Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Och
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det ju SMHI som skrev om det och de har ju som framgår av sidan jag länkade till en definition av normalt.
Den är baserad på ca 100 år. Jag tar som sagt var ingen ställning till om det är varmare än vad det skulle varit annars, jag bara konstaterar att det rent statistiskt är ett alldeles för dåligt underlag för att man skall kunna se en trend, särskilt som det underliggande datatillbehör varierar över tid också.

Vad är sannolikheten att slå en sexa med en tärning när man slagit en sexa 999 ggr i rad?

På så här korta mätserier så kan man inte prata om normalt. Normalt för tusen år sedan var varmare än vad vi definierar som normalt idag.

Redigerat:
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad har hon gjort då (förutom att ha skolkat från skolan)?
Visst ja, hon åkte tåg och färja till Polen :crysmile:
Fast hur tog hon sig till Davos, där hon "höll tal"?
Greta är bara toppen på isberget. Bakom henne ligger hennes mamma Malena Ernman och hennes nya bok, och bakom både dessa finns en reklambyrå och bakom den som stöttar med pengar hittar du en intresseorganisation som får sina pengar från banker och Soros. Som vanligt är detta bara ett sätt att göra samma jobba som görs dagligen mot våra politiker i Bryssel och på andra ställen. Nämligen det att Banker och storföretag försöker påverka politiken och media.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
harry73
E Edgarsven skrev:
Greta är bara toppen på isberget. Bakom henne ligger hennes mamma Malena Ernman och hennes nya bok, och bakom både dessa finns en reklambyrå och bakom den som stöttar med pengar hittar du en intresseorganisation som får sina pengar från banker och Soros. Som vanligt är detta bara ett sätt att göra samma jobba som görs dagligen mot våra politiker i Bryssel och på andra ställen. Nämligen det att Banker och storföretag försöker påverka politiken och media.
Och jorden är platt och Donald Trump var klassens snällaste pojke :rolleyes:

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
optimum
Om vi lägger på ytterligare 5kr/liter skatt på bensin och diesel kommer då USA och Kina att förbruka mindre bensin och diesel?

Om vi lägger på energiskatt på 2kr/kWh extra på el, kommer då USA och Kina minska sin förbrukning av el producerad av kolkraft?

Not: Majoriteten av all el tillverkas i USA och Kina av kolkraft.

Sverige har världens mest fossilfria elproduktion och ändå tror klimatalarmisterna att skatter här i Sverige påverkar övriga länder. Få av dem lever ändå inte som de lär.

Jo visst har de till viss del rätt. Det blir dyrare att tillverka saker i Sverige och produktionen flyttar utomlands och fortsätter där med betydligt högre miljöbelastning. SÅ jorden blir skitigare och försämrad genom straffskatter.

Så idiotiskt att man borde omyndigförklara alla som straffar ihjäl Sveriges relativt rena tillverkningsindustri.

Jag tycker självklart vi ska fortsätta bry oss om miljön. Men bara för det får vi inte bli dumma.

• Gilla
  • Älska
FG och 5 till
  • Laddar…
harry73
Det som är bra med skatter på bensin är att staten får extra inkomster samtidigt som man stimulerar utvecklingen av energisnåla fordon. USA har låga bränsleskatter ich amerikanska bilar är rätt så törstiga.
Det gör också att usa blir rätt så sårbar för en ökning av oljepriset.

Samma gäller för elpriser.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Det som är bra med skatter på bensin är att staten får extra inkomster samtidigt som man stimulerar utvecklingen av energisnåla fordon. USA har låga bränsleskatter ich amerikanska bilar är rätt så törstiga.

Du menar att staten behöver ytterligare pengar än de miljarder nuvarande skatt bidrar med? Till vad då?
Flygresor åt miljöpartister som reser med bussines class.

Och du har gått på bluffen att skatten här i Sverige ska få biltillverkare att konstruera bränslesnålare fordon.
Vi är så små så världen skulle inte ens märka om vi stängde av hela Sverige, en dröm alla klimatalarmister har här i Sverige.

Svårt att avgöra om ISIS eller miljöfanatiker är Sveriges största hot.

• Gilla
Edgarsven och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte ens hört talas om Greta....?
Så vi ska alltså lyssna på en 16-årig jänta som har absolut noll kunskap om det kaosartade klimatet och som dessutom har satt i system att skolka från skolan? Jäntan behöver utbildning och inte indoktrinering från mamma Magdalena, outbildade politiker och journalister. Just idag har vi en svensk statsminister som står och håller tal i EU-parlamentet och framhåller denna jäntas bedrifter. Man tar sig för pannan över denna dårskap.

• Gilla
FG och 2 till
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:

Lite mer

Har du insett effekten av ytterligare ökade kostnader för de som är beroende av sin bil?
Nu menar jag inte de med lyxbilar eller enormt bilintresse utan de som inte har det så bra ekonomiskt ställt och behöver skjutsa sina barn på träning och resor till och från arbete där det inte finns kollektivtrafik som är realistisk att använda.

Tycker du att bil är något endast för högavlönade?
Det var så en gång i tiden.

Vet inte om du är insatt i företagsekonomi men där härskar alltid lönsamhetskalkyler och ökade kostnader måste hanteras och klara man inte av det konkurrensmässigt får man lägga ned.
Kanske bättre att gå på A-kassa än att arbeta.
Finns en del i Sverige som tycker så.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och det har betydelse för "klimathotet" för att... :thinking:

Nej, jag förstår inte, du får hjälpa till genom att utveckla detta!

BirgitS BirgitS skrev:
Det där är ju lite lustigt eftersom det finns undersökningar som visar att de som tror mer på bloggare, privatpersoner som forskar osv. är mer auktoritetstroende än vi som följer forskningen
Då kan väl du, som är noga med att vi skall hålla oss till vad riktig forskning visar,
kan väl vara snäll och presentera källor till detta!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Finns länk i tråden. Jag tyckte att det stämde in väldigt väl och även på främlingsfientliga.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Real7 Real7 skrev:
Finns länk i tråden. Jag tyckte att det stämde in väldigt väl och även på främlingsfientliga.
Kan du kanske vara vänlig och peka på var?

harry73 harry73 skrev:
Det är inte sannolikt att banker och storföretag försöker vinstmaximera sin verksamhet på alla sätt som går? Eller? Stora företag vet att en koldioxidskatt gynnar storföretagen då det på verkar dem mindre än små och mellanstora företag. Därmed vinner de ytterligare mark mot mindre företag. Microsoft och Google söker t.ex konstant på marknaden efter nya uppstickare att köpa. Inte så mycket för att de behöver någon ny teknik utan mera för att förhindra att uppstickare växer sig starka och kan börja hota deras affärer och inkomster.
Varför är det då så otroligt att t.ex Du pont skulle gå via Greta för att genomföra deras planer, när de anställer lobbyister för miljarder som ska bearbeta EU-tjänstemän och politiker?

harry73 harry73 skrev:

Personligen tycker jag det är hel-idioti. Elbilar kommer nu helt naturligt. När den bil du har nu är slutkörd, så kommer nästa bil kanske vara en el-bil. Eller en hybrid. Vi behöver inte stimulera något alls här. Det är bättre både för miljön och ekonomin om vi använder den bilpark vi nu redan har tills den är slutkörd.
Jag är helt säker på att dessa nya skatter är inte av miljöhänsyn, utan för att få in nya skatter i ett land som redan har världens högsta skatter.
Jag tycker mig också se en betydande butiksdöd. Troligen är det ett svar på vanliga människors stigande kostnader. Då köper man på nätet, kanske från utlandet. För familjen har inte längre råd att köpa sina kläder nere på stan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.