Har ett hus från 70 tal med murad eldstad i källare. Sugen på att sätta in ngn eldstad i entreplan då murstocken lättåtkomlig och i mitten av vardagsrum men funderar på om dessa rökgångar är tillräckligt stora för det? De anslutningsrör som finns har väl ganska bred diameter (ca 15-20?) En person i arbetsvantar vid tak med öppningar, träd och hus i bakgrunden. Frostigt. Takarbete eller inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två öppningar i metall, arbetsklädda händer, slitna skyddshandskar, grå yta, industriell känsla, arbetsmiljö.
Skapa konto

Jag är ej säker på de bägge gångarnas funktion. Huset har annan ventilation. har ej exakta mått just nu men den bortre skulle man behöva ansluta till från kortsidan till höger.

Tacksam för input

E Embr10 skrev:
Har ett hus från 70 tal med murad eldstad i källare. Sugen på att sätta in ngn eldstad i entreplan då murstocken lättåtkomlig och i mitten av vardagsrum men funderar på om dessa rökgångar är tillräckligt stora för det? De anslutningsrör som finns har väl ganska bred diameter (ca 15-20?)[bild][bild]

Jag är ej säker på de bägge gångarnas funktion. Huset har annan ventilation. har ej exakta mått just nu men den bortre skulle man behöva ansluta till från kortsidan till höger.

Tacksam för input
En sån kanal(urspr. ventilationskanal) använder jag till min kamin. Fungerar jättebra. Fick flytta en takstol som låg mot skorstenen men annars inga andra problem. Skorstensanslutning är 120 mm vilket begränsar utbudet av kaminer om man inte vill ha en förminskande övergång. Svart rör ut ur vägg, svarta kakelplattor, två små figurer, en på skåp, en på kant.
Skapa konto

• Gilla
Embr10
  • Laddar…
Den som mer eller mindre är kvadratisk, den har troligen använts till en oljepanna, den rektangulära har troligen använts till en öppen eldstad.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den som mer eller mindre är kvadratisk, den har troligen använts till en oljepanna, den rektangulära har troligen använts till en öppen eldstad.
Tack för info. Såklart, Stämmer säkert mkt bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.