L
Jag behöver er expertis! Vi vill byta ut ledningarna i en gammal kristallkrona. Från lamphållarna går två ledningar, alltså ojordat, ner till botten av lampan, därefter tar tre, klassiska med textil, ledningar vid och det är dessa som kopplas med lampans elurtag. Se bilder. Lampan är av mässing.

Anses lampan vara jordad, eller måste jag byta ut lamphållarna där nu bara två ledningar finns? Tror ni att lamphållarens gänga är spänningssatt? Eller är den nedre metallbiten den som leder strömmen..?

• IMG_0428.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0427.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0429.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Den är inte jordad. Vill du jorda den är det inte lamphållarna som är problemet. Du måste i så fall säkerställa att lampans alla metalldelar har pålitlig kontakt med jordstiftet i kontakten. Ibland kan det gå att göra den dubbelisolerad. För att göra det måste det gå mantlad kabel från stickproppen till lamphållarna och du får byta lamphållare till sådana som är dubbelisolerade.

En parentes är att den troligen har tre trådar för att den haft en kronkoppling. Det har gått att välja om alla eller bara några lampor skulle lysa.

• Gilla
LyckansHus och 3 till
  • Laddar…
Dina lamphållare ser verkligen gamla ut. Skruva isär dem så ser man ifall gängan är spänningssatt.

Långt ned i denna artikel så ser du exempel på en annan gammal lamphållare där gängan inte är spänningssatt.
Men jag bytte lamphållare i alla fall, dels för att få en lamphållare med färdigmonterad lampsladd.

Du bör alltså i första hand försöka dubbelisolera din armatur, vilket kräver att alla gamla ledningar byts ut.

• Gilla
LyckansHus och 2 till
  • Laddar…
L
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.