337 961 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Här är en som sträcker sig lite mer än 150 år tillbakaBirgitS skrev:
Måste varit vildarna som eldade bildäck för 8000 år sedan som gett den kraftiga ökningen av havsnivån
Fråga mig inte hur de fått ihop den grafen. En sak är klar, det är inte jag som ritat den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Den havsnivåhöjningen verkar sammanfalla med att istiden avtog, dvs. vatten som hade varit bundet i glaciärerna smälte och rann ut i oceanerna.optimum skrev:
Ingen har sagt att det bara kan finnas en grundorsak till havsnivån, tvärtom finns det många.
Tillägg: Vad det den havsnivåhöjningen för flera tusen år sen som du avsåg i ditt inlägg #4871?
Redigerat:
För att vara exakt vårjämningsdagen är 20de mars. Då börjar våren och fortsätter 3 månader tom 20de juni. Sommar, höst och vinter följer samma schema.tompas11 skrev:
Återigen, fakta är att SMHI delar in de fyra årstiderna på följande vis:
Mars, april och maj är vårmånader.
Juni, juli och augusti är sommarmånader.
September, oktober och november är höstmånader.
December, januari och februari är vintermånader.
Tror du mig inte så får du väl själv gå in och kolla på SMHI:s hemsida, eftersom det är jag hämtat dessa uppgifter.
Du torde vara den i särklass största förnekaren i denna tråd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Någon annan formulerade det väldigt bra tidigare i tråden och det är ung. så här jag minns det inlägget.mathiash77 skrev:
Jag skriver inte för att övertyga dem som redan är övertygade om att människan inte påverkar klimatet utan för att andra som letar information ska förstå att det finns andra åsikter än att människan inte påverkar klimatet.
BirgitS skrev:
Någon annan formulerade det väldigt bra tidigare i tråden och det är ung. så här jag minns det inlägget.
Jag skriver inte för att övertyga dem som redan är övertygade om att människan inte påverkar klimatet utan för att andra som letar information ska förstå att det finns andra åsikter än att människan inte påverkar klimatet.
Då borde fokus inte vara att få svar utan endast konstatera faktafel, avsaknad av källor och visa på korrekt information. Just nu matar vi troll...
Det är Frustrerande då de flesta människor är intelligenta och bryr sig om andra människor..
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Fler tunga namn som håller med mig om elbilar och kärnkraft
https://www.svd.se/ostling-elbilarna-kraver-ny-karnkraft
https://www.svd.se/ostling-elbilarna-kraver-ny-karnkraft
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Betalvägg tyvärr.
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
bara att skaffa SvD är enda gammelmedia man kan följa, men lite utdrag, (Vågar inte länka hela, kanske blir copyright strike då13th Marine skrev:
Att ersätta bensin och diesel med el från brunkolseldade kraftverk är inget alternativ och Östling räknar med att det kommer krävas investeringar i kärnkraft.
– Det handlar om enorma investeringar, dels i distributionen av elen men det är också min bedömning att man måste investera i modern kärnkraft.
Leif Östling tror också att vi kommer få en livlig debatt om de ingrepp i naturen som brytning av jordartsmetaller innebär. En allt mer elektrifierad fordonsflotta kommer kräva en kraftig ökning av utvinningen av de metaller som används i de batterier som driver elbilar.
– Det ställer krav på en helt annan volym av jordartsmetaller, kanske tio gånger mer än idag. Det kommer krocka med en mängd olika intressen på jorden, inte minst ursprungsbefolkningarnas, säger Östling.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Ah, tolkade ditt första inlägg fel, trodde det var fler än Östling.
OK citat från din länk: "Det finns både en meteorologisk definition av årstiderna baserad på temperaturförhållandena, och en kalendarisk definition där våren sträcker sig från mars till maj, sommaren från juni till augusti, hösten från september till november och vintern från december till februari."R RoAd skrev:
Så, nu slutar jag "tjata" om detta, eftersom detta är svart på vitt från din egen länk om hur SMHI delar in årstiderna.
En lite fundering, från en som inte kan så mycket om havsnivåhöjning. Om jag tolkar figuren rätt så har havsytan inte höjts något senaste 2000 åren! Det betyder ju att en havshöjning, som är 3-4 mm per år är sensationellt mycket. På 1000 år bli det 3-4 m, dvs ett riktigt tydligt brott på kurvan.optimum skrev:
Innan människans fossila påverkan började var klimatpåverkan, genom nedhuggning av skogar mm. Man räknar med i dag finns det hälften så mycket träd i världen jämfört med flera tusen år sedan. Så en artikel om detta och denna påverkan var, om jag kom-ihåg rätt, plus 0,5 grader för den globala temperaturen. Kanske någon har mer korrekt fakta.
Jag såg att Optimum hade blivit avstängd men jag antar att han fortfarande kan läsa inlägg så jag lägger in ett svar på havsnivå höjningen eftersom det verkar intressera honom.optimum skrev:
Det finns satellitmätningar av havsnivåerna sen tidigt 1990-tal men tiden innan det får man förlita sig på mätningar med bojar och de fanns oftast bara vid kusterna och var inte jämnt spridda över världen så dessa blir mer osäkra.
IPCC senaste rapport säger att höjningen accelererar, dom anger en del standardiserade uttryck som "virtually certain1" som betyder mer än 99% säkerhet att det stämmer samt "very high confidence" som betyder att det stämmer i 9 fall av 10 och "high confidence" som är 8 av 10.
”Global mean sea level (GMSL) is rising (virtually certain1) and accelerating (high confidence2). The sum of glacier and ice sheet contributions is now the dominant source of GMSL rise (very high confidence). GMSL from tide gauges and altimetry observations increased from 1.4 mm yr–1 over the period 1901–1990 to 2.1 mm yr–1 over the period 1970-2015 to 3.2 mm yr–1 over the period 1993–2015 to 3.6 mm yr–1 over the period 2005–2015 (high confidence). The dominant cause of global mean sea level rise since 1970 is anthropogenic forcing (high confidence) (4.2.2.1.6, 4.2.2.5).
Mer läsning finns här.
https://mathsnilsson.se/2019/09/25/ny-ipcc-rapport-havsnivaokningen-och-kritiken/