ränterallyt neråt på de bundna är över för denna gång.
Men förhoppningsvis så behöver det inte innebära att det blir något 'rally' uppåt iställ
För att vara lite meningslös och märka ord, så skulle jag vilja påpeka att ordet "rally" betyder uppgång. När man pratar om rally på räntemarknaden betyder det att de räntebärande papprena (som obligationer) stiger, vilket är detsamma som att räntan faller.

Det finns alltså om man är petnoga inte rally nedåt och uppåt, utan ordet rally är entydigt i den bemärkelsen.

Sedan används det lite olika i övrigt, där en del använder rally för att indikera en signifikant kortsiktig uppgång som följer på en period av nedgång eller små rörelser, medan andra använder uttrycket för att bara betyda uppgång i betydligt bredare mening.

EDIT:

För att förtydliga, så har inte den finansiella termen något att göra med snabba rallybilar eller liknande, vilket många svenska lekmän tycks tro och därför associerar termen med snabbhet snarare än riktning. Termen härrör istället från franskans rallier som väl betyder något i stil med förena (min franska är usel, så brasklapp på det), och är släkt med ordet allierad.

I engelska, som vi lånat finansuttrycket ifrån, används ordet för att något tagit sig samman, samlats eller återhämtat sig. Man kan alltså säga att ordet rally i detta fall betyder att en marknad "tagit sig samman" och presterat bra efter lite sämre utveckling. Man kan jämföra uttrycket med engelskans uttryck "rally your troops" som betyder att man ska samla ihop och samordna sina trupper.

Jaja, det märks nog att jag har lite tråkigt med en uppgift jag borde slutföra, ska återvända till den nu efter denna parentes.

byggimpert skrev:
Så någon ständig koppling till di.se och i det närmaste 'online'räntekurser dagligen måste jag skippa, annars skulle jag nog ganska omgående tvingas börja med 'Losec'  :-/ ;D

MVH//Christina.
klockrent   8)

Ksund: tack för en tydlig  ;) och icke helt oviktig förklaring i sammanhanget, nu skall jag slå mina arbetskamrater på fingrarna när de använder ordet "rally" i fel sammanhang ;D

5-åriga har gått ner 0,04 till 2,55... ;D

Noterar att SBAB och SEB sänkt de långa bundna räntorna idag med 0.20...

;D underbart di.se kamrat "Solana"

absolut  ::) di.se kamrat "SofiaK"
fast jag glanar ofta in på sbab för å checka av...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.