337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja du. Det pågår ett krig där ute. Ett krig mellan en massa olika grupperingar bland storföretag, olika banker, olika rika människor. Ibland jobbar de mot samma mål, oftast då att minska löner eller så. Ibland är kriget mellan storföretagen. Vapen är media, inflytande över politiker osv. Att några miljarder spenderas på att jobba emot att stoppa olja och några andra jobbar för en miljöskatt. Ja det betyder inte ens att det är två motsatta mål. Man måste se lite längre. Troligen vill merparten av storföretagen fortsätta som vanligt med olja och gas, men samtidigt ha en miljöskatt. Det blir du som får betala den skatten, och sist hamnar nog pengarna i någon bank, vars aktie då stiger.Real7 skrev:
Bakom miljörörelsen finns alltså gigantiska konspirationer som sker av mycket oförklarliga anledningar, det har jag lärt mig av vissa deltagare i tråden.
Men varför har inte dessa skarpa hjärnor, med uppenbar fallenhet för att genomskåda div fulspel, informerat mig om vad som driver ”klimatskeptikerna”?
Jag läser att den brittiska organisationen Influence Map rapporterar att de fem största börsnoterade gas och oljebolagen spenderar 1,8 miljarder SEK årligen på lobbying för att fördröja klimatfrämjande insatser.
Tror ni inte att dom får något utväxling på de investerade pengarna? Tror ni inte att det kan få stor inverkan på en debatt?
Det är trots allt enorma summor även om det mot förmodan skulle vara en uppblåst siffra. ( ja jag förekom er där)
Miljörörelsen är som allt annat. Inte homogen. Det finns mutor och fulspel där med. Samt kvinnor som tänker på alla. De märkliga är att det förs så liten debatt internt. Jag skulle säga att man utnyttja detta faktum. Men vad ska vi alla göra, när media har kollapsat så pass? Endast obskyra bloggar jobbar med att gräva. Men det hatas det ju emot också. Och att kolla saker själv är i det närmaste totalt olagligt i alla EU länder. Ja, så illa är det.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Vår elproduktion är bland de renaste i världen men vi använder väldigt mycket fossil smutsig energi ändå.E Edgarsven skrev:
Sen har vi inte så bra isolerade hus, många hus byggda före oljekrisen drar mycket energi och vi har även väldigt stora hus där vi bor väldigt få i.
Den dagen då usa Kina indien och Ryssland för att nämna några kör miljö 2.0 ...då jävla ska jag chocka världen med mina uppoffringar men till dess vill jag inte göra ett skit mer ....blää
Vilka länder har generellt bättre isolerade hus än Sverige? Min fråga är ärligt menad.T tompaah7503 skrev:
Tyskarna skulle jag säga om vi pratar nutida byggnationer, dom är bättre på att implementera passiva hus med bättre bolån för att bygga passiva hus samt statliga instanser som hjälper till. Många som renoverar anpassar sina föreningar till passiva hus, så vi blir nog passerade där snartJ Jocke Best skrev:
Dock inte av miljöskäl, deras elkostnad är betydligt dyrare än våran men ger ett miljöaspekt som bonus .
Sen tror jag att Frankrike är en uppseglare
Min kollega från Österrike bygger hus i Sverige och tycker att de är klent isolerade. (Oklart om det är u-värden som åsyftas eller att vi bygger kartonghus av reglar, gips och papper istället för mer rejäla material.)
Nu ska vi inte luras in på sidospår hela tiden.
Sverige konsumerar, äter och reser som att jordens resurser är oändliga, det är anledningen till att vi ligger högt på skurklistan.
Inget av det påverkas av att vi har näst bäst energimix eller är ganska bra på att hålla vår närmiljö ren.
Vi svenskar som är så bra på ”miljö” skitar ner något enormt globalt sett. Något att tänka på när man som invånare i rika Sverige pekar finger åt våra producentländer.
Sverige konsumerar, äter och reser som att jordens resurser är oändliga, det är anledningen till att vi ligger högt på skurklistan.
Inget av det påverkas av att vi har näst bäst energimix eller är ganska bra på att hålla vår närmiljö ren.
Vi svenskar som är så bra på ”miljö” skitar ner något enormt globalt sett. Något att tänka på när man som invånare i rika Sverige pekar finger åt våra producentländer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Kom inte åt undersökningen utan att registrera mig på sajten, så jag har inte läst mer än några stycken av den. Men jag läste om-sidan på sajten och det är en uppenbart politisk sajt. Man kan förstås ha rätt även om man har en politisk agenda, men att en klimataktivistisk lobbysajt har åsikter om petroleumindustrins lobbyaktiviteter – tja, det känns inte jättespännande i min värld.T tompaah7503 skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Två bra svar redan. Har också reagerat på att kataloghusens isolering i många fall är absolut minmum för att möta kraven.J Jocke Best skrev:
Det mesta som byggdes under miljonprogrammet är kvar i bruk och det är inga vidare energisparare. Allting byggt innan dess även det är dålig standard i isoleringen, man hittar kanske enskilda fall där tilläggsisolering gjort konkret nytta men i många fall verkar tilläggsisolering vara ett resultat av duktiga byggsäljare och inte en energisparåtgärd.
Skulle vilja säga även att vi bor stort i Sverige. Så även om energiåtgången per kvadratmeter är rätt okej i nybyggen så gör antalet kvadratmetrar att totala energiförbrukningen ändå blir hög.
Enligt Eurostat ligger vi på den högre delen av skalan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så sammanfattningsvis är vi dåliga med våra hus, men ändå näst bäst, efter Tyskland, och ev delar av Österrike? Är vi alltså på prispallen, eller är vi dåliga? Miljonprogrammen drar ner oss i statistiken. Bästa sättet att bättra oss är genom att bli mer trångbodda, men det löser sig iofs automatiskt av naturliga orsaker, speciellt i miljonprogrammen. Kanon
Samtidigt gör skatteregler att de med mest yta per person, gamlingar som bor kvar i sina hus inte har råd att sälja dom.
Samtidigt gör skatteregler att de med mest yta per person, gamlingar som bor kvar i sina hus inte har råd att sälja dom.
Redigerat:
Intressant poddavsnitt från Jack Werner:
http://xn--rdslan-bua.se/uncategori...DSML7H6CiJKTxnz2wJjAUa_7vYkq6Id14jWC0oOhULNnI
http://xn--rdslan-bua.se/uncategori...DSML7H6CiJKTxnz2wJjAUa_7vYkq6Id14jWC0oOhULNnI
Twelve Years Until The End Of The World
Detta om något borde väl övertyga alla som förnekar att den globala uppvärmningen egentligen orsakas av mänsklig aktivitet? En riktig ögonöppnare som alla måste se.
Det är allvar nu - bara 12 år kvar innan världen går under! Profeten har talat. Forskarna är eniga med politikerna. Alla måste se och lyssna! Jo du också!
Så vad är det för mening med att renovera kök, badrum eller att renovera överhuvudtaget? Allt känns ju meningslöst, världen går ju under om 12 år! Precis, om vi inte gör något såklart. Låt oss därför anta utmaningen och med gemensamma krafter, som pekar i målets riktning, agera och det kraftfullt och bestämt! Renoveringsarbetet får inte vara förgäves förstår du. Vi måste agera. När? NU!
Vad ska vi göra då? Det är ju jättebråttom – bara 12 år kvar!
Lugna dig, grips inte av panik. Jag ska försöka förklara situationens allvar. Panik leder ingen vart.
Ja men hur ska vi nå vårt nya mål? Ska vi göra som vi brukar, tillsätta en utredning?
Nej, nej tiden är för kort. Vi måste visa mer handlingskraft och agera med liv och lust. Här och NU!
Hur ska detta gå till då? På frivillig väg och genom extremt höga skatter på koldioxid? Kommer detta att räcka?
Svar - nej inte på långa vägar. Tiden är för kort - bara 12 år kvar.
Men vad ska vi göra då?
För det första så måste vi tyvärr sluta renovera, det finns mycket viktigare saker att ta itu med. Nu är det allvar, men grips inte av panik.
Allt handlar om att stoppa utsläppen av koldioxid förstår du.
Utsläppen måste ner på nollnivå. All handel med fossila produkter måste stoppas. När då? NU!
Inget fossildrivet flyg, ingen fossildriven fordonsflotta, inga fossildrivna fartyg, ingen fossildriven uppvärmning och ingen fossildriven energiframställning. Allt måste stoppas och totalförbjudas. När? NU genast!
Ett globalt och totalt förbud att släppa ut koldioxid är den enda återstående vägen. Och det är bråttom – jättebråttom! Men låt inte panikens dräglande käftar få dig i sitt grepp.
Men för att skapa en inkluderande gemenskap och för att få alla att inse allvaret samt att detta är den enda och rätta vägen, så förslår jag att vi alla unisont ställer oss upp, tar varandra i händerna och gemensamt sjunger We Shall Overcome.
Enade vi stå, söndrade vi falla.
Detta om något borde väl övertyga alla som förnekar att den globala uppvärmningen egentligen orsakas av mänsklig aktivitet? En riktig ögonöppnare som alla måste se.
Det är allvar nu - bara 12 år kvar innan världen går under! Profeten har talat. Forskarna är eniga med politikerna. Alla måste se och lyssna! Jo du också!
Så vad är det för mening med att renovera kök, badrum eller att renovera överhuvudtaget? Allt känns ju meningslöst, världen går ju under om 12 år! Precis, om vi inte gör något såklart. Låt oss därför anta utmaningen och med gemensamma krafter, som pekar i målets riktning, agera och det kraftfullt och bestämt! Renoveringsarbetet får inte vara förgäves förstår du. Vi måste agera. När? NU!
Vad ska vi göra då? Det är ju jättebråttom – bara 12 år kvar!
Lugna dig, grips inte av panik. Jag ska försöka förklara situationens allvar. Panik leder ingen vart.
Ja men hur ska vi nå vårt nya mål? Ska vi göra som vi brukar, tillsätta en utredning?
Nej, nej tiden är för kort. Vi måste visa mer handlingskraft och agera med liv och lust. Här och NU!
Hur ska detta gå till då? På frivillig väg och genom extremt höga skatter på koldioxid? Kommer detta att räcka?
Svar - nej inte på långa vägar. Tiden är för kort - bara 12 år kvar.
Men vad ska vi göra då?
För det första så måste vi tyvärr sluta renovera, det finns mycket viktigare saker att ta itu med. Nu är det allvar, men grips inte av panik.
Allt handlar om att stoppa utsläppen av koldioxid förstår du.
Utsläppen måste ner på nollnivå. All handel med fossila produkter måste stoppas. När då? NU!
Inget fossildrivet flyg, ingen fossildriven fordonsflotta, inga fossildrivna fartyg, ingen fossildriven uppvärmning och ingen fossildriven energiframställning. Allt måste stoppas och totalförbjudas. När? NU genast!
Ett globalt och totalt förbud att släppa ut koldioxid är den enda återstående vägen. Och det är bråttom – jättebråttom! Men låt inte panikens dräglande käftar få dig i sitt grepp.
Men för att skapa en inkluderande gemenskap och för att få alla att inse allvaret samt att detta är den enda och rätta vägen, så förslår jag att vi alla unisont ställer oss upp, tar varandra i händerna och gemensamt sjunger We Shall Overcome.
Enade vi stå, söndrade vi falla.