2 404 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Är mina lån-räntor okej?
Året går mot sitt slut och jag börjar nu seöver vad som kan göras bättre inför nästa år.
Jag tog över lånen från min bortgånga far och vet egentligen inget om dom.
1) Jag har 2 lån som säger följande, varav 1 amorterar jag på.
"Räntesats, fast 2,89% nästa räntesdag 2013-12-04, effektiv ränta 2,92"
Betyder texten att jag har fast ränta, eller misstolkar jag det?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(följade två är i en annan bank)
2) 3e lånet säger:
Ränta bunden: 4,3% (sista ändringsdag 2014-02-10)
(amorterar)
Här är ju min chans att förändra, men vad bör jag sträva efter?
Jag kanske borde köra rörligt på denna likt sin kompis raden under tills
jag ser att det blir oroligt i världen? Lånet är på 450tusen. Kan svängar på den rörliga fronten göra väldigt ont då?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3) 4e lånet säger:
Ränta rörlig: 2,92%
(amorterar)
Jag tog över lånen från min bortgånga far och vet egentligen inget om dom.
1) Jag har 2 lån som säger följande, varav 1 amorterar jag på.
"Räntesats, fast 2,89% nästa räntesdag 2013-12-04, effektiv ränta 2,92"
Betyder texten att jag har fast ränta, eller misstolkar jag det?
(följade två är i en annan bank)
2) 3e lånet säger:
Ränta bunden: 4,3% (sista ändringsdag 2014-02-10)
(amorterar)
Här är ju min chans att förändra, men vad bör jag sträva efter?
Jag kanske borde köra rörligt på denna likt sin kompis raden under tills
jag ser att det blir oroligt i världen? Lånet är på 450tusen. Kan svängar på den rörliga fronten göra väldigt ont då?
3) 4e lånet säger:
Ränta rörlig: 2,92%
(amorterar)
Redigerat:
1:
Skulle jag tolka som rörlig ränta. Men det är väl bara ringa baken och ordna ett möte så du får klartecken på det du inte vet?!
3:
450,000:- men en ränta på 2,92% ger ger en ränta på 13,140:-/år eller 1095:-/månad.
När det var som värst i början/mitten av 90-talet och räntan låg långt över 10% skulle då 10% betyda för dig och 450,000:- en ränta på 45,000:-/år eller 3750:-/mån.
OT:
Jag har en kamrat som byggde nytt hus för ett par år sen och han lånade till nästan allt (över 3millar!) Han kommer garanterat känna av detta när räntan vänder!
Så det är ju en tolkningsfråga vad som gör "ont"!
Skulle jag tolka som rörlig ränta. Men det är väl bara ringa baken och ordna ett möte så du får klartecken på det du inte vet?!
3:
450,000:- men en ränta på 2,92% ger ger en ränta på 13,140:-/år eller 1095:-/månad.
När det var som värst i början/mitten av 90-talet och räntan låg långt över 10% skulle då 10% betyda för dig och 450,000:- en ränta på 45,000:-/år eller 3750:-/mån.
OT:
Jag har en kamrat som byggde nytt hus för ett par år sen och han lånade till nästan allt (över 3millar!) Han kommer garanterat känna av detta när räntan vänder!
Så det är ju en tolkningsfråga vad som gör "ont"!
De rörliga lånen ligger väl på mellan 2,70-2,90% beroende lite på vilken bank man har och utan förhandling.
Jag har lånen rörliga (tot ca 1.500'), men kollar samtidigt räntor och ränteprognoser regelbundet..
Tänk på att om du INTE gör någonting alls, binds lånet om med samma bindningstid ytterligare en period..
Det där med rörliga/bunda lån är alltid miljon-frågan.. Som jag ser det handlar det om att antingen håller man koll och är aktiv i ändringarna, eller så lutar man sig tillbaka och inte orkar/vill/kan bry sig och då väljer man bundet
Jag har lånen rörliga (tot ca 1.500'), men kollar samtidigt räntor och ränteprognoser regelbundet..
Tänk på att om du INTE gör någonting alls, binds lånet om med samma bindningstid ytterligare en period..
Det där med rörliga/bunda lån är alltid miljon-frågan.. Som jag ser det handlar det om att antingen håller man koll och är aktiv i ändringarna, eller så lutar man sig tillbaka och inte orkar/vill/kan bry sig och då väljer man bundet
Klicka här för att svara