Swedbank och deras "Fastighetsbyrån" vid köp av hus (då vi ju inte kunnat välja bank) men jag skulle inte anlita dem om jag inte var tvungen.

• Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Vi nekades lånelöfte en gång pga "övertrassering av transaktionskonto" . Vi hade pengar i sparkontot och glömde föra över till transaktionskontot en gång. Det var faktiskt en autogiro faktura på 100 kr av Folksam som lyckades övertrassera kontot och inte ens vi. De tolkade det med att man var slarvig för att inte ha "täckning".

Lyckligtvis så finns andra banker att gå till . Vi gick in till länsförsäkringar som godkände vår lånelöfte och med mindre ränta än Swedbank. Nu har vi helt gått från Swedbank.

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
När jag och sambo sökte Bolån -16 så fick vi blankt nej från Swedbank och Nordea som var närmast att fråga. Har sedan långt tidigare varit kund hos en "sparbank" som ingår i Swedbanks affärssystem. Så vi kontaktade ett lokalt sådant kontor och de välkomnade oss med öppna armar, har varit trogen kund där sedan dess då vi fått bra hjälp vid övrig finansiering mm. Så mitt råd, byt bank!

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Ja, de är krångligare!

Jag råkade spontanköpa ett hus för 6 år sen och tänkte då utnyttja ett befintligt lånelöfte från en annan bank eftersom jag bara hade 2 dagar på mig att få fram pengarna. När jag pratade med min personliga kontakt på Swedbank och nämnde detta så sa hon att självklart skulle de matcha den andra bankens löfte och hon lovade att jag skulle bli kontaktad av deras bolåneavdelning.

Några timmar senare ringer en person därifrån som är allmänt snorkig och säger att de inte är intresserade av att låna ut pengar till mig eftersom de inte tror att jag klarar ekonomin (alla kalkyl såg bra ut med marginal), som hävdade att jag ljög om att det fanns en annan bank som var villig att låna ut och slutligen så vägrade hon att tro på mig när jag sa att jag redan hade kontantinsatsen på 700000 trots att den inte stod på ett konto hos Swedbank vilket enligt henne var ett krav (som att någon tar ett lån, köper ett hus och sen inte har de återstående 15%).

Lång historia kort, dagen efter flyttade jag mina och min frus personliga konto, mitt aktiesparande, mitt pensionssparande, mitt företagskonton och -investeringar, försäkringar, mm från Swedbank

• Gilla
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
Jobbar själv som mäklare på Fastighetsbyrån. Swedbank på min ort är väldigt enkla och samarbetsvilliga. Dock tror jag det beror mycket på vilket ledning det lokala kontoret har. Tror att olika banker är bra på olika orter. Det mesta handlar om ledningen och vilken personal dem har.

Alla banker på min ort har godkända värderare. I regel är alla mäklare som jobbar hos kedjorna godkända att värdera. Så några ”källarmäklare” är inte godkända. Alla banker häromkring kräver att en mäklare eller jurist sköter avtalshandlingarna numer. Jag hjälper kunder his LF och våra konkurrenter kan hjälpa kunder hos Swedbank. Så kolla med banken varför inte värderingen gäller. Kan bero på att den mäklaren inte är godkänd värderare hos banken.

Kan lägga till att det är betydligt smidigare att ha kontakt med bank på den lokala orten än att ta det via internetbanken eller telefonbanken. Där är det ofta strul.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
75”
B butchbob skrev:
Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Känner någon igen sig?
7 dagar i veckan hade jag avstått Swedbank.

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
S
B butchbob skrev:

Känner någon igen sig?
Tja, det spelar inte så stor roll vilken bank man har. Jag har haft Swedbank i många år, mest beroende på lathet, men jag har aldrig haft problem med dom. Jag köpte en båt för nära 1,3 milj för 17 år sedan och har haft i princip samma ränta som ett bra bostadslån. Jag hade heller inga problem att få lån när jag köpte hus för ett tag sedan. Men alla har sin uppfattning. Jag har blivit nekad lån hos Nordea, Handelsbanken, Danske Bank och SBAB, trots bra inkomst och inga anmärkningar i övrigt och trots höga marginaler. Så min uppfattning är att bankerna i flera fall är stöpta i samma sneda form. Gällande skandaler så är Swedbank definitivt inte ensamna om det. SEB, Nordea och Handelsbanken har haft fingrarna i syltburken. Men jag förstår frustrationen när man blir nekad trots att man har pappren "i rätt ordning".

• Gilla
Chandler och 2 till
  • Laddar…
Har också fruktansvärt dålig erfarenhet av swedbank, som familjen varit kund hos i genarationer genom swedbank-ansluten sparbank.

Jag och min sambo ville köpa en villa för 1miljon kronor, swedbank erbjöd oss lån upp till 600 000 kr, för mer skulle vi inte klara av.

Gick till länsförsäkringar som var en helt annan bank att prata med, trevliga och förstående. Inga problem att få låna till fastigheten och har bara fortsatt gott att säga om dom efter dessa år som vi varit kunder.

Vi fick en son som var väldigt sjuk och vi fick båda VAB:a i 6månader, var absolut inga problem att få betala bara ränta under den tiden, sedan dess har vi amorterat ifatt och både bank och vi är nöjda.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
B butchbob skrev:

Känner någon igen sig?
Du kan använda vilken mäklare som.
Men swedbank är krångliga som in i skogen.
Hade företaget och hela familjen i swedbank. Men de är bara jobbiga och dryga. Bytte till sveabank och de är super trevliga varje gång jag ringt och frågat något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.