994 läst ·
15 svar
994 läst
15 svar
Är detta godkända infästningar? Och hur tätar jag dem?
Hej forumet!
Jag har precis flyttat in i min nya lägenheten och har bott här i typ två veckor nu.
Jag har hittat något som oroar mig en hel del. Det är de skruvinfärsten som finns i badrummet. Och jag är rädd för att de inte är godkänd gjorda då mitt badrum är såpass litet att allt räcknas som våtzon 1. Och jag vill åtgärda dem så gott det går. Men har ingen aning om hur man går tillväga.
Är det bäst att anlita någon? Eller går det göra ett "fackmannamässing" jobb utan erfarenhet av kakel och tätning?
Jag läste någonstans här i forumet att våtrumssilikon endast håller i 3 år. Vad skall man då göra efter de åren?
Jag har precis flyttat in i min nya lägenheten och har bott här i typ två veckor nu.
Jag har hittat något som oroar mig en hel del. Det är de skruvinfärsten som finns i badrummet. Och jag är rädd för att de inte är godkänd gjorda då mitt badrum är såpass litet att allt räcknas som våtzon 1. Och jag vill åtgärda dem så gott det går. Men har ingen aning om hur man går tillväga.
Är det bäst att anlita någon? Eller går det göra ett "fackmannamässing" jobb utan erfarenhet av kakel och tätning?
Jag läste någonstans här i forumet att våtrumssilikon endast håller i 3 år. Vad skall man då göra efter de åren?
Kanske, beroende på ålder. Oberoende vilket hade jag försökt följa dagens regler.
Troligen är det fel typ av plugg.
Jag hade bytt pluggen, till vilken modell beror på typ av väggmaterial, sen hade jag tryckt i lite silikon längs hålets väggar, tryckt i pluggen, fyllt pluggen med silikon, därefter skruvat i skruven.
Edit:
Det är främst antimögelmedlet som bara håller något år. Sen är det främst att silikonet ändrar färg med tiden, en synlig fog "håller" 5-8 år, den typen av tätning du ska göra håller många många år.
Jag hade bytt pluggen, till vilken modell beror på typ av väggmaterial, sen hade jag tryckt i lite silikon längs hålets väggar, tryckt i pluggen, fyllt pluggen med silikon, därefter skruvat i skruven.
Edit:
Det är främst antimögelmedlet som bara håller något år. Sen är det främst att silikonet ändrar färg med tiden, en synlig fog "håller" 5-8 år, den typen av tätning du ska göra håller många många år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det är ju en sak vad som är godkänt enligt de branschregler som gäller idag och en annan vad som godkändes enligt de branschregler som gällde när badrummet renoverades. Så när fick badrummet sitt nuvarande tätskikt?
Vad väggarna består av har betydelse eftersom betong tål en liten mängd vatten till skillnad från väggar med trä i. Man tätar också på olika sätt i de två fallen.
Det är nog något missförstånd att silikon bara skulle hålla tätt i 3 år.
Vad väggarna består av har betydelse eftersom betong tål en liten mängd vatten till skillnad från väggar med trä i. Man tätar också på olika sätt i de två fallen.
Hej! Tack för svarer!BirgitS skrev:
Det är ju en sak vad som är godkänt enligt de branschregler som gäller idag och en annan vad som godkändes enligt de branschregler som gällde när badrummet renoverades. Så när fick badrummet sitt nuvarande tätskikt?
Badrummet byggdes runt år 2000.
Men jag hade ju en besiktningsman här innan jag köpte lägenheten men vet inte om han missade detta.
Och det är betong bakom alla väggar i hela byggnaden. Så det är väll bättre än trä som du säger.
Det var i denna tråden som jag läste det en medlem skrev:Demmpa skrev:
Kanske, beroende på ålder. Oberoende vilket hade jag försökt följa dagens regler.
Edit:
"En sak som jag fick reda på ang silikon för ca ett halvår sedan är att silikon tätar bara under tryck och att det bara håller i ca 3 år"
Men de redde aldrig upp vad han menade riktigt.
Bara:
"Det är uppgifter som vi har fått vid en rättegångstvist angående en vattenskada, där alla hål var tätade med silikon men ändå hade det trängt igenom vatten."
https://www.byggahus.se/forum/threa...g-tagit-bort-dushvaeggen-bilder-finns.242545/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
I den tråden finns det också flera invändningar som akvarium där glasen är tätade med silikon och håller tätt i många år.
Ska du fortsätta att använda skruvhålen eller ska det som sitter där idag bort?
Här finns det text och bild på hur man sätter fast saker på ett vattentätt sätt i betong: https://sakravatrum.gvk.se/branschregler-2021-1/10-krav-pa-utforande-av-infastningar/ avsnitt 10.2
Silikon fungerar som lim också så har man mycket silikon ska ju inte pluggen kunna lossna. Men pluggen får ju inte vara för kort så att den inte går in ordentligt i betongen, bara kakel + fix är väl typ 10-15 mm tjockt.
Här finns det text och bild på hur man sätter fast saker på ett vattentätt sätt i betong: https://sakravatrum.gvk.se/branschregler-2021-1/10-krav-pa-utforande-av-infastningar/ avsnitt 10.2
Silikon fungerar som lim också så har man mycket silikon ska ju inte pluggen kunna lossna. Men pluggen får ju inte vara för kort så att den inte går in ordentligt i betongen, bara kakel + fix är väl typ 10-15 mm tjockt.
Förlåt för sent svar!BirgitS skrev:
I den tråden finns det också flera invändningar som akvarium där glasen är tätade med silikon och håller tätt i många år.
Här finns det text och bild på hur man sätter fast saker på ett vattentätt sätt i betong: [länk] avsnitt 10.2
Jag lutar åt att bara ta bort alla infästningar i badrummet och täta dem på ett bra sätt. Om det som sagt går att göra själv på ett godkänt sätt. Eller om man måste anlita någon för att jobba i våtzon 1?
Men tror ni det är dåligt för väggarna att fortsätta använda dusch och sånt som vanligt innan de här är tätade?
Jag är ju orolig för att det redan har hittat in fukt där nu när jag har duchat minst en gång om dagen i två veckor. Och innan jag flyttade hit så hade ingen bott här på ett halvår. Så då hade ju inte alla fall allt toligen torkat ordentligt.
Okej! Med erfarenhet kring hur de har fuskat med väldigt mycket annat i denna lägenheten innan mig. Så tror jag inte de har tänkt på sånt här. Bara den grejen att de gula och röda pluggarna är för att hänga upp samma spegel. Så om de inte ens har använt sig av samma plugg till en spegel så tror jag inte de har tänkt på sånt där.Demmpa skrev:
Men som jag svarade till BirgitS så lutar jag åt att bara ta ner alla infästningar så snart som möjligt. Men är lite orolig för att det kanske har hittat in fukt nu när jag har duchat i badrummet i två veckor. Och innan dess så har det inte bott någon där på ett halvår. Så då hade det ju I alla fall torkar riktigt. Om jag har förstört något nu genom att börja ducha där innan det här var tätat.
Jag tänkte som sagt inte på detta då jag hade en besiktningsman här innan jag köpte lägenheten.
Utan det var en vän som påpekade att det där kan inte vara godkända infästningar med tanke på att ena pluggen till och med sitter löst.
Det har använts i 25 år och det är betongväggar, duscha på.
Och jag hade inte varit orolig för de små hålen, tryck i silikon och skruva tillbaka infästningar om de fyller någon funktion.
Du har ingen aning om hur tätskiktet är gjort och det är den delen som är viktigast, men trots allt 25 år och inga tecken på fuktskador.
Och jag hade inte varit orolig för de små hålen, tryck i silikon och skruva tillbaka infästningar om de fyller någon funktion.
Du har ingen aning om hur tätskiktet är gjort och det är den delen som är viktigast, men trots allt 25 år och inga tecken på fuktskador.
Produkter som diskuteras: "skruva infästningar"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Så länge som du inte har spolat vatten på eller ovanför hålen så är det väldigt liten risk att det har kommit in vatten i hålen.
Eftersom det är betongvägg så är det bara att fylla hålen med silikon inifrån å ut.
Eftersom det är betongvägg så är det bara att fylla hålen med silikon inifrån å ut.
Tack för svaret! Skall försöka lugna mig lite. Det är trots allt som du säger.A AndersS skrev:Det har använts i 25 år och det är betongväggar, duscha på.
Allt blir ju rätt så nervöst när det är ens första lägenheten och det finns verkligen inte pengar till en badrumsrenovering.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Tryck in så mycket silikon det går i hålen så fort som möjligt och om du måste duscha innan dess och det riskerar att rinna in vatten i hålen så kan du ju tejpa upp en bit plast över hålen för att minska den risken.
Försäkringsbolagen räknar med ungefär 25 års teknisk livslängd på tätskikt, därmed inte sagt att alla badrum blir otäta när den tidpunkten är uppnådd, utan många håller många fler år än så medan andra blir otäta redan innan dess. Det jag vill säga är att det är bra att tänka på att risken för att en badrumsrenovering behövs rätt snart ökar framöver.
Försäkringsbolagen räknar med ungefär 25 års teknisk livslängd på tätskikt, därmed inte sagt att alla badrum blir otäta när den tidpunkten är uppnådd, utan många håller många fler år än så medan andra blir otäta redan innan dess. Det jag vill säga är att det är bra att tänka på att risken för att en badrumsrenovering behövs rätt snart ökar framöver.
Alltid bra med en buffert även om man bor i lägenhet. Det är nog en bra idé att börja spara till exempelvis en eventuell framtida badrumsrenovering eller andra eventuella överraskningar.A Adamvest skrev:
Ja, min tanke när jag köpte lägenheten var väll att jag hoppas kunna renovera badrummet inom 2-3 år i alla fall. Så kan jag sparat ett par tusen i månaden till det hela. Så det är ju inte så att jag inte har tänkt alls på badrummet. Men för att jag skal få ihop det så hoppas jag det ligger något år framåt i alla fall!BirgitS skrev:
Tryck in så mycket silikon det går i hålen så fort som möjligt och om du måste duscha innan dess och det riskerar att rinna in vatten i hålen så kan du ju tejpa upp en bit plast över hålen för att minska den risken.