useless useless skrev:
Och vattenledningar som fryser...
Men Kent kommer lätt under kåken och kan fixa, värma eller byta;)

Själv kör jag med murad lecakrypgrund direkt på hälleberget, det har fungerat utmärkt i dryga 30 år och jag hoppas att det fortsätter fungera utan handpåläggning eller värmekablar minst lika länge till.

• Gilla
Anonymiserad 734732
  • Laddar…
Jag röstar för stenfot och väldränerad mark. Ingen aning om hur det ser ut under våra hus och det kanske inte har varit någon där på flera hundra år. Fast det verkar funka.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Och vattenledningar som fryser...
Vi har detta på sommarkåken med sommarvatten. Husbotten ser ut som den byggdes igår, 40+ år gammal.

P
Hep Hep skrev:
Jag röstar för stenfot och väldränerad mark. Ingen aning om hur det ser ut under våra hus och det kanske inte har varit någon där på flera hundra år. Fast det verkar funka.
Problemet är att i de områden vi gillar finns det mest lera och hus med stora inredda källare. Områden där sättningar är otroligt vanliga.

Får kalla kårar på sådana visningar. Huset vi var på sist hade en separat ftx fläkt i varje rum, platonmatta OCH en luftavfuktare i varje rum i källaren som behövde daglig tömning. Panik!

Har en bekant som bor i sådant område som pålade om sin utbyggda entre (för att den sjönk) det tog 16 meter ner i leran innan någon form av stabil grund hittades..

TRJBerg
Det här med dränering handlar nog mer om markförhållanden och läge i terrängen (i en svacka eller på en mindre höjd?) än om grundkonstruktioner.

• Gilla
Anonymiserad 734732
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.