Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ung. 150 år sen mänskligheten började påverka koldioxidhalten. Jag antog att:

syftade på det. Men menar du något annat så ser jag fram emot din förklaring.
Här är en som sträcker sig lite mer än 150 år tillbaka

Måste varit vildarna som eldade bildäck för 8000 år sedan som gett den kraftiga ökningen av havsnivån
Fråga mig inte hur de fått ihop den grafen. En sak är klar, det är inte jag som ritat den.

Diagram som visar havsnivåförändringar under Holocen med data från olika platser och en svart kurva som illustrerar trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
P
varför ger ni inte upp?

De får antagligen betalt för att publicera information som är falsk och kommer aldrig svara på era frågor.

• Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:

Måste varit vildarna som eldade bildäck för 8000 år sedan som gett den kraftiga ökningen av havsnivån
Fråga mig inte hur de fått ihop den grafen. En sak är klar, det är inte jag som ritat den.
Den havsnivåhöjningen verkar sammanfalla med att istiden avtog, dvs. vatten som hade varit bundet i glaciärerna smälte och rann ut i oceanerna.

Ingen har sagt att det bara kan finnas en grundorsak till havsnivån, tvärtom finns det många.

Tillägg: Vad det den havsnivåhöjningen för flera tusen år sen som du avsåg i ditt inlägg #4871?

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Återigen, fakta är att SMHI delar in de fyra årstiderna på följande vis:
Mars, april och maj är vårmånader.
Juni, juli och augusti är sommarmånader.
September, oktober och november är höstmånader.
December, januari och februari är vintermånader.
Tror du mig inte så får du väl själv gå in och kolla på SMHI:s hemsida, eftersom det är jag hämtat dessa uppgifter.
Du torde vara den i särklass största förnekaren i denna tråd.
För att vara exakt vårjämningsdagen är 20de mars. Då börjar våren och fortsätter 3 månader tom 20de juni. Sommar, höst och vinter följer samma schema.

BirgitS
mathiash77 skrev:
varför ger ni inte upp?

De får antagligen betalt för att publicera information som är falsk och kommer aldrig svara på era frågor.
Någon annan formulerade det väldigt bra tidigare i tråden och det är ung. så här jag minns det inlägget.

Jag skriver inte för att övertyga dem som redan är övertygade om att människan inte påverkar klimatet utan för att andra som letar information ska förstå att det finns andra åsikter än att människan inte påverkar klimatet.

• Gilla
  • Älska
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Någon annan formulerade det väldigt bra tidigare i tråden och det är ung. så här jag minns det inlägget.

Jag skriver inte för att övertyga dem som redan är övertygade om att människan inte påverkar klimatet utan för att andra som letar information ska förstå att det finns andra åsikter än att människan inte påverkar klimatet.

Då borde fokus inte vara att få svar utan endast konstatera faktafel, avsaknad av källor och visa på korrekt information. Just nu matar vi troll...

Det är Frustrerande då de flesta människor är intelligenta och bryr sig om andra människor..

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag fick ett PM från optimum där hen ber mig skriva att hen har blivit avstängd för politiskt innehåll och därför inte kan delta mer i tråden.

Betalvägg tyvärr.

13th Marine 13th Marine skrev:
Betalvägg tyvärr.
bara att skaffa SvD är enda gammelmedia man kan följa, men lite utdrag, (Vågar inte länka hela, kanske blir copyright strike då :D)

Att ersätta bensin och diesel med el från brunkolseldade kraftverk är inget alternativ och Östling räknar med att det kommer krävas investeringar i kärnkraft.

– Det handlar om enorma investeringar, dels i distributionen av elen men det är också min bedömning att man måste investera i modern kärnkraft.

Leif Östling tror också att vi kommer få en livlig debatt om de ingrepp i naturen som brytning av jordartsmetaller innebär. En allt mer elektrifierad fordonsflotta kommer kräva en kraftig ökning av utvinningen av de metaller som används i de batterier som driver elbilar.

– Det ställer krav på en helt annan volym av jordartsmetaller, kanske tio gånger mer än idag. Det kommer krocka med en mängd olika intressen på jorden, inte minst ursprungsbefolkningarnas, säger Östling.

Ah, tolkade ditt första inlägg fel, trodde det var fler än Östling.

R RoAd skrev:
Fakta är att SMHI har en hel sida om detta och de säger inte alls det du säger.

[länk]
OK citat från din länk: "Det finns både en meteorologisk definition av årstiderna baserad på temperaturförhållandena, och en kalendarisk definition där våren sträcker sig från mars till maj, sommaren från juni till augusti, hösten från september till november och vintern från december till februari."
Så, nu slutar jag "tjata" om detta, eftersom detta är svart på vitt från din egen länk om hur SMHI delar in årstiderna.

optimum optimum skrev:

[bild]
En lite fundering, från en som inte kan så mycket om havsnivåhöjning. Om jag tolkar figuren rätt så har havsytan inte höjts något senaste 2000 åren! Det betyder ju att en havshöjning, som är 3-4 mm per år är sensationellt mycket. På 1000 år bli det 3-4 m, dvs ett riktigt tydligt brott på kurvan.

Innan människans fossila påverkan började var klimatpåverkan, genom nedhuggning av skogar mm. Man räknar med i dag finns det hälften så mycket träd i världen jämfört med flera tusen år sedan. Så en artikel om detta och denna påverkan var, om jag kom-ihåg rätt, plus 0,5 grader för den globala temperaturen. Kanske någon har mer korrekt fakta.

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

[bild]
Jag såg att Optimum hade blivit avstängd men jag antar att han fortfarande kan läsa inlägg så jag lägger in ett svar på havsnivå höjningen eftersom det verkar intressera honom.

Det finns satellitmätningar av havsnivåerna sen tidigt 1990-tal men tiden innan det får man förlita sig på mätningar med bojar och de fanns oftast bara vid kusterna och var inte jämnt spridda över världen så dessa blir mer osäkra.

IPCC senaste rapport säger att höjningen accelererar, dom anger en del standardiserade uttryck som "virtually certain1" som betyder mer än 99% säkerhet att det stämmer samt "very high confidence" som betyder att det stämmer i 9 fall av 10 och "high confidence" som är 8 av 10.

”Global mean sea level (GMSL) is rising (virtually certain1) and accelerating (high confidence2). The sum of glacier and ice sheet contributions is now the dominant source of GMSL rise (very high confidence)
. GMSL from tide gauges and altimetry observations increased from 1.4 mm yr–1 over the period 1901–1990 to 2.1 mm yr–1 over the period 1970-2015 to 3.2 mm yr–1 over the period 1993–2015 to 3.6 mm yr–1 over the period 2005–2015 (high confidence). The dominant cause of global mean sea level rise since 1970 is anthropogenic forcing (high confidence) (4.2.2.1.6, 4.2.2.5).

Mer läsning finns här.

https://mathsnilsson.se/2019/09/25/ny-ipcc-rapport-havsnivaokningen-och-kritiken/

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.