337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det var bara ett exempel på att även Sverige kan ha en påverkan på den övriga världen d.v.s. tvärt emot vad vissa här påstår.tompas11 skrev:
Så vi ska alltså lyssna på en 16-årig jänta som har absolut noll kunskap om det kaosartade klimatet och som dessutom har satt i system att skolka från skolan? Jäntan behöver utbildning och inte indoktrinering från mamma Magdalena, outbildade politiker och journalister. Just idag har vi en svensk statsminister som står och håller tal i EU-parlamentet och framhåller denna jäntas bedrifter. Man tar sig för pannan över denna dårskap.
Källor som styrker det påståendet - var hittar jag dem ?E Edgarsven skrev:Greta är bara toppen på isberget. Bakom henne ligger hennes mamma Malena Ernman och hennes nya bok, och bakom både dessa finns en reklambyrå och bakom den som stöttar med pengar hittar du en intresseorganisation som får sina pengar från banker och Soros. Som vanligt är detta bara ett sätt att göra samma jobba som görs dagligen mot våra politiker i Bryssel och på andra ställen. Nämligen det att Banker och storföretag försöker påverka politiken och media.
Den är skriven av en person som redan är frälst och aktivt deltagit i nattvarden inom klimatkyrkan. Således så långt ifrån oberoende som man kan komma. Förundras därför inte över att avhandlingen är starkt färgad av författarens egna åsikter i denna fråga.Real7 skrev:
Några citat:
”Klimatförändringar är ett allvarligt hot mot människor, djur, och jordens ekosystem.” Instämmer om det visade sig att vi rörde oss mot ett kallare klimat. Ett varmare klimat är av godo och bör närmast betraktas som en klimatförbättring.
”...det finns också mängder av felaktig information om klimatförändringar i cirkulation...” Precis. Se till exempel den ensidiga propaganda som dagligen spys ut av s.k. etablerad media såsom TV, radio och tidningar, där avvikande åsikter sällan eller aldrig tillåts.
”...det finns människor som är mer benägna än andra att ta till sig denna vilseledande information.” Absolut. Författaren själv är ett bra exempel på just detta. Ytterligare ett exempel är Publicistklubbens ordförande Anna Hedenmo, som uttrycker sig så här: "Men när det gäller klimatfrågan ser jag ingen anledning att debattera det som i dag måste betraktas som ett faktum.”
Tror det är denna bloggen han syftar påHasseTeknik skrev:
https://uvell.se/2018/12/11/pr-spinnet-bakom-greta-thunberg/
Tror du att folk skulle köpa en elbil om bensinen kostade 6kr/litern eller mindre, och det inte fanns fordonsskatt?E Edgarsven skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Nåja, man ska ju inte glömma att en del delstater i USA, ledda av Kalifornien, har regler sedan mer än 20 år tillbaka när det gäller utsläpp från nya bilar och de har skärpts under åren, även om just koldioxid-utsläppen började regleras först 2006.harry73 skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_emission_standards
USA jobbar för att minska bränsleåtgången i fordon de också, se ovan. Per person i Kina tror jag inte att de gör av med mer bensin och diesel än vi gör i Sverige per person. Indien, som närmar sig Kina i folkmängd, har regler som motsvarar Euro 4 i Europa och om ett år motsvarande Euro 6 (detta hade ju inte hänt om inte Europa gått före och sen försökt övertala Indien att följa efter).optimum skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_emission_regulation#India
Det är snarast ovanstående regler i Kalifornien samt i hela EU som fått tillverkare att tillverka bränslesnålare bilar. Sverige är inte det enda land i världen som försöker minska utsläppen från fordon. Det är ju under många år nu som väldigt många tittar på bränsleförbrukningen när de ska välja bil.optimum skrev:
Är inte det där ett lite uttjatat argument vid det här laget?optimum skrev:
Har du insett effekten av ytterligare ökade kostnader för de som är beroende av sin bil?
Nu menar jag inte de med lyxbilar eller enormt bilintresse utan de som inte har det så bra ekonomiskt ställt och behöver skjutsa sina barn på träning och resor till och från arbete där det inte finns kollektivtrafik som är realistisk att använda.
Jag har hört det vid varenda skattehöjning på bensin sen 80-talet och tydligen har det gått bra hittills.
Har du inte läst alla inlägg i tråden?KnockOnWood skrev:
Om inte är det väl dags att göra det.
Om jag hade glömt bort något inlägg som någon hänvisar till så hade jag inte bett någon annan att leta fram det åt mig utan gjort det jobbet själv.
Det är ju bilindustrin (storföretag) som försöker motverka planer på skärpning av koldioxidutsläpp från bilar i t.ex. USA.E Edgarsven skrev:
Nej, det är inte helt naturligt utan en följd av regler som har ställts upp på olika håll i världen och efterfrågan från konsumenter.E Edgarsven skrev:
Snarare för att det är så bekvämt att handla på nätet. Tonåringar i släkten i Stockholmsområdet som väljer att köpa sina kläder på nätet i stället för att ta bussen ett par km till stora förortscentrum.E Edgarsven skrev:
Om inte om fanns, så då skulle ... Det går att spekulera kring hur saker vore då. Vi får ta det som det är nu. Nu säger Volvo att från och med detta året utvecklar de inga modeller som inte har någon form av eldrift. Att tanka med el ger en kostnad på runt 3 kr milen. Om vi bara hade normala priser på elen iofs. Så hur billigt eller dyrt det är med el vs annat beror helt på totalen. Just nu är det priset på batterier som den stora grejen. De är dock på väg ner. Priset på bensin är på väg upp.. så.harry73 skrev:
Jag eller någon annan klarar nog inte att bevisa så. Men man kan ana, du får tro vad du vill.BirgitS skrev:
Nu är det så att han har en organisation men en massa underorganisationer, opensocietyfoundation. Tror att det är kanske runt 1000 organisationer inne i OSF som han ger pengar till. (Jo, han har mycket pengar). Dessa ger i sin tur till olika saker. De har investerat i en massa saker som passar dem. Detta är småpengar, så att investera någon miljon i Greta är kaffepengar. Så OSF letar efter saker att kasta pengar på. Ingemar Rentzhog letar efter pengar till sitt projekt. En Win-Win som man säger.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 267 inlägg
E Edgarsven skrev:
Det är tillgång och efterfrågan som är helt naturligt... Självfallet kommer det också att samvariera med olika slags offentlig reglering. Att teknisk utveckling skulle bero på sagda reglering är dock inte lika givet.BirgitS skrev:
Det finns definitivt fall där politiska beslut haft stor påverkan på teknikval och utsläppsminskningar (såsom freonförbud och krav på katalysatorer, även om båda först krävt innovationen i sig). Men stora radikala teknikskiften som övergång från fossila bränslen till eldrift, de är för stora för politiken och kräver lönsamhet på marknadsmässiga grunder. Så var det när det skedde inom industrin och så lär det bli när det sker inom fordonsflottan. Även om förstås politiken kommer springa bredvid, införa marginellt påverkande förbud och slå sig för bröstet när de tar åt sig äran för andras arbete.
Vad som verkar svårt för vissa att förstå är att vi INTE lyckas påverka andra länders förbrukning av fossila bränslen genom att öka skatterna på diesel och bensin här i Sverige.
De skiter fullkomligt i om vi i Sverige går under av våra kostnader.
Och förstår man detta så är det landsförräderi att försvara sådant när det enbart kommer skada landet.
Och förstår man detta så är det landsförräderi att försvara sådant när det enbart kommer skada landet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Det är viss skillnad på att inte förstå och inte hålla med 
Själv skulle jag vilja påstå att det är förräderi mot mänskligheten att sticka huvudet i sanden och säga att någon annan borde börja... Påminner om historien om någon:
Själv skulle jag vilja påstå att det är förräderi mot mänskligheten att sticka huvudet i sanden och säga att någon annan borde börja... Påminner om historien om någon:
Den här historien handlar om fyra människor. Vi kan kalla dem Alla, Någon, Vem som helst och Ingen.
Ett viktigt arbete måste utföras, och Alla var övertygad om att Någon skulle göra det. Vem som helst kunde ha gjort det, men Ingen gjorde det, trots att det var Allas arbete.
Alla tyckte att Vem som helst kunde göra det, men Ingen ansåg att Alla skulle göra det.
Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon när Ingen gjorde vad Vem som helst kunde ha gjort.
Du är väldigt upprörd men låt oss se vad vi pratar om för kostnader..optimum skrev:
Vad som verkar svårt för vissa att förstå är att vi INTE lyckas påverka andra länders förbrukning av fossila bränslen genom att öka skatterna på diesel och bensin här i Sverige.
Och förstår man detta så är det landsförräderi att försvara sådant när det enbart kommer skada landet
Vad pratar vi om för ökade kostnader för folk på landsbygden? För ett hushåll med en stor normalförbrukande bensinbil som kör 3000 mil/år ökar kostnaden med runt 50 kr i månaden. För motsvarande sträcka med dieselbil blir kostnadsökningen runt 30 kr i månaden. Genomförs dessa skatter på bensin och diesel kommer bilförare med stor sannolikhet att kompenseras för ökade drivmedelskostnader genom sänkt inkomstskatt.
För mig som boende på landsbygden betalar jag gärna mera skatt på drivmedel, vårt stora problem i denna del av landet är bristen på rent vatten som blir allt mer påtaglig för varje år. För oss med egen brunn, ca 1 miljon hushåll, har kommunen ingen skyldighet att ombesörja tillgång till rent vatten. En kostnadsökning på 50 kronor/månad för drivmedel hotar inte vårt boende men det gör vattenbristen. För jordbrukare med djur är tillgången till vatten en förutsättning för fortsatt verksamhet.