Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är för stort jobb. Men jag kan göra så att jag från och med nu stänger av den från diskussionen som pratar politik istället för om vi borde ta klimathotet på allvar eller ej.

mathiash77 skrev:
Väldigt lokalt tänkande!
Hur menar du då? Jag har skrivit ett flertal gånger att jag tycker att möjligheten för tillväxt och ökad rikedom är viktigast för världens fattiga, och få av dem bor där jag bor.

För att förtydliga att jag i alla fall själv anser att det här är trådens kärnfråga och inte ”bara” politik, så menar jag alltså att man inte kan eller bör överordna klimatfrågan allt annat – den är inte oviktig, men måste balanseras mot andra intressen.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Lite mycket HVO100 i hjärnan! Bättre med hederlig fossildiesel.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur menar du då? Jag har skrivit ett flertal gånger att jag tycker att möjligheten för tillväxt och ökad rikedom är viktigast för världens fattiga, och få av dem bor där jag bor.

För att förtydliga att jag i alla fall själv anser att det här är trådens kärnfråga och inte ”bara” politik, så menar jag alltså att man inte kan eller bör överordna klimatfrågan allt annat – den är inte oviktig, men måste balanseras mot andra intressen.
Självklart är allt en balans men klimatförändringar påverkar hela jordklotet. Så 2 grader varmare i Sverige känns härligt och bra. Fantastiskt, jag vill också ha detta!

Men om det gör att temperaturen i Frankrike exempelvis blir 5 grader varmare, att fler människor dör av värmeslag eller uttorkning så borde det inte bli lika lätt att välja?

Så min poäng var att du såg klimatförändringar som ett lokalt problem som du på en lokal nivå kan leva med utan att se hur det påverkar övriga delar av världen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag bor och har bott på olika ställen i Stockholms län och märker skillnad på när träden slår ut på våren.
Där har du förmodligen rätt och här är vad det beror på.

Den enda klimatindikatorn som SMHI ser en trend i är just ökad solinstrålning.
Sedan mitten av 1980-talet och fram till omkring 2005-2006 ökade den årliga globala solinstrålningen i Sverige med närmare 8 %. Liknande tendenser kan ses i övriga Europa.
Högtrycksblockeringar över Skandinavien gav mycket soligt väder under framförallt maj och juli 2018, vilket bäddade för topprekord av globalstrålning över Sverige.
Ökad solinstrålning är också starkt kopplad till minskad molnighet.
Även tidigare vårar (mars,april,maj) kan kopplas till ökad solinstrålning, men inte enbart.
Den ökande västliga och sydliga vinden anses också ha betydelse.

R
tompas11 tompas11 skrev:
Där har du förmodligen rätt och här är vad det beror på.

Den enda klimatindikatorn som SMHI ser en trend i är just ökad solinstrålning.
Sedan mitten av 1980-talet och fram till omkring 2005-2006 ökade den årliga globala solinstrålningen i Sverige med närmare 8 %. Liknande tendenser kan ses i övriga Europa.
Högtrycksblockeringar över Skandinavien gav mycket soligt väder under framförallt maj och juli 2018, vilket bäddade för topprekord av globalstrålning över Sverige.
Ökad solinstrålning är också starkt kopplad till minskad molnighet.
Även tidigare vårar (mars,april,maj) kan kopplas till ökad solinstrålning, men inte enbart.
Den ökande västliga och sydliga vinden anses också ha betydelse.
Att SMHI inte uppmätt någon ökad CO2 kanske beror på att de inte mäter den alls? Jag har i.a.f. inte hört att de gör det. Solintrålningen mäter de men jag kan inte hitta att de hävdar 8% ökad sådan. Och jag hittar inte heller några uppgifter där de säger att detta är orsaken till den kortare vinterperioden.

Så, har du någon källa på detta?

EDIT: Jag hittade deras information om solinstrålningen (inte att den ökat just 8%, men det kan den nog vara enligt graferna jag såg). Men jag kan fortfarande inte se att de påstår att den skulle vara orsak till att vintrarna blir kortare, tvärtom snarare. Så länka gärna till det.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Maldiverna att läsa om
[länk]
För att belysa komplexiteten med havsnivå mätning så verkar det som att korallöar som Maldiverna byggs upp av koraller som lossnar vid stormar och spolas i land och kan till och med växa trots höjning av vattennivån, kustlinjen ändrar även form och därmed är det mer eller mindre omöjligt att bedöma vattennivån med hjälp av tex bilder.

Så det är mycket möjligt att dessa öar kan klara sig, detta gäller dock inte vulkanöar som tex. Fiji, Tonga and Samoa, och ett annat problem är blekning av korallerna 60% har drabbats och dör dom ut så försvinner den skyddande effekten dom kan ha mot landhöjningen.

Uvells artikel är väldigt vinklad, Maldiverna gör en hel del för att skydda sig mot vattenhöjningen och verkar ta den på allvar, dom har byggt 8 nya öar med högre land nivå och 3 meter höga vallar och ska bygga 3 till.

https://www.newscientist.com/articl...islands-may-grow-not-sink-as-sea-levels-rise/

https://www.newscientist.com/articl...limate-change-as-maldives-fights-rising-seas/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vad kan vi i Sverige göra åt det så kallade klimathotet?
Lägg oss ned och dö?
.
Varför så överdriven?, människor i allmänhet behöver väl inte göra någonting speciellt, bollen har redan satts i rullning och den går inte att stoppa.
Stora företag håller på att ställa om till CO2 neutral tillverkning tex. Ikea och SSAB och det kommer gälla alla områden och genomsyra samhället.

Låg och högkonjunkturer har vi alltid haft och det lär vi klara av nu också och lågkonjuktur borde vara bra för klimatet med minskade utsläpp, börja spara till en glänsande fin elbil istället så har du någonting att se fram emot, framtiden ser ljus ut.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men jag kan fortfarande inte se att de påstår att den skulle vara orsak till att vintrarna blir kortare, tvärtom snarare.
Jag skrev inte att vintrarna blev kortare och det gör väl inte heller SMHI.
SMHI räknar mars, april och maj som vårmånader, inte vintermånader.
Den globala instrålningen har ökad bl.a. under dessa månader, vilket förstås medför att våren kommer tidigare i och med att temperaturen höjs.
Vintermånader är enligt SMHI december, januari och februari.

hsd
Pernas Pernas skrev:
Varför så överdriven?, människor i allmänhet behöver väl inte göra någonting speciellt, bollen har redan satts i rullning och den går inte att stoppa.
Stora företag håller på att ställa om till CO2 neutral tillverkning tex. Ikea och SSAB och det kommer gälla alla områden och genomsyra samhället.

Låg och högkonjunkturer har vi alltid haft och det lär vi klara av nu också och lågkonjuktur borde vara bra för klimatet med minskade utsläpp, börja spara till en glänsande fin elbil istället så har du någonting att se fram emot, framtiden ser ljus ut.
SSAB ??

optimum
Pernas Pernas skrev:
För att belysa komplexiteten med havsnivå mätning så verkar det som att korallöar som Maldiverna byggs upp av koraller som lossnar vid stormar och spolas i land och kan till och med växa trots höjning av vattennivån, kustlinjen ändrar även form och därmed är det mer eller mindre omöjligt att bedöma vattennivån med hjälp av tex bilder.

Så det är mycket möjligt att dessa öar kan klara sig, detta gäller dock inte vulkanöar som tex. Fiji, Tonga and Samoa, och ett annat problem är blekning av korallerna 60% har drabbats och dör dom ut så försvinner den skyddande effekten dom kan ha mot landhöjningen.

Uvells artikel är väldigt vinklad, Maldiverna gör en hel del för att skydda sig mot vattenhöjningen och verkar ta den på allvar, dom har byggt 8 nya öar med högre land nivå och 3 meter höga vallar och ska bygga 3 till.

[länk]

[länk]
Stämmer nog bra det du skrivet eller så är havshöjningen inte sådan man velat påstå.
Vi har haft en naturlig havshöjning sedan många år före något koldioxidhot kunnat påverka.

Dock har de som driver klimathotet haft just Maldiverna som exempel på öar som kommer dränkas och försvinna på grund av globalt ökad temperatur som ska ha orsakats av mänskligheten.
Denna typ av felaktig propaganda gör att misstron mot deras budskap växer.

optimum
Pernas Pernas skrev:

Du borde varit med tidigare och vet att företagens möjligheter till investeringar uteblir i lågkonjunkturer.
De stoppas och folk får det ekonomiskt sämre och har knappast råd med nya bilar då.

Jag vill gärna tro att framtiden är ljus men vi får en period med mörker som strax kommer nu.
Inte negativ men realist.
Jo vi har haft lågkonjunkturer förut men utgångsläget för en ny är skit. Redan hög arbetslöshet, trots vi varit i högkonjunktur, på nedre halvan inom EU (sämsta sidan) Negativ ränta från Riksbanken där styrmedel saknas genom sänkning av räntan som vanligen är ett verktyg man kan använda för att stimulera konjunkturen.
Investeringar kommer frysa inne och även sådana som är bra för miljön.

Själv har jag inget behov i en ny bil då befintlig duger bra i många år till och måste vara sämre att köpa ny än slit och släng.
Den har varit en miljöbil på den tiden diesel ansågs som bra val just för att den släpper ut mindre koldioxid än en bensinbil.

Citerar Game of Thrones, "WInter is coming"
och då syftar jag inte på att vi närmar oss vanlig vinter även om det idag bara var +2 grader ute.
Vintern verkar komma tidigt i år.

Mikael_L
optimum optimum skrev:
Ni klimathotsalarmister borde ha massa intressant att komma med förutom bestraffning med skatter och förbud.
Nu har vi ju redan lett i bevis i denna tråden att miljö och klimatbeskattningen faktiskt har minskat, inte ökat.
Och dessutom har jag ställt frågan till dig flera ggr utan att få svar.

Läser du något? eller skriver du bara?

hsd hsd skrev:
SSAB ??
Ja vad undrar du över, SSAB släpper 11% av Sveriges CO2 utsläpp och dom försvinner tack vare hybrit projektet.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.