10 870 läst ·
64 svar
11k läst
64 svar
Är strandskyddet konfiskation
Tja...
Jag tycker att man bör göra om "dolda fel" lagstiftningen. Där har du någonting helskumt som dessutom drabbar alla som säljer sin fastighet. Du ska garantera att det inte finns några fel som du inte kan upptäcka, du ska dessutom garantera detta i 10år.... Jag tycker att det är en mycket viktigare fråga att driva.
Staten anser att jag som privatperson ska garantera att det inte finns något fel på fastigheten som jag inte kan hitta.
Det är horribelt....
Det finns många saker som olika tycker är stora problem.
En sak irriterar mig, det är människor som till exempel flyttar till ett område nära en flygplats för att sen börja klaga på att det låter om flygplanen.... Eller de som flyttar nära en hårt trafikerad väg för att sedan försöka få till olika restriktioner.... I dessa fall var både bilarna och flygen där före den som flyttade dit senast....
Det står en fritt att flytta vart man vill....
Jag tycker att man bör göra om "dolda fel" lagstiftningen. Där har du någonting helskumt som dessutom drabbar alla som säljer sin fastighet. Du ska garantera att det inte finns några fel som du inte kan upptäcka, du ska dessutom garantera detta i 10år.... Jag tycker att det är en mycket viktigare fråga att driva.
Staten anser att jag som privatperson ska garantera att det inte finns något fel på fastigheten som jag inte kan hitta.
Det är horribelt....
Det finns många saker som olika tycker är stora problem.
En sak irriterar mig, det är människor som till exempel flyttar till ett område nära en flygplats för att sen börja klaga på att det låter om flygplanen.... Eller de som flyttar nära en hårt trafikerad väg för att sedan försöka få till olika restriktioner.... I dessa fall var både bilarna och flygen där före den som flyttade dit senast....
Det är nog ganska vanligt förekommande generellt. Någon har köpt ett hus till ett lågt pris pga "problemen", lyckas köparen sedan få bort " problemet" så blir affären mycket bättre och man har lyckats få något bra till lägre pris.Odjuret skrev:En sak irriterar mig, det är människor som till exempel flyttar till ett område nära en flygplats för att sen börja klaga på att det låter om flygplanen.... Eller de som flyttar nära en hårt trafikerad väg för att sedan försöka få till olika restriktioner.... I dessa fall var både bilarna och flygen där före den som flyttade dit senast....
Det finns folk som åker Ryan Air och sen klagar när det blir förseningar och inställda avgångar. Andra klagar på att kommunala dagis har stängda dagar trots att föräldrarna endast betalar en liten del av vad deras barnomsorg kostar och resten betalas av andra skattebetalare. Hur många är det inte som köper billiga verktyg och sen gnäller när de har dålig precision eller går sönder kort tid efter köpet.
Detsamma gäller billiga resor där resenären sen klagar på dålig service, dålig mat, försenade flyg, slitna hotellrum och kackerlackor.
Billig TV ska det vara, men servicen i elektronikbutiken, bilden, ljudet och designen tror vissa ändå ska vara toppklass.
Nej, det generella strandskyddet är 100 m från strandkanten vid medelvattenstånd.
Edit:
Gå på http://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ och slå på skiktet Naturvårdsområde så kan du zooma in och se strandskyddets utsträckning i närheten av din fastighet.
Visa bilaga 117254
Edit:
Gå på http://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ och slå på skiktet Naturvårdsområde så kan du zooma in och se strandskyddets utsträckning i närheten av din fastighet.
Visa bilaga 117254
Redigerat:
Det där är inte riktigt korrekt. Strandskyddet har redan idag den innebörden att det skyddade området räknas från strandlinjen och med samma avstånd (exemelvis 100 eller 300 meter) både in över land och ut över vattenytan.Konult skrev:
Nej, då ser man endast naturvårdsområden, inte strandskydd. Men Gotland är nog speciellt i det avseendet. Titta på någon annan del av Sverige så ser du.mycke_nu skrev:
Det är väldigt svårt att förstå detta med strandskydd... för att ta ett exempel, där jag bor, i Karlskrona är det väldigt populärt att bo nära havet.
För ett tag sedan såg att att på en halvö som är till hälften naturreservat fanns det tre "havstomter" till salu för 3,5 Mkr styck. Dessa tre tomter var tidigare en stor tomt med några förfallna stugor på. Tomterna nu är ca 2000 m2 styck och alla ligger längsmed havet med egen brygga. Nu säljs dessa på t.ex. hemnet med titeln "drömboede vid havet", "exklusivt boende med egen brygga, där man visar en bild på ett modernt hus kanske 40 meter från stranden. Alla bygglov klara.Tydligen helt OK oavsett allt vad strandskydd heter?
Å andra sidan hade en känd idrottsstjärna ett fritidshus en bra bit in i skogen (200 m2 fint nybyggt hus med hästhage osv). Intill huset på tomten ligger det en mindre sjö (tar kanske 5-10 minuter att ro tvärsöver). De kämpade i flera år att få bygga en liten redskapsbod för flytvästar och båtgrejor intill sjökanten, fick nej i alla instanser. Finns ingen övrig bebyggelse i närheten på minst 1 km, allmänheten har noll intresse för denna sjö.
Jag har väldigt svårt att få ovanstående att gå ihop...
/S - som absolut anser att kommuner i allmänhet borde släppa lite på reglerna för att få bygga nära havet, speciellt i glesbygd. Med så mycket kust som vi har i Sverige (för att inte räkna alla sjöar) borde det rimligtvis finnas utrymme för ökad bebyggelse OCH allmänningar i balans.
För ett tag sedan såg att att på en halvö som är till hälften naturreservat fanns det tre "havstomter" till salu för 3,5 Mkr styck. Dessa tre tomter var tidigare en stor tomt med några förfallna stugor på. Tomterna nu är ca 2000 m2 styck och alla ligger längsmed havet med egen brygga. Nu säljs dessa på t.ex. hemnet med titeln "drömboede vid havet", "exklusivt boende med egen brygga, där man visar en bild på ett modernt hus kanske 40 meter från stranden. Alla bygglov klara.Tydligen helt OK oavsett allt vad strandskydd heter?
Å andra sidan hade en känd idrottsstjärna ett fritidshus en bra bit in i skogen (200 m2 fint nybyggt hus med hästhage osv). Intill huset på tomten ligger det en mindre sjö (tar kanske 5-10 minuter att ro tvärsöver). De kämpade i flera år att få bygga en liten redskapsbod för flytvästar och båtgrejor intill sjökanten, fick nej i alla instanser. Finns ingen övrig bebyggelse i närheten på minst 1 km, allmänheten har noll intresse för denna sjö.
Jag har väldigt svårt att få ovanstående att gå ihop...
/S - som absolut anser att kommuner i allmänhet borde släppa lite på reglerna för att få bygga nära havet, speciellt i glesbygd. Med så mycket kust som vi har i Sverige (för att inte räkna alla sjöar) borde det rimligtvis finnas utrymme för ökad bebyggelse OCH allmänningar i balans.
¨Det handlar väl om lika principen....
Hur ska man göra en gränsdragning? Jag tror att det är omöjligt att ha olika regler gällande strandskyddet. Man skulle då rent teoretiskt att saker är glesbyggd, därefter få bygga... sen så har det blossat upp ett helt samhälle...
Tror det måste vara antingen eller... Jag har svårt att förstå att kommunerna kan godkänna en överträdelse av detaljplanen bara för att det handlar om några procent. Finns det ett tak så skall det hållas. inga avsteg. Det blir rimligen samma sak med ett strandskydd....
Sedan, återigen, om man köper en fastighet nära hav eller sjö, så vet man vad som gäller... Att då börja bråka om saker och ting efteråt är enligt min åsikt inte så smart...
Man vet vad man köper....
Oavsett, strandskyddet finns där av en anledning....
Annars så kommer det snart dyka upp hus riktigt sjönära lite överallt, vilket resulterar i att man inte kan vara där...
Är det då ett område som idag inte är så bebyggt så kan det bli skillnad folk börjar bygga på de mest populära fastigheterna så har man ett problem....
Det finns ingen laglig rätt att få bo nära en sjö.
Hur ska man göra en gränsdragning? Jag tror att det är omöjligt att ha olika regler gällande strandskyddet. Man skulle då rent teoretiskt att saker är glesbyggd, därefter få bygga... sen så har det blossat upp ett helt samhälle...
Tror det måste vara antingen eller... Jag har svårt att förstå att kommunerna kan godkänna en överträdelse av detaljplanen bara för att det handlar om några procent. Finns det ett tak så skall det hållas. inga avsteg. Det blir rimligen samma sak med ett strandskydd....
Sedan, återigen, om man köper en fastighet nära hav eller sjö, så vet man vad som gäller... Att då börja bråka om saker och ting efteråt är enligt min åsikt inte så smart...
Man vet vad man köper....
Oavsett, strandskyddet finns där av en anledning....
Annars så kommer det snart dyka upp hus riktigt sjönära lite överallt, vilket resulterar i att man inte kan vara där...
Är det då ett område som idag inte är så bebyggt så kan det bli skillnad folk börjar bygga på de mest populära fastigheterna så har man ett problem....
Det finns ingen laglig rätt att få bo nära en sjö.
Det är trots allt lite svårt att förstå varför mina möjligheter att bygga nära "mina" vatten ska begränsas bara för att tätortsbor inte får bygga nära vattnet. Här finns INGEN konkurrens om tomterna och mitt "intrång" handlar om promille av stranden. Och ska det vara lika för alla bör det väl tex även gälla möjligheten att åka kollektivt till och från jobbet, affären, läkare att skolbarnen ska slippa åka bil i timmar för att komma till sin skola mm mm mm. Det blir ALDRIG lika.
För att påstå sig kunna mer än Länsstyrelsen så kan du påfallande lite om strandskyddet..Konult skrev:Strandskyddet är på förslag att utökas till 600m. 300m på strand och 300mm ut i vattnet totalt 600m.
Detta är helt vansinnigt det finns inga konsekvensbeskrivningar eller samråd med markägaren Staten vill bara köra över och konfiskera den som äger lite mark.
Som sagt på landsbyggden finns massor av mark som nu kommer att läggas en död mans hand över. Detta innebär att avfolkningen av landsbyggden accelererar.
Det blir ännu svårare att bedriva skogs och jordbruk med förluster för markägare utan att staten tycks vilja ersätta den ekonomiska skadan.
Det märkliga är att många av dessa stränder besöks aldrig av allmänheten. Med utökat strandskydd och accelererad avfolkning så kommer stränder att växa igen till ogenomtränglig djungel.
300m strandskydd på strand innebär att 200 rullstolar på rad skall kunna passera förbi men p g a tät vegetation är detta omöjligt och kommer aldrig att ske.
Det finns inget förslag om generellt utökande av strandskyddet till 300 meter. Däremot pågår en översyn av det utökade strandskyddet. En rätt väsentlig skillnad.
Det är tydligt utpekat när det kan bli aktuellt med utökat strandskydd. Att "det allmänna intresset väger tyngre än det enskilda" är inte ett sådant skäl.
Nerre, jag vet inte hur din definition av glesbygd är med 20 eller 50 fritidshus (dyra eller billiga) ändrar knappast en "byggd" från att vara glesbygd till tätort. Samt det faktum att den största delen av vårt land är och kommer att förbli glesbygd både nu och i framtiden.