Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E Edgarsven skrev:
De fraktar runt henne och drar henne till olika saker. De öppnar dörrar till henne för att prata på klimatmöten, vem har ordnat detta?
Vilka är "de"? Du säger det så självklart att någon utnyttjar henne för sina egna syften, så vem gör detta?

• Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E Edgarsven skrev:
Men man kan ana
Det där låter som samma sak som "Men man kan gissa".

optimum optimum skrev:
Vad som verkar svårt för vissa att förstå är att vi INTE lyckas påverka andra länders förbrukning av fossila bränslen genom att öka skatterna på diesel och bensin här i Sverige.
De skiter fullkomligt i om vi i Sverige går under av våra kostnader.

Och förstår man detta så är det landsförräderi att försvara sådant när det enbart kommer skada landet.
Att vi minskar vår förbrukning i Sverige påverkar visst andra länder genom att svenskar på t.ex. konferenser kan säga "vi har lyckats sänka vår förbrukning så det är möjligt att göra det och vi tycker att ni också ska göra det för att få en bättre miljö" och andra sätt att övertala folk. Det går inte att övertala andra om man inte har gjort något själv för då kommer de bara att säga "kasta inte sten i glashus" och "visa oss först att det går, annars är vi inte intresserade".

• Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Det är väl inte svår att se att vanlig kost vill inte läkemedelsföretagen forska på. De jobbar ju med mediciner. Forskning på kost borde bekostas av andra typ cancerfonden eller staten.
Det är väl självklart att läkemedelsföretagen forskar på läkemedel. Problemet är att han påstår att alla forskning går i deras ledband. Och det är ju faktiskt inte sant.

Särskilt tystad är han inte heller, trots alla lögner, missförstånd och fantasier han sprider.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Bakom miljörörelsen finns alltså gigantiska konspirationer som sker av mycket oförklarliga anledningar, det har jag lärt mig av vissa deltagare i tråden.

Men varför har inte dessa skarpa hjärnor, med uppenbar fallenhet för att genomskåda div fulspel, informerat mig om vad som driver ”klimatskeptikerna”?

Jag läser att den brittiska organisationen Influence Map rapporterar att de fem största börsnoterade gas och oljebolagen spenderar 1,8 miljarder SEK årligen på lobbying för att fördröja klimatfrämjande insatser.

Tror ni inte att dom får något utväxling på de investerade pengarna? Tror ni inte att det kan få stor inverkan på en debatt?
Det är trots allt enorma summor även om det mot förmodan skulle vara en uppblåst siffra. ( ja jag förekom er där)

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det där låter som samma sak som "Men man kan gissa".

Att vi minskar vår förbrukning i Sverige påverkar visst andra länder genom att svenskar på t.ex. konferenser kan säga "vi har lyckats sänka vår förbrukning så det är möjligt att göra det och vi tycker att ni också ska göra det för att få en bättre miljö" och andra sätt att övertala folk. Det går inte att övertala andra om man inte har gjort något själv för då kommer de bara att säga "kasta inte sten i glashus" och "visa oss först att det går, annars är vi inte intresserade".
Du kan bara drömma om att lilla Sverige skulle kunna påverka andra länder genom djävulskap med skatter.
Har du överhuvudtaget varit i någon storstad ute i världen och sett med egna ögon hur det går till?

Det enda som händer med dessa påhittade skatter är att vår konkurrenskraft minskar och fler jobb flyttar ut.
Vi har högre arbetslöshet än Polen, Rumänien och Bulgarien och detta i högkonjunktur.
Fattar du vad som händer vid nästa lågkonjunktur?
Nej du fattar nog inte vad detta ställer till med att straffa ihjäl ett land som redan ligger i toppen när det gäller miljön.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vi ligger inte i toppen, vår miljöpåverkan per person gör att vi är bland de största skurkarna.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, många tror ju på Lars Bern tex, en självutnämnd expert..
Inte så många men några ja, om nu det inte bara är munväder så är det väl Lars Bern som konsulteras vid allvarlig sjukdom och inte den medicinska kunskapen som tillhandahålls av landstinget.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Du kan bara drömma om att lilla Sverige skulle kunna påverka andra länder genom djävulskap med skatter.
Har du överhuvudtaget varit i någon storstad ute i världen och sett med egna ögon hur det går till?

Det enda som händer med dessa påhittade skatter är att vår konkurrenskraft minskar och fler jobb flyttar ut.
Vi har högre arbetslöshet än Polen, Rumänien och Bulgarien och detta i högkonjunktur.
Fattar du vad som händer vid nästa lågkonjunktur?
Nej du fattar nog inte vad detta ställer till med att straffa ihjäl ett land som redan ligger i toppen när det gäller miljön.
Ja då, jag har varit i många storstäder i många länder på flera kontinenter.
Sverige ihop med andra länder som också satsar på miljön har betydelse för att få ändå fler länder att också göra det.

Det är inte kostnaden för bensin och andra drivmedel som får företag att flytta utomlands utan det är det höga löneläget i Sverige jämfört med låglöneländer (ja, varför tror du att det heter just låglöneländer och inte lågdrivmedelsskatteländer).

Det är väl just för att byggnadsarbetare inte får jobb i Polen m.fl. länder som de kommer till Sverige för att jobba periodvis (och då sänker arbetslöshetssiffrorna i länderna de kommer från).
Arbetslösheten i Sverige ligger lägre än snittet i EU. Polen och Bulgarien har ju till slut lyckats sänka sin arbetslöshet under de senaste åren efter att ha haft en topp på ca 20 % för ca 15 år sen (Sverige låg då på ung. samma nivå som nu). Det är väl bra för dem, men inte beror det på drivmedelspriser i Sverige eller att särskilt många företag flyttar dit från Sverige.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/A...het/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/

• Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Ibland kan man undra vilken sida i diskussionen som egentligen innehar köpta åsikter..

Den brittiska tankesmedjan InfluenceMap har i en kartläggning i slutet av mars månad undersökt var de stora oljebolagen lägger sina pengar gällande lobbying och reklam. Hela 10 miljarder kronor har BP, Shell, Total, Chevron och Exxon lagt på att vilseleda beslutsfattare och allmänhet i syfte att stoppa bindande regleringar mot koldioxidutsläpp samt för att upprätthålla allmänhetens stöd för oljeindustrin.
https://rshaninge.blogspot.com/2019/04/oljebolagen-motverkar-gron.html

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Ibland kan man undra vilken sida i diskussionen som egentligen innehar köpta åsikter..
Det tror jag inte alls att du undrar. Tvärt om tror jag att du tror att alla vi som på ett eller annat vis tycker annorlunda är köpta av storkapitalismen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag inte alls att du undrar. Tvärt om tror jag att du tror att alla vi som på ett eller annat vis tycker annorlunda är köpta av storkapitalismen.
Jag tror faktiskt de flesta vissa springer deras ärenden gratis.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Mikael_L
E Edgarsven skrev:
Klart att det spelar stor roll vad som är sant eller inte. Första steget för att göra informerade beslut, är att inte bli lurad eller manipulerad av någon med en agenda.
Det är tragiskt egentligen.
Ja, jag håller med. Mycket tragiskt att du är så helt manipulerad att du inte ens har en chans att se något sant.

Sorry, för fulciteringen, jag kunde inte hålla mig. :oops: ;)

Men budskapet står jag för. Det är du som är bland de mest manipulerade i denna denna tråd. Alternativt är du väldigt medveten, men manipulerar.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Jag tror faktiskt de flesta vissa springer deras ärenden gratis.
Det är ju ändå bättre. Då är det ju bara att de tycker något annorlunda än du, till skillnad från andemeningen i den trotskistiska texten @tompaah7503 länkade till.

Det låter ju opraktiskt att storkapitalismen ska avlöna var och en?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.