Hej!

Försöker hitta specifikationer för rundstift och flatstift. Är de godkända för 230V 10-16A? Får man skarva FK och eller EKK med dem?

Rundstift och tillhörande isolerhylsa bredvid ett flatstift för elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skarvhylsa ska gå bra, men är lite tveksam till "bullet-typen". Inte optimalt med kontakter som inte håller någon säkerhet mot beröring. Jag hade inte använt dom till 230 V.

O
Formellt sett finns det inget allmängiltigt svar på den här frågan. Mig veterligen finns inte heller något uttryckligt förbud mot vissa typer heller. Det är helt upp till tillverkaren att specificera och ta ansvar för vad deras produkt är utformad och testad för. Hur man sedan i efterhand kan identifiera och avgöra huruvida en monterad produkt är godkänd eller inte är en helt annan fråga. Om det i praktiken är någon stor säkerhetsrisk mellan en som uttryckligen är godkänd och en som inte är det är också en helt annan minst lika svår fråga.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Överväger man att använda typ "flatstift" i en starkströmsanläggning bör man hålla sig till matr. och presstänger av hög kvalitet och och inte grejer av "Biltemasotimentet". Man kanske även ska sträva efter att ha andra lösningar om det är möjligt.

ClasseClas
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag är nyfiken på vad som föranleder frågan. Varför vill du använda rundstift? Vilket är problemet du försöker lösa? Troligen finns redan en bättre lösning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
ClasseClas
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag har funderat på detta vid olika tillfällen. Till exempel om man behöver skarva FK i rör när det inte går att byta hela tråden.

Om man tittar på tråden ClasseClas refererar till funderade jag även där på att skarva 230V med rundstift för att lätt kunna koppla isär när det behövs. Ju mer jag tänker på det är det nog bättre att använda andra kontakter. Skulle dock vara intressant att hitta ett litet smidig kontaktpar att använda...

Det här kontakten satt på min fläktkåpa. Något i den stilen vore intressant.
Elkabel ansluten till en vit kontakt, monterad på kanten av en yta, möjlig för skarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ska ALDRIG skarva FK i rör, är det totalstopp får man endera öppna vägg/tak eller dra en utanpåliggande ledning.

• Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
R rsa skrev:
Försöker hitta specifikationer för rundstift och flatstift. Är de godkända för 230V 10-16A? Får man skarva FK och eller EKK med dem?
Jag vågar nog påstå att om du inte hittar specifikationer på dem så är de inte i närheten av godkända.

För installationsmateriel handlar det ju inte bara om att tåla spänning och ström. Dels ska anslutningarna vara gjorda så att även om man kopplar isär och ihop dem så ska kontakttrycket bibehållas. Jag tror såna där slits för mycket så efter ett tag blir det glappkontakt, förhöjd temperatur och brandrisk. Och då kommer vi till flamklassning av isoleringen.

Skarvhylans kan vara ok, men man ska se den som blanktråd (d.v.s. inte räkna med isoleringen utan då får man sätta extra krympslang utanpå, och den bör nog inte förläggas så den är berörbar).

Men som sagt var, man ska inte skarva i rör (skarvar behöver kunna inspekteras, ligger den i ett rör märker du inte om den börjar glida isär).

R rsa skrev:
Hej!

[bild]
Kontaktpressningen i dessa är INTE avsedd för solida ledare, som i en EKK. Det blir inte tillräckligt presstryck där. Låt bli detta.

De är avsedda för flerledare - FK exempelvis.

För skarvhylsor kan ett utförande ses här (med data...):
https://www.nelco.se/en/product/kab...rallellskarvar/skarvhylsor-a-pl-serien--15801
600V / 19A för den röda...

Rundstift: https://www.nelco.se/en/product/kab...r-rundstift-rundstiftshylsor/rundstift--16001
Röd: 10A / 300V

Sedan gäller det att köpa exakt dessa och inte någon namnlös kopia som man inte vet något om!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.