Hittade detta under isolering på kattvinden. Ser ut som någon torkad svamp eller ett gammalt getingbo.
Övrig information: hade 3 inaktiva getingbon i närheten så tänker att dem kanske kommer därifrån?
Se bild
Övrig information: hade 3 inaktiva getingbon i närheten så tänker att dem kanske kommer därifrån?
Se bild
Tack för svaret! Men har du något tips vad jag ska göra med de tre andra bon som är där? Ska jag låta dem vara för att undvika att andra getingar flyttar in pga någon typ av territoriell rivalitet?J jonaserik skrev:
Svar nej inget att göra, bara sprätta bort det och dom andra med. Nu är getingar en predator på andra larver och flygfän, har ni inget besvär med dom, så låt dom bygga. Allra helst om ni har en köksträdgård och odlar kål. Kållarven/andra larver på köksväxter är en favorit för getingar.
PS Om det blir besvär med getingar, kan man sent på kvällen ( dom är inne ) och om man är tuff, trä en plastpåse över boet och knyta till, samt tända eld på allt, då är dom borta för gott i det boet. Bäst är då att ta bort ett bo som är litet, som pingpongboll på kvällen, då är allt över för den gången med bobygget.
PS Om det blir besvär med getingar, kan man sent på kvällen ( dom är inne ) och om man är tuff, trä en plastpåse över boet och knyta till, samt tända eld på allt, då är dom borta för gott i det boet. Bäst är då att ta bort ett bo som är litet, som pingpongboll på kvällen, då är allt över för den gången med bobygget.
Tack för svaret! Men har du något tips vad jag ska göra med de tre andra bon som är där? Ska jag låta dem vara för att undvika att andra getingar flyttar in pga någon typ av territoriell rivalitetJ jonaserik skrev:
Tack för att du tog dig tid att svara! Vi har då inte haft några besvär med dem såJ jonaserik skrev:Svar nej inget att göra, bara sprätta bort det och dom andra med. Nu är getingar en predator på andra larver och flygfän, har ni inget besvär med dom, så låt dom bygga. Allra helst om ni har en köksträdgård och odlar kål. Kållarven/andra larver på köksväxter är en favorit för getingar.
Då vet jag 👍
Klicka här för att svara