BirgitS
useless useless skrev:
CE-märkningen kräver att svensk instruktionsbok följer med.
Jag funderade på om frysen var köpt i en butik som håller på med sidoimport, alltså t.ex. letar upp restlager på olika ställen i Europa, importerar och säljer i Sverige. Då kan ju den franska manualen tyda på att det är en frys som Electrolux avsåg skulle säljas i Frankrike.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag funderade på om frysen var köpt i en butik som håller på med sidoimport, alltså t.ex. letar upp restlager på olika ställen i Europa, importerar och säljer i Sverige. Då kan ju den franska manualen tyda på att det är en frys som Electrolux avsåg skulle säljas i Frankrike.
Köpte frysen på nätet från Elgiganten Barkarby.

BirgitS
R Rolf Olsson4 skrev:
Vänd dig då dit för en förklaring och antingen få en svensk manual eller få frysen hämtad/utbytt som reklamationsärende.

R Rolf Olsson4 skrev:
då kommer den från norge och avsedd för den norska marknaden (normalt)

de ville ju då självklart inte skicka med en norsk manual

Jag har inte längre respekt för något märke.

Min erfarenhet är så här:

Electrolux diskmaskin höll i 5-6 år
Bosch diskmaskin i 5 år (inkl. 1 reparation som förlängde endast 1 år till).
Bosch tvättmaskin som pajade efter 6 år.

5-6 år är inget att skryta om. Jag valde medvetet bort dessa märken och satsade på:

ASKO för diskmaskin (5 års garanti)
Avant (NetOnNets nya serie) (5 års garanti).

Valde dessa till stor del utifrån den generösa garantin så jag åtminstone vet att de klarar 5 år och gör de inte de så får jag ju ändå nyare delar eller reparation så att det sannolikt förlänger livslängden. Vi får se hur länge dessa håller då jag haft båda nu knappt 1 år.

Missade att tråden handlade specifikt om kyl/frys men tror inte det spelar någon roll. Däremot har jag haft Huskvarna frys och kyl som hållt nu i exakt 21 år.

• Gilla
Villafix och 2 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Jag har inte längre respekt för något märke.

Min erfarenhet är så här:

Electrolux diskmaskin höll i 5-6 år
Bosch diskmaskin i 5 år (inkl. 1 reparation som förlängde endast 1 år till).
Bosch tvättmaskin som pajade efter 6 år.

5-6 år är inget att skryta om. Jag valde medvetet bort dessa märken och satsade på:

ASKO för diskmaskin (5 års garanti)
Avant (NetOnNets nya serie) (5 års garanti).

Valde dessa till stor del utifrån den generösa garantin så jag åtminstone vet att de klarar 5 år och gör de inte de så får jag ju ändå nyare delar eller reparation så att det sannolikt förlänger livslängden. Vi får se hur länge dessa håller då jag haft båda nu knappt 1 år.

Missade att tråden handlade specifikt om kyl/frys men tror inte det spelar någon roll. Däremot har jag haft Huskvarna frys och kyl som hållt nu i exakt 21 år.
tyvärr är ju såväl avant som asko kinesiskt.
I dag är det än mer viktigt att få en lång garanti. de flesta har 5-år som electrolux sedan 2012 och asko alltid.
en del ger eller kan ge upp till 7-år.

returen returen skrev:
tyvärr är ju såväl avant som asko kinesiskt.
I dag är det än mer viktigt att få en lång garanti. de flesta har 5-år som electrolux sedan 2012 och asko alltid.
en del ger eller kan ge upp till 7-år.
Jag bryr mig inte om huruvida det är kinesiskt eller inte. Det ska hålla så länge som möjligt bara.

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Jag bryr mig inte om huruvida det är kinesiskt eller inte. Det ska hålla så länge som möjligt bara.
då är det inte riktigt rätt att välja kinesiskt.

returen returen skrev:
då är det inte riktigt rätt att välja kinesiskt.
De flesta bolag har någon form av tillverkning i Kina, t e x Bosch och Electrolux. Däremot kanske deras high-end maskiner till stor del tillverkas någonstans i europa fortfarande. Men det är långt över normalkonsumentens prisnivå.

• Haha
returen
  • Laddar…
S Saintus skrev:
De flesta bolag har någon form av tillverkning i Kina, t e x Bosch och Electrolux. Däremot kanske deras high-end maskiner till stor del tillverkas någonstans i europa fortfarande. Men det är långt över normalkonsumentens prisnivå.
Japp och det är dessa som ges lägst garanti och går sönder först
obefintlig TBF

Zdenko Turkowitch Zdenko Turkowitch skrev:
köp Miele ,!Tysk kvalité, håller minst 10år
Jag tycker inte att 10 års arbete är ett särskilt gott resultat. Hoppas att den går mycket ängre än så.
Jag förväntar mig minst 15-20 år livstid. Och ett stort utbud av reservdelar.

• Gilla
  • Wow
returen och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett gram kylskåp som är 28 år o en frysbox av samma fabrikat som är 30-35 år så det är bra kvalitet men vet ej om det fabrikatet finns kvar, isf är det säkert sämre numera också som alla andra 😟

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker inte att 10 års arbete är ett särskilt gott resultat. Hoppas att den går mycket ängre än så.
Jag förväntar mig minst 15-20 år livstid. Och ett stort utbud av reservdelar.
Beklagar men det är väldigt stor risk att du blir besviken

• Gilla
Knorren
  • Laddar…
returen returen skrev:
SMEG-SMECK
Jag har alltid haft Miele. Håller länge. Bytte häromdagen diskmaskin. Den gamla var från 1984!
Min tvättmaskin - också Miele- var ca 30 år när jag bytte för något år sedan. Har fortfarande tumlare från 1990-talet.

Stefan Alsnäs Stefan Alsnäs skrev:
Jag har alltid haft Miele. Håller länge. Bytte häromdagen diskmaskin. Den gamla var från 1984!
Min tvättmaskin - också Miele- var ca 30 år när jag bytte för något år sedan. Har fortfarande tumlare från 1990-talet.
jo miele gick ju lätt 25-30 år på den tiden
nu är det kapat till en tiondel...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.