337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja de där "1600 fler" syns ju i diverse rubriker, det bör vara sprunget på något vis ur samma lista som i din länk.
Vad gäller de verk som Kina stoppat att bygga kan ju möjligen vara så att Kina bara har stoppat byggen av verk där de har stora smogproblem, dvs helt enkelt flyttat problemet till något annat ställe.
Vad gäller de verk som Kina stoppat att bygga kan ju möjligen vara så att Kina bara har stoppat byggen av verk där de har stora smogproblem, dvs helt enkelt flyttat problemet till något annat ställe.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EaQJA/havsisen-vid-antarktis-pa-ny-rekordlag-niva/promotompas11 skrev:
Anna Wåhlin, professor i oceanografi.
"Den klimatdebatt som pågår just nu är Anna Wåhlin kritisk till. Hon menar att media målar upp en hotfull bild av en kommande katastrof, som det inte finns så mycket stöd för. I samband med exempelvis naturkatastrofer skräms folk upp med att det är klimatförändringarna som orsakar dessa. Men det finns inga belägg för att exempelvis tropiska cykloner skulle ha ökat eller ens för att dessa skulle ha ett samband med jordens medeltemperatur."
”Vattenståndshöjningen ligger sedan 10 000 år tillbaka på ca 3mm/år.”
"Den varmare lufttemperaturen påverkar dock inte haven; de fungerar som jordens klimatstabilisator, förklarar Anna Wåhlin."
"Inte ens en väldigt kraftig temperaturhöjning i luften kommer att påverka djuphaven."
"Själv är jag mer bekymrad över att klimatet blir kallare än att det skulle bli varmare. För sannolikt befinner vi oss i slutet av en 10 000-årig mellanistid som kommer att följas av en 100 000-årig istid. Varför klimatet varierar på detta periodiska sätt har vi heller ingen förklaring till..."
"Klimat och temperatur är väldigt komplexa saker som det krävs mycket mer data över tid för att förstå. Därför borde resurser läggas på mer forskning, snarare än på att göra ytterligare osäkra klimatmodeller."
Läs mer här: [länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Men inget av det var ett svar på frågan jag ställde:optimum skrev:
Vilket var en motfråga till KOW:s inlägg:BirgitS skrev:
Alltså gällde det om de har ersatt en del konferenser och sammanträden med videokonferenser sett över en tidsperiod på 20-30 år, det var inte inte någon fråga om det finns ytterligare förbättringspotential eftersom det alltid går att förbättra sig.KnockOnWood skrev:
Den av alla här högaktade Lars Bern har varit inne på liknande funderingar
(liksom förövrigt många andra, inklusive jag själv):
"Varför tar inte våra klimatpolitiskt engagerade politiska ledare, företagsledare, ämbetsmän, miljötjänstemän m.fl. initiativ, inom det likaledes klimattroende EU, till att ersätta flertalet konferenser och sammanträden som kräver flygtransporter med TV-konferenser?"
Från [länk]
Sedan får du gärna berätta hur man får en konferens med några 1000-tal besökare under ett par dagar att fungera som en videokonferens.
Det skulle kunna bero på om man räknar kolkraftsaggregat (skorstenar) eller platser där man bygger 6-8 kraftverksaggregat på samma ställe.Mikael_L skrev:
Ja det här får jag inte ihop.
Jag hittar gott om rapporter och artiklar där det påstås att Kina stoppar byggande av kolkraft, t.ex.
[länk]
[länk]
Men även gott om ställen där det står att Kina satsar stort på kolkraften, t.ex:
[länk]
[länk]
(några 5 verk i veckan hittar jag dock inte någonstans, kanske mer 2-3 i månaden - illa nog).
Men vad gäller? Någon som vet?
Verkar rimligt om räknar på Sydafrika.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vilken gnällig ton diskussionen har fått. Här behöver livas upp lite 

Från https://twitter.com/StegetEfter
Du kan dagligen sitta och titta på STV's program Forum, med t.ex. våra riksdagsdebatter eller vad som händer i EU-parlamentet.
Hur svårt tror du det vore att koppla ihop ett antal sådan forum, med varsin bildskärm/projektor och duk?
Kom ihåg att vi numera har Internet och fiber för snabb flervägs kommunikation.

Från https://twitter.com/StegetEfter
Hur svårt kan det vara menar du?BirgitS skrev:
Du kan dagligen sitta och titta på STV's program Forum, med t.ex. våra riksdagsdebatter eller vad som händer i EU-parlamentet.
Hur svårt tror du det vore att koppla ihop ett antal sådan forum, med varsin bildskärm/projektor och duk?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Men en konferens består ju av så mycket mer än att alla lyssnar på en talare, det är ju den lilla enkla delen, utan de viktiga delarna är ju när folk minglar omkring och knyter kontakter med andra från andra länder genom att någon de känner presenterar dem för någon annan som kan ha något att bidra med och middagar där man plötsligt får sitta med några man inte känner men lär sig om de kan bli en bundsförvant eller om det är någon man ska akta sig för. På samma sätt som att riksdagsarbetet sällan består av att sitta i stora salen utan att jobba i arbetsgrupper eller enskilt.KnockOnWood skrev:
Hur svårt kan det vara menar du?
"Numera"
Första gången jag använde videokonferenser var ung. för 20 år sen så jag vet nog rätt bra hur de fungerar, vad de fungerar för och vad de inte fungerar för.
Glad nyhet!
SMHI: Så fort blir Sverige varmare
"Temperaturökningen här är faktiskt mer än dubbelt så stor som den globala temperaturökningen, säger Erik Kjellström, professor i klimatologi på SMHI."
Samhällsekonomiskt så innebär detta en ren vinst eftersom pengar kan sparas på uppvärmning av våra bostäder. Minskad snöröjning innebär bättre ekonomi för landets kommuner. Minskad elförbrukning är ytterligare en positiv effekt av temperaturökningen. Sjöfarten fungerar bättre med mindre is i Östersjön och isbrytarna kan läggas i malpåse. Längre odlingssäsong ger pluseffekter precis som en mer välmående skog. Dessutom så behöver inte svenskarna flyga ner till solstränderna utan kan semestra i Sverige, vilket innebär ett stort plus för klimat, miljö och landets ekonomi. Turistnäringen i landet får ett uppsving vilket gynnar näringen och även landets ekonomi. Positiva nyheter som borde göra varje svensk själaglad.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7190327
SMHI: Så fort blir Sverige varmare
"Temperaturökningen här är faktiskt mer än dubbelt så stor som den globala temperaturökningen, säger Erik Kjellström, professor i klimatologi på SMHI."
Samhällsekonomiskt så innebär detta en ren vinst eftersom pengar kan sparas på uppvärmning av våra bostäder. Minskad snöröjning innebär bättre ekonomi för landets kommuner. Minskad elförbrukning är ytterligare en positiv effekt av temperaturökningen. Sjöfarten fungerar bättre med mindre is i Östersjön och isbrytarna kan läggas i malpåse. Längre odlingssäsong ger pluseffekter precis som en mer välmående skog. Dessutom så behöver inte svenskarna flyga ner till solstränderna utan kan semestra i Sverige, vilket innebär ett stort plus för klimat, miljö och landets ekonomi. Turistnäringen i landet får ett uppsving vilket gynnar näringen och även landets ekonomi. Positiva nyheter som borde göra varje svensk själaglad.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7190327
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
På mitt företag försöker vi ersätta rese-möten med Skype. Det brukar resultera i att den första halvtimmen av mötet går åt till "hör ni mig? Jag hör inte er? Du syns inte, men du hörs! Vi hör er bra! Hur ska jag presentera? Kan jag få upp den här bilden?" ..KnockOnWood skrev:
Vilken gnällig ton diskussionen har fått. Här behöver livas upp lite
[bild]
Från [länk]
Hur svårt kan det vara menar du?
Sen är det halvkasst ljud, kass bild, helt omöjligt att vara flera i samma rum och prata, sitter alla på olika datorer blir det problem med bandbredd etc etc ...
Klappkasst.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men skall vi hurra eller bua åt detta?tompas11 skrev:
Viktig grönländsk glaciär växer återigen
https://nyadagbladet.se/miljo/viktig-gronlandsk-glaciar-vaxer-aterigen/
Nä, det är nog bäst att kalla till konferens igen! Rio? Acapulco? Davos? Paris? Nairobi?
Eller skall vi starta en Facebookgrupp i stället
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Här är SMHI:s artikel som innehåller mer fakta än SR: https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/temperaturen-i-sverige-stiger-mer-an-for-jorden-som-helhet-1.146120
Förutom när varma torra somrar som förra året ger väldigt dåliga skördar och träd som dör av torkan.tompas11 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jo nog är det så att det behövs lite bättre grejor, men med rätt utrustning, så går det utmärkt att ha telekonferens mellan grupper på upp till kanske 6-8 personer. Det är ett billigt och effektivt sätt att hålla möten på distans. Jag har själv, redan för 10 år sedan, använt det för möten med Dallas, Linköping, Göteborg, Milano, Bejing med flera platser.Dan_Johansson skrev:
Alltså länkarna du använder från diverse obskyra hemsidor och publikationer kommer inte att få en enda tänkande människa att bli annat än trött. Man behöver ju foliehatt stor som en glidflygare för att ge dom större tyngd i klimatfrågan än t ex IPCC.KnockOnWood skrev:
Det är inte samma Skype. Företag använder det som förr kallades Lync men numera heter Skype.KnockOnWood skrev:
Fungerar utmärkt för möten med flera deltagare på olika platser. Om det funkar bra med flera deltagare i samma rum beror på rummets mediaanläggning.
På jobbet använder vi inte videomöjligheten, men visar ofta en datorskärm. Fungerar perfekt för relativ små arbetsmöten.
Redigerat: