Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag som bor ett par enskilda vägar in från en av Trafikverkets vägar betalar för min snöröjning själv. Jag ser hellre att den sker enbart när det behövs och inte för minsta lilla snöfall. Så tycker bonden som röjer vägarna också...
Samma situation här. Men jag ser nog att det är vettigt att vår vägförening får snön plogad och halkan bekämpad vid minsta lilla snö eller halka av den enkla anledningen att lokalbefolkningen finner det mindre och mindre intressant att utföra sådana här jobb. Vår sista fattigbonde i trakten dog härom året så det finns inte så många i det lägsta sociala skiktet på landsbygden som är beredd att ta sådana här jobb. Fortsätter det med milda vintrar och att nu 50-talisterna trillar av pin så blir det svårt att leja in hjälp.

Claes Sörmland
hsd hsd skrev:
Dagvattnet går väl ut i samma vattendrag ,orenat
Så är det i den mesta bebyggelsen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Senaste här i Stockholm är att de ska börja smälta snö med returfjärrvärme vid Högdalens värmeverk, om jag inte mins fel eldar de sopor där, kanske nått annat oxå.
Men hur blir det nu när alla sopor ska sorteras, blir det några sopor över att elda ??

För några år sen la man upp en stor hög i Bromma, när den smälte rann vattnet ner i den bredvid liggande Lillsjön som sitter ihop med Mälaren...borde varit enklare att tippa direkt i sjön.

• Wow
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bor visserligen i skåne så det är inte alldeles för många dagar på året som det finns någon betydande mängd snö men desto fler dagar med halka.
På vägarna jag kör finns det absolut inget att klaga på när det gäller vinterväghållningen, nästan så att det blir lite överdrivet när dom är ute och saltar trots torra vägbanor eller når det beräknas bli plusgrader några timmar efter saltningen.
Vägen närmst mig brukar dessutom bli sämre när dom kör förbi med plogen och saltet då dom ruggar upp ytan så att saltet kan smälta tydliga hjulspår som är svåra att ta sig ur. Hade dom bara låtit det va eller verkligen kör med bladet i botten så hade det varit bättre.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[snip]
Innerstadens snö körs till Riddarfjärden, Stadsgården, Blasieholmen och Värtan. Det är det miljömässigt bästa alternativet som finns i nuläget. [snap]
Bara en av dessa är ju i Mälaren och nedströms där vattnet tas. Från norr till söder är det Görvälnverket NV om Hässelby, Västsidan av Lovön, Norsborg, och inloppet mot Södertälje norrifrån. (Sen finns det nog orter längre in i Mälaren som också tar vatten, men även dessa måste vara uppströms mer centrala Stockholm).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Så är det absolut, men det kan ju finnas utsläpp uppströms Stockholm med.

10 bussar i en backe i Tullinge, den första körde fast igår mitt på dagen, sen har det fyllts på, reportage på nyheterna nyss där man såg kalabaliken.
Varför gör ingen nått ?? Varför ingen snöröjning, sandning, ingen traktor/ bärgningsbil som ser till att bussarna kommer där ifrån ??
Varför denna handlingsförlamning ??
Nått är sjukt fel i vårt samhälle idag.
Edit: Nu 11 st !!!

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Mats_R och 10 till
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
10 bussar i en backe i Tullinge, den första körde fast igår mitt på dagen, sen har det fyllts på, reportage på nyheterna nyss där man såg kalabaliken.
Varför gör ingen nått ?? Varför ingen snöröjning, sandning, ingen traktor/ bärgningsbil som ser till att bussarna kommer där ifrån ??
Precis en bra traktor som röjer och sandar timmen efter kan tungbärgaren vara framme och bärga..
Men i detta land så ska det väl ansökas om tillstånd och i o med att det är helg så jobbar inte överheten och ingen vågar ta beslut längre ned i kedjan😢

• Gilla
peteds01 och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Och varför har inte SL snökedjor till bussarna?

• Haha
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
Det är långhelg och det är en kommunal väg. Entreprenören har säkert plogat enligt avtal med Botkyrka kommun utifrån snödjup. Halkbekämpning ligger kanske på någon annan entreprenör. På gatukontoret i Botkyrka kommun har man semester och medarbetarna vet ändå inget om hala vägar, man jobbar med entreprenadupphandling enligt LOU. Opraktiskt kontorsfolk.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Mats_R och 12 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Precis en bra traktor som röjer och sandar timmen efter kan tungbärgaren vara framme och bärga..
Men i detta land så ska det väl ansökas om tillstånd och i o med att det är helg så jobbar inte överheten och ingen vågar ta beslut längre ned i kedjan😢
Nu verkar det som alla bärgare var upptagna. Men man kan ju fråga sig varför SL med så gigantiskt stor flotta av bussar inte har egna bilar/utrustning för att kunna få loss sina bussar. Det är väl sällan just en tungbärgare behövs för att komma loss i en hal backe.

• Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
J
D Dublin skrev:
Nu verkar det som alla bärgare var upptagna. Men man kan ju fråga sig varför SL med så gigantiskt stor flotta av bussar inte har egna bilar/utrustning för att kunna få loss sina bussar. Det är väl sällan just en tungbärgare behövs för att komma loss i en hal backe.
Hur vet du att alla bärgare var upptagna?

Vad kan man förvänta sig om snöröjning i en stad där det aldrig snöar? Att. dom ska ha en flotta stående dom få dagar det gör det? Då får vi nog börja höja skatten igen

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
V
D Dublin skrev:
SL äger inga bussar, det är den upphandlade entreprenören som köper in bussar för trafiken.

• Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
RoTe
redarn redarn skrev:
Och varför har inte SL snökedjor till bussarna?
Dels är det ett jävla skitgöra att lägga på då en buss har små hjulhus, förarna är inte utbildade i att göra det, det tar för lång tid och dom måste tas av igen direkt man når bar asfalt. Det är alltså praktiskt taget idioti att hålla på med i linjetrafik.

Det man kan fråga sig är varför stoppar man inte inflödet av bussar, backar bort dom bussarna som inte kommit upp, sandar/grusar upp backen ORDENTLIGT och vips är problemet löst. Jag hade personligen löst det där ganska snabbt. Istället ser man på ett SVT klipp hur bussförarna bara går därifrån.

• Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.