Om man totalrenoverar huset kan man passa på att bygga om till varmgrund så slipper man eventuella fuktproblemen men behåller "installationsutrymmet" under golvet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 734732 och 2 till
  • Laddar…
Riskkonstruktion=Överlägset allt annat.
??!?

Min utvändigt isolerade källarvåning i mosand är torr trots avsaknad av dränering. Det finns inget att dränera så då skippades den detaljen vid nybygge för snart 20 år sedan.

Min över 100 år gamla ventilerade krypgrund på samma tomt med samma mosand har bytt trossbotten några gånger under åren. Samt dryga metern upp i väggen.
Numera är friskluftventilerna pluggade och avfuktare håller koll på klimatet.
Grundstenarna bytt mot isolerad leca.
Dränerat? Absolut inte.

Att lära sig och förstå vad relativ fuktighet är och förstå vad som händer när varm luft kyls av är kunskap som är ovärderlig när man ska sköta om sitt hus.

Man kan ventilera bort fukt från en krypgrund under rätt förutsättningar.
Men då gäller det att man har koll på förutsättningarna också. Annars kan man lika sannolikt tillföra fukt istället.
Man ska mäta luftfuktigheten för att veta.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Ska jag ha krypgrund så vill jag ha varmgrund. De varmgrunder jag varit nere i har alltid känts trevliga och haft bra fuktvärden.

En hög plintgrund eller på stolpar är ju en VÄLDIGT ventilerad "krypgrund" och har sällan problem med fukt. Trossbotten blir mer eller mindre som en fasad med fritt blås under.

Vill man bygga nytt så är det inte godkänt enligt BBR att bygga med uteluftsventilerad krypgrund vad jag vet.

Jag själv föredrar modern platta på mark med underliggande isolering pga det väldigt sällan är några problem. Mer komplicerat att flytta om i badrum och kanske kök, men allt går om man vill. Oinredd källare är också trevligt med allt extra utrymme som kommer till.

Krypgrunder från ca 1960-1990 tillsammans med platta på mark med ovanliggande isolering tillhör inte favoriterna.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Nanny Fine
Kentvirulent skrev:
Vill gärna få förståelse av byggahus experter. Är själv total novis på området men desto mer jag lär mig desto mer framstår en bra ventilerad krypgrund på enplanshus som en konstruktion helt överlägsen alla andra (fram tills plattor på mark blev korrekt isolerade på 90-talet).

Förutsättningen är alltså en krypgrund som har ordentlig mekanisk ventilation i ett enplanshus.

* Allt eventuellt radon ventileras bort
* Risk för fuktskador i konstruktionen mycket låg.
* Otroligt enkelt att göra ett ”stambyte” eller fixa vattenledningar
* Eventuella problem som ändå uppstår är lättåtkomliga och enkla att lösa

Jag har själv en sommarstuga med rejält ventilerad krypgrund och sommarvatten. Den är nu 40 år gammal och träet i grunden har inte minsta spår av påväxt eller dylikt. Allt är lättåtkomligt undertill. Kåken står på berg så ingen dränering krävs. De som däremot byggde klassiska källare har en jävla massa problem

Missar jag någon fördel som finns i hus med platta på mark alternativt källare?
Gammal torpargrund, där murstocken går hela vägen ned i marken är bra. Förutsatt att man eldar i eldstaden så murstocken blir varm. Krypgrund byggde man senare och den är att anse som riskkonstruktion. Även med ventilation.
 
P
Fas
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Gammal torpargrund, där murstocken går hela vägen ned i marken är bra. Förutsatt att man eldar i eldstaden så murstocken blir varm. Krypgrund byggde man senare och den är att anse som riskkonstruktion. Även med ventilation.
Fast allt byggt innan 90-tal är ju iofs riskkonstruktioner?

Den fördelen jag ser med krypgrund, alltså om den har lite utrymme, är att alla eventuella problem är mycket enklare att åtgärda
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
M Maalkl skrev:
Ska jag ha krypgrund så vill jag ha varmgrund. De varmgrunder jag varit nere i har alltid känts trevliga och haft bra fuktvärden.

En hög plintgrund eller på stolpar är ju en VÄLDIGT ventilerad "krypgrund" och har sällan problem med fukt. Trossbotten blir mer eller mindre som en fasad med fritt blås under.

Vill man bygga nytt så är det inte godkänt enligt BBR att bygga med uteluftsventilerad krypgrund vad jag vet.

Jag själv föredrar modern platta på mark med underliggande isolering pga det väldigt sällan är några problem. Mer komplicerat att flytta om i badrum och kanske kök, men allt går om man vill. Oinredd källare är också trevligt med allt extra utrymme som kommer till.

Krypgrunder från ca 1960-1990 tillsammans med platta på mark med ovanliggande isolering tillhör inte favoriterna.
Nej men tittar främst på hus upp till 80 tal så någon av riskkonstruktionerna kommer det ju bli.
 
P
F fribygg skrev:
Du har inte funderat på att bygga nytt? Det är ett bra sätt att få sin kåk som man vill ha den förutsett att man gör jobbet själv så man vet vilka eventuella 'genvägar' som tas under bygget.
Jag rekomenderar enplansvilla på krypgrund eller plint om du inte har behov av pannrum, potatiskällare eller annat som passar i traditionella oisolerade källare.
Att bygga på morän, lösan sand eller lera innebär alltid en risk, sträva efter grundläggning direkt på hälleberget så du vet att kåken står stadigt.
Tack för rekommendationen!

Nybygge lockar inte alls eftersom vi bor i Sthlm och då hamnar man mitt i obyggden med evighetslånga pendlingar och ett liv i bilen samt moppebilar/epa till alla barnen för att deras liv ska bli drägliga.

Till skillnad från gillar jag dock många nybyggen i sig, minus att de ofta är väldigt själlösa. Föredrar också områden med enhetlig bebyggelse kontra typ Norrort där det är en otrolig blandning
 
Om du frågar Älvsbyhus så bör man nog sätta dränering i krypgrund. Det har iallafall vi. Sedan rekommenderar man ha en bra avfuktare. Själv hade vi en vanlig avfuktare men låg på gränsen till att det var för fuktigt så vi köpte en ny likadan, dvs vi hade dubbla. Då låg vi på rätt sida men jag tyckte ändå inte det var en bra lösning och satsade på att installera en sorptionsavfuktare istället. Den är helt fantastisk. Rekommenderas starkt.
 
  • Älska
Anonymiserad 734732
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Tror det handlar om hur man ser på sitt boende. Jag tittar redan på villa nummer 2
Och det kan säkert bli 3-4 totalt under en livstid. Skiljer jag mig kan det bli fler.

Det här att man köper ETT hus och bor där hela livet är inte speciellt vanligt i Sthlm iaf. Det här ”här ska du ju bo resten av livet” ser jag inte som speciellt trovärdigt även om man har den ambitionen
Nu är ju Stockholm bara en liten del av Sverige och knappast någon norm men jag tror inte att jag skulle tycka att det är roligare att ha tvättstuga, pannrum etc. på något annat ställe än i källaren om jag hade bott i Stockholm. Vad är förresten ditt syfte med tråden?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
M Maledictus skrev:
Nu är ju Stockholm bara en liten del av Sverige och knappast någon norm men jag tror inte att jag skulle tycka att det är roligare att ha tvättstuga, pannrum etc. på något annat ställe än i källaren om jag hade bott i Stockholm. Vad är förresten ditt syfte med tråden?
Självklart är det så, dock bor jag i Sthlm :) Har tvättstuga och värmepump i ett rumt på markplan med egen ingång. Ser inga som helst problem med det. Tvärtom är det väldigt smidigt mot tex huset jag växte upp i. Nu tar man in barnen skitiga direkt i tvättstugan och löser alla kläder där. Hellre det än att behöva baxa allt ner och upp i en källare med trång trappa.

Överlag tycker jag trappor är ett jäkla gissel. Mönga äldre hus har tre våningar om 50+50+50 kvm och jag ser i princip vara nackdelar mot att ha 150 kvm enplan. Känns otroligt lyxigt i varje enplansvilla jag kollar på på visningar. :-)

Jag vill förstå vilken typ av konstruktion som är att föredra i äldre hus eftersom jag sannolikt kommer köpa ett sådant snart igen. Vad jag kan komma fram till är krypgrund klart bäst men kanske missar något? Är ingen expert.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Självklart är det så, dock bor jag i Sthlm :) Har tvättstuga och värmepump i ett rumt på markplan med egen ingång. Ser inga som helst problem med det. Tvärtom är det väldigt smidigt mot tex huset jag växte upp i. Nu tar man in barnen skitiga direkt i tvättstugan och löser alla kläder där. Hellre det än att behöva baxa allt ner och upp i en källare med trång trappa.

Överlag tycker jag trappor är ett jäkla gissel. Mönga äldre hus har tre våningar om 50+50+50 kvm och jag ser i princip vara nackdelar mot att ha 150 kvm enplan. Känns otroligt lyxigt i varje enplansvilla jag kollar på på visningar. :)

Jag vill förstå vilken typ av konstruktion som är att föredra i äldre hus eftersom jag sannolikt kommer köpa ett sådant snart igen. Vad jag kan komma fram till är krypgrund klart bäst men kanske missar något? Är ingen expert.
Vi tycker väl olika helt enkelt. Jag tycker att nästan alla enplanshus känns budget och är fula men det är ju bara min synpunkt.

Om det är oerhört viktigt för dig att köpa ett hus med krypgrund så föreslår jag att du gör det.
 
Det beror väl mycket på var man bygger, budgethusen som byggs med krypgrund idag byggs även på budget-mark, dvs gammal sjöbotten och annan skit.
Har man däremot rimlig torr/dränerad mark så funkar ju krypgrund utmärkt.
Är man orolig kan man slänga ner en billig kondensavfuktare - om inte kondensavfuktaren klarar att hålla fukten nere har man nog andra problem i sin krypgrund.
 
  • Gilla
Anonymiserad 734732
  • Laddar…
P
M Maledictus skrev:
Vi tycker väl olika helt enkelt. Jag tycker att nästan alla enplanshus känns budget och är fula men det är ju bara min synpunkt.

Om det är oerhört viktigt för dig att köpa ett hus med krypgrund så föreslår jag att du gör det.
Det är inte oerhört viktigt. Jag vill bara ha det som är mest riskfritt och enklast att underhålla.

Tex vill jag undvika ett parallelltak av samma anledning. Allt ska enkelt kunna inspekteras
 
Kentvirulent skrev:
Jag vill bara ha det som är mest riskfritt och enklast att underhålla.
Då är nog plintgrund det allra bästa, fritt blås minst 50cm under kåken
 
  • Älska
Anonymiserad 734732
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då är nog plintgrund det allra bästa, fritt blås minst 50cm under kåken
Och vattenledningar som fryser...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.