337 962 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tycker nog att du gör det, eller har året blivit längretompas11 skrev:
tompas11 skrev:
Jag kopplar i.a.f. tidigare vårar till kortare vintrar.tompas11 skrev:
Och att inleda med att SMHI bara ser solinstrålning som en faktor gör att det ut som om du refererar till SMHIs officiella uttalande kring detta. Du borde klargjort att det var din helt egna åsikt som SMHI INTE delar.
Nu är det dock möjligt att den ökade solinstrålningen KAN ha en del i det mildare klimatet i just Sverige, jag kan faktiskt detta för dåligt för att uttala mig och jag kan faktiskt inte hitta en enda relevant källa som talar varken för eller emot det. Jag tvivlar på att du är en sådan
Globalt är det dock fastställt att solstrålningen t.o.m. minskat lite och inte har med uppvärmningen att göra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_activity_and_climate[/QUOTE]
Redigerat:
Mitt inlägg #4865R RoAd skrev:
Även tidigare vårar (mars,april,maj) kan kopplas till ökad solinstrålning, men inte enbart.
Den ökande västliga och sydliga vinden anses också ha betydelse.
Klart är dock att närmare 8 % ökad solinstrålning påverkar temperaturen uppåt.
För inte tror du väl att ökad solinstrålning gör att det blir svalare?
Ok, så nu håller du med om att vintrarna är kortare om våren kommer tidigare. Framsteg 
Vad som är helt klart är att CO2 bidrar till att värma upp klimatet och vi i Sverige är inte något undantag för det faktum.
Jag skrev ju att jag var öppen för att solinstrålningen är en bidragande orsak i Sverige, så nej, det tror jag inte. Hur mycket detta påverkar klimatet vet jag inte för jag hittar som sagt inga siffror för det. Jag har bett dig om en källa men det har hittills inte kommit någon.tompas11 skrev:
Vad som är helt klart är att CO2 bidrar till att värma upp klimatet och vi i Sverige är inte något undantag för det faktum.
Återigen, nej det har jag inte skrivit.R RoAd skrev:
Att träden slår ut tidigare under vårmånaderna mars, april och maj är inte detsamma som att vintrarna blir kortare eftersom dessa månader är vårmånader. Det är fortfarande vinter under december, januari och februari och det är inte under dessa månader våren kommer tidigare.
Ok, du använder en annan definition än mig på vad vinter är. Jag använder mig av SMHIs som utgår från temperatur och inte kalender. Det är bra att du koncentrerar dig på det viktiga i vad jag skriver och inte blir distraherad av huvudfrågan, klimatettompas11 skrev:
Återigen, nej det har jag inte skrivit.
Att träden slår ut tidigare under vårmånaderna mars, april och maj är inte detsamma som att vintrarna blir kortare eftersom dessa månader är vårmånader. Det är fortfarande vinter under december, januari och februari och det är inte under dessa månader våren kommer tidigare.
Jag saknar fortfarande en källa på det du påstår eller att du bekräftar att det är din helt egna hypotes.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Om vindarna ändrar sig så är det väl också en indikation på förändrat klimat, dvs. ökad solinstrålning är inte den enda.tompas11 skrev:
Där har du förmodligen rätt och här är vad det beror på.
Den enda klimatindikatorn som SMHI ser en trend i är just ökad solinstrålning.
Sedan mitten av 1980-talet och fram till omkring 2005-2006 ökade den årliga globala solinstrålningen i Sverige med närmare 8 %. Liknande tendenser kan ses i övriga Europa.
Högtrycksblockeringar över Skandinavien gav mycket soligt väder under framförallt maj och juli 2018, vilket bäddade för topprekord av globalstrålning över Sverige.
Ökad solinstrålning är också starkt kopplad till minskad molnighet.
Även tidigare vårar (mars,april,maj) kan kopplas till ökad solinstrålning, men inte enbart.
Den ökande västliga och sydliga vinden anses också ha betydelse.
Ökad solinstrålning är väl i stort sett det samma som minskad molnighet, inte bara en stark koppling. Om det inte gäller intensitet på solljuset, t.ex. därför att jordaxelns lutning ändras (just det påverkar ju inget på bara några årtionden).
Nja, har du aldrig sett SMHI:s rapporter om var någonstans i Sverige det har blivit vår?tompas11 skrev:
Jag skrev inte att vintrarna blev kortare och det gör väl inte heller SMHI.
SMHI räknar mars, april och maj som vårmånader, inte vintermånader.
Den globala instrålningen har ökad bl.a. under dessa månader, vilket förstås medför att våren kommer tidigare i och med att temperaturen höjs.
Vintermånader är enligt SMHI december, januari och februari.
De som utgår från att medeltemperaturen är över 0 grader 7 (?) dagar i följd.
Så var finns de fakta som visar att det var en naturlig havshöjning för mer än 150 år sen?optimum skrev:
Det är fult gjort att förvränga vad jag skriver på det viset du gör.BirgitS skrev:
Så här ser mitt inlägg ut som du refererar till
"Stämmer nog bra det du skrivet eller så är havshöjningen inte sådan man velat påstå.
Vi har haft en naturlig havshöjning sedan många år före något koldioxidhot kunnat påverka
Dock har de som driver klimathotet haft just Maldiverna som exempel på öar som kommer dränkas och försvinna på grund av globalt ökad temperatur som ska ha orsakats av mänskligheten.
Denna typ av felaktig propaganda gör att misstron mot deras budskap växer."
VAR STÅR DET 150år?
Du kanske borde slut klistra ihop massa olika delar från olika trådar med olika författare för uppenbarligen blir det för svårt att hålla reda på.
Återkom sedan så ska jag redovisa fakta för mitt påstående.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det är väldigt solklart att temperaturen började öka långt innan industrialismen och koldioxid utsläppet började. Det började redan i 1600 talet. Bensin motorer kom i slutet av 1800 talet.
Jag fattar inte hur Birgit kan blunda för fakta.
Man kan inte ens få rätt väderprognos för två veckor framåt i tiden hur kan de spå vädret om 50 eller 100 år ! alltså nån gång måste man vakna.
Första gången jag hörde om Global Warming satt jag på skolbänken i KTH. Föreläsaren började dra historian och avslutade med en snygg graf CO2 emission versus Global Temp. Orsak och effekten visade han med sin laserpekare.
Jag som hade precis avslutad en kurs om kaos teorin sa till mig själv: han kan inte ha nån aning om att det här är det mest komplexa systemet som finns. Det kan inte bero på bara en faktur. Sen började en lång dragen diskussion som tog aldrig slut.
Man kan inte ens få rätt väderprognos för två veckor framåt i tiden hur kan de spå vädret om 50 eller 100 år ! alltså nån gång måste man vakna.
Första gången jag hörde om Global Warming satt jag på skolbänken i KTH. Föreläsaren började dra historian och avslutade med en snygg graf CO2 emission versus Global Temp. Orsak och effekten visade han med sin laserpekare.
Jag som hade precis avslutad en kurs om kaos teorin sa till mig själv: han kan inte ha nån aning om att det här är det mest komplexa systemet som finns. Det kan inte bero på bara en faktur. Sen började en lång dragen diskussion som tog aldrig slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det var inte temperaturen utan havsnivåhöjningen som jag skrev om. Apropå att blunda för fakta.L Lars48 skrev:Det är väldigt solklart att temperaturen började öka långt innan industrialismen och koldioxid utsläppet började. Det började redan i 1600 talet. Bensin motorer kom i slutet av 1800 talet.
[bild]
Det är fortfarande en helt annan sak att göra prognoser för en vecka framåt i tiden för en viss plats än att göra prognoser som gäller genomsnittliga temperaturer etc. för ett stort område.
Ang. din graf som du väl redan har haft i tråden minst en gång så svarade jag väl då att frågan man ska ställa sig är varför det blev kallare under den lilla istiden och jag gav dig då en länk till Wikipedia samt tog en lista därifrån med sju olika orsaker. Kommer du ihåg det?
När orsakerna inte längre gällde så steg temperaturen.
Ingen har sagt att temperaturer inte kan stiga av andra anledningar än ökad koldioxidhalt.
Återigen, fakta är att SMHI delar in de fyra årstiderna på följande vis:BirgitS skrev:
Mars, april och maj är vårmånader.
Juni, juli och augusti är sommarmånader.
September, oktober och november är höstmånader.
December, januari och februari är vintermånader.
Tror du mig inte så får du väl själv gå in och kolla på SMHI:s hemsida, eftersom det är jag hämtat dessa uppgifter.
Du torde vara den i särklass största förnekaren i denna tråd.
Den grafen kommer från Joanne Novas "The skeptics handbook". Den har för länge sedan debunkats. Länkar till information om henne med länkar till motbevisning har du här: https://www.desmogblog.com/joanne-novaL Lars48 skrev:Det är väldigt solklart att temperaturen började öka långt innan industrialismen och koldioxid utsläppet började. Det började redan i 1600 talet. Bensin motorer kom i slutet av 1800 talet.
[bild]
Minns jag rätt är det andra gången du försöker bevisa något genom att klippa in grafer från henne. Du kan ju i.a.f. tala om vilka dina källor är. Det vet jag att man lär sig på KTH
Och samma gamla fråga dyker ju upp igen. Joanne har en examen i microbiologi och "graduate certificate" i vetenskapskommunikation. Varför väljer du att tro på henne istället för alla de som faktiskt har utbildning och är verksamma inom relevanta områden?
Redigerat:
Fakta är att SMHI har en hel sida om detta och de säger inte alls det du säger.tompas11 skrev:
Återigen, fakta är att SMHI delar in de fyra årstiderna på följande vis:
Tror du mig inte så får du väl själv gå in och kolla på SMHI:s hemsida, eftersom det är jag hämtat dessa uppgifter.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arstider-1.1082
Men varför fortsätter du tjata om den här, i sammanhanget, bagatellen och undviker att ge en källa till ditt huvudsakliga påstående. Att orsaken till att den METEROLOGISKA våren kommer tidigare beror på solinstrålning och vindar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Vad har klimatet, och vädret för den delen, att göra med hur man kategoriserar vissa månader?tompas11 skrev:
Återigen, fakta är att SMHI delar in de fyra årstiderna på följande vis:
Det är väl i all sin dar inte samma klimat i april i Skåne som i Norrbotten.

Rubriken till ovanstående bild på SMHI:s webbplats är "Höstens ankomst 2019".
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ankomst-arstider/hos/2019
SHMI anser alltså att hösten kom i början av augusti (klarblått) längst upp i fjällkedjan och ännu inte har kommit till de sydligaste landskapen på mer än några ställen. De anser alltså inte att hösten började i hela Sverige 1 september