49 917 läst ·
374 svar
50k läst
374 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag funderade på om frysen var köpt i en butik som håller på med sidoimport, alltså t.ex. letar upp restlager på olika ställen i Europa, importerar och säljer i Sverige. Då kan ju den franska manualen tyda på att det är en frys som Electrolux avsåg skulle säljas i Frankrike.useless skrev:
Köpte frysen på nätet från Elgiganten Barkarby.BirgitS skrev:
Jag har inte längre respekt för något märke.
Min erfarenhet är så här:
Electrolux diskmaskin höll i 5-6 år
Bosch diskmaskin i 5 år (inkl. 1 reparation som förlängde endast 1 år till).
Bosch tvättmaskin som pajade efter 6 år.
5-6 år är inget att skryta om. Jag valde medvetet bort dessa märken och satsade på:
ASKO för diskmaskin (5 års garanti)
Avant (NetOnNets nya serie) (5 års garanti).
Valde dessa till stor del utifrån den generösa garantin så jag åtminstone vet att de klarar 5 år och gör de inte de så får jag ju ändå nyare delar eller reparation så att det sannolikt förlänger livslängden. Vi får se hur länge dessa håller då jag haft båda nu knappt 1 år.
Missade att tråden handlade specifikt om kyl/frys men tror inte det spelar någon roll. Däremot har jag haft Huskvarna frys och kyl som hållt nu i exakt 21 år.
5-6 år är inget att skryta om. Jag valde medvetet bort dessa märken och satsade på:
Valde dessa till stor del utifrån den generösa garantin så jag åtminstone vet att de klarar 5 år och gör de inte de så får jag ju ändå nyare delar eller reparation så att det sannolikt förlänger livslängden. Vi får se hur länge dessa håller då jag haft båda nu knappt 1 år.
Missade att tråden handlade specifikt om kyl/frys men tror inte det spelar någon roll. Däremot har jag haft Huskvarna frys och kyl som hållt nu i exakt 21 år.
tyvärr är ju såväl avant som asko kinesiskt.S Saintus skrev:Jag har inte längre respekt för något märke.
I dag är det än mer viktigt att få en lång garanti. de flesta har 5-år som electrolux sedan 2012 och asko alltid.
en del ger eller kan ge upp till 7-år.
Jag bryr mig inte om huruvida det är kinesiskt eller inte. Det ska hålla så länge som möjligt bara.returen skrev:
Japp och det är dessa som ges lägst garanti och går sönder förstS Saintus skrev:
obefintlig TBF
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
jo miele gick ju lätt 25-30 år på den tidenStefan Alsnäs skrev:
nu är det kapat till en tiondel...