Jag har stört mig på en ful sektion bakom kyl och frys sedan vi flyttade in i huset för fem år sedan. Förra ägarna hade skruvat ytterpanel liggande på väggen och när det ändå var dags att fixa en annan vägg i köket så gav jag mig på att demontera panelen.

Bakom är gips, men en sektion är utskuren och där har man även skurit genom ångspärren. Jag tänkte först tejpa igen snittet, men det fortsätter uppåt under kaklet (enligt den utritade linjen). Totalt 70x25cm av plasten är skuren.

Behöver jag göra någon åtgärd eller kan jag nöja mig med att fylla i med en sektion gips där det saknas?

• Utsnitt av vägg med avlägsnad ytterpanel, blottad gips och skuren ångspärr bakom kylens placering i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskurad sektion i gipsväggen bakom kakel, delvis uppvisad ångspärr och ytor där panelen har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta alltså en yttervägg?

Jag tänker att om det har funkat i 5 år eller mer utan fuktproblem så finns det ingen anledning att åtgärda det. Jag hade bara skruvat dit gips.

maah maah skrev:
Är detta alltså en yttervägg?

Jag tänker att om det har funkat i 5 år eller mer utan fuktproblem så finns det ingen anledning att åtgärda det. Jag hade bara skruvat dit gips.
Ja, det är en yttervägg.

Om det finns fuktproblem är det väl bakom gipsen/i isoleringen det uppstår? Gipset möglar väl inte?

Ja fuktproblemet borde uppstå i isoleringen.
Om det läcker ut varm luft där som kondenseras i väggen.

maah maah skrev:
Ja fuktproblemet borde uppstå i isoleringen.
Om det läcker ut varm luft där som kondenseras i väggen.
Så du menar att om isoleringen ser ”frisk ut” på ytan är det lugnt?

Ja

• Gilla
Linusp3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.