7 868 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
är murstocken bärande?
i mitten av vårt hus har vi en murstock som är väldigt stor. tvärgående bjälkar i hela huset. huset är byggt 1925.
har alltid trott att murstocken är bärande. men igår fick jag höra att det inte stämde. att murstocken inte FÅR vara bärande.
nu undrar jag om detta stämmer?
lisette
har alltid trott att murstocken är bärande. men igår fick jag höra att det inte stämde. att murstocken inte FÅR vara bärande.
nu undrar jag om detta stämmer?
lisette
I gamla hus som ditt är det inte ovanligt att murstocken bär upp bjälklagen, Jag hra själv bott i ett sådant hus, byggt 1923. Huset hade timmrade ytterväggar och bjälklagen bars upp i mitten av skorstenen, timmerväggarna hade med åren satt sig som timmerväggar gör men skorstenen sätter sig ju inte med påföljd att bjälklagen lutade från skorstenen ut mot ytterväggarna, taket i övervåningen lutade 10 cm.
Tycker det ser ut som om det står en stolpe vid gångjärnsidan av dörrkarmen, stämmer det så borde man nog kunna ta bort den stolpen som du vill ta bort. Lite svårt att bedöma med enbart bilder.
Annars så kan man sätta en ny stolpe vid gångjärnssidan, den borde kunna bära upp men det beror lite på hur det ser ut med.
/Kent
Annars så kan man sätta en ny stolpe vid gångjärnssidan, den borde kunna bära upp men det beror lite på hur det ser ut med.
/Kent
I mitt hus från 1936 så bär också murstocken upp samtliga bjälklag mellan källarvåning & markplan, man murade ofta ca 2 varv extra runt murstocken upp till bjälklag som bjälkarna låg på så murstocken är ofta tjockare på undervåningen.
Bjälkarna är oftast överdimensionerade 3" X 9" eller grövre och från kraftiga balkar går det ofta mindre i sidled längre ut på golvet för att på så sett stabillisera hela bjälklaget.
Jag skulle inte riva utan att ha helt klart för mig vilket som belastas och dina bilder räcker inte.
MvH jawen
Bjälkarna är oftast överdimensionerade 3" X 9" eller grövre och från kraftiga balkar går det ofta mindre i sidled längre ut på golvet för att på så sett stabillisera hela bjälklaget.
Jag skulle inte riva utan att ha helt klart för mig vilket som belastas och dina bilder räcker inte.
MvH jawen
Att det finns en stolpe vid gångjärnen och i ytterkant av huset = början av vägg är helt naturligt då dörrens tyngd bärs upp av ena och väggstabilisator faktor av andra.
Dom är inte bärande för det vi pratar om.
Kan du se underifrån/överifrån hur grova bjälkar ser ut ?
MvH Jawen
Dom är inte bärande för det vi pratar om.
Kan du se underifrån/överifrån hur grova bjälkar ser ut ?
MvH Jawen
Klicka här för att svara