Hej!
Jag kommer från Tyskland och flytta nu till sverige. Då ska jag renovera ett hus. I Sverige finns många olika kablar (EXLQ, EXQ, FQLQ osv.) I Tyskland brukar vi att använder NYM kablar (3G1,5, 5G1,5 osv enligt VDE) för nästan allt.
Få man använder de också i Sverige som installationskabel inomhus (jag har mycket av den kvar här i Tyskland)?
Tack så mycket!
Hälsningar
Henry

A
Kabel som säljs i Tyskland omfattas av lågspänningsdirektivet 2014/35/EU, och kan således distribueras inom hela EU.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Just NYM är väl också helt ekvivalent med klassisk svensk EKK om jag förstått det rätt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack så mycket för svar! Det är jättebra.
Måste man lägger NYM kablar i ett kabelrör när man läggar de dold under gipsskivor eller behöver man det inte?
Tack igen.
Hälsningar Henry

tommib
Man får installera löst i vägg om man sätter spikskydd och dragavlastning i dosor.

Det är dock ovanligt att man installerar så i Sverige så gör inte det. Det är inte heller tillåtet att installera alls som privatperson om du inte har auktorisation.

Tack så mycket för hjälpen. Det är detsamma hos oss i Tyskland att man får inte göra allt själv.
I sommaren startar vi ...
Eftersom huset är från 1950 vill jag titta först vilken installation finns: TN-C, TN-C-S, eller TN-S och sedan kanske pratar med elleverantören.
Många hälsningar
Henry

A
Inkommande till fastigheten är i de allra flesta fall TN-C. Några nätägare byggde TN-S-nät för ca 10 år sedan på prov, men det visade sig vara alldeles för kostnadsineffektivt. Speciellt nu då många nätägare gått över till 25mm² alu.

Så (bostads)anläggningar i Sverige är till allra största del TN-C-S-anläggningar.

Hur ser det ut sedan?
I trädgården finns en gammal elstolpe - jag har inte tittat i skåpet eftersom där var för mycket snö. I källaren från huset finns bara vanliga säkringar - ingen elmätare. Så huvudsäkringar och elmätaren måste finnas i skåpet, eller hur? Till elstolpen kommer en jordkabel (tidigare fanns en "friluftledning") från nätägaren.
Kommer 3 phaser och en tjock PEN (16mm² copper eller 25mm² alu) till elstolpen och finns uppdelningen från PEN till PE och N i skåpet eller är det vanligtvis uppdelat i säkringsskåpet i huset?
Finns ett jordspett hos elstolpen sedan?
Tack på förhand!

Mätare och huvudsäkringar sitter i skåpet därute. Är inte huset väldigt strömkrävande går det nog en 3x6/6 eller 3x10/10 från skåpet till huset och det är PEN. Delningen till N och PE sker i centralen i huset. Lokala jordtag används inte i Sverige utan jordningen sker via PEN i transformatorstationen din fastighet är ansluten till.

Är alla tre ledare i kabeln för PEN eller är det 3 phaser och skärmningen är PEN?

A
Tre faser och PEN. Äldre kablar i utförandet (t.ex) 3x10/10 där den koncentriska ledaren är PEN. Nyare kablar i utförandet (t.ex) 4G10 med gröngul ledare, utan koncentriska ledare.

Tack för alla hjälpsama tipsen! Det är en kanon forum!
Nu kan jag kollar hur det är byggt på mitt hus.

Tack igen. Hälsningar Frank

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.