42 397 läst ·
340 svar
42k läst
340 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
Hur vet man i vilket land dom är byggda före man köpt?MultiMan skrev:
Det var väl ingen som hade plastbaljor eller plast på andra viktiga ställen 1990? Det kvittar ju i stort om det är plast där det ändå inte behövs bättre material. Att däremot de flesta tillverkare helt plötsligt går över till svetsade plastbaljor där man inte längre kan ta ut trumman för att byta lager luktar medvetet svindleri för att bygga in begränsad livslängd. Naiva politiker tittar bara på hur mycket vatten eller ström en maskin tar och struntar totalt i hållbarheten, som att den inte alls har betydelse för miljöbelastningen. Dags att vakna eller stänga dörren för alla lobbyorganisationer!
Aktuell video i ämnet från en kanal jag följt ett bra tag:
[media]
Min första Siemensmaskin från 1995 höll i 19 år, bytte bara motorkol. Alla lager var ok, balja i rostfritt, alla viktiga ställen av bästa material. Köpte en turkisk Siemens efter det, serie 5, höll 3 år. Fick en ny ersättare på garanti (5 år via EG), Siemens från Turkiet igen, annan modell, höll mindre än 1 år. Efter mycket diskussioner med BSH centralt fick jag till sist en tyskbyggd serie 7. Som natt och dag i kvalitet. Är nog 5 år sedan nu, går perfekt, inte minsta missljud någonstans, sköljer, tvättar och centrifugerar (vid samma varvtal) dessutom bättre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Miele är ju ett märke med status, eftersom det är sällan som vanligt folk har råd att köpa det. Många som har råd vill därför köpa dyra produkter, bara för att det ger status med Miele, Liebherr, Gaggenau etc. Det har inget att göra med att produkterna skulle hålla länge.M maria01 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Kostnadseffektivt står väl inte alltid så högt i kurs, en ny vitvara med senaste designen kan vara mycket viktigare.A ajn82 skrev:
Jag dejtade en kvinna en kort stund som var helt fokuserad på vad andra tyckte om henne eller skulle tycka om henne, det var vad hela hennes liv handlade om. Status, status och status.Alfredo skrev:
För vissa är det "status" byta saker konstant. Oftast nyrika. Fast många med status har också lån, leasar bil osv. Äger egentligen ingenting.RoTe skrev:
Väldigt sorgligt. Men jag förstår att dejtingen blev kortvarig.