Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Det går inte att övertala personer som inte vill bli övertalade.

Fakta tas som osanningar och när man målat in sig i ett hörn så vägrar man svara, väntar ett tag och börjar om igen.

Då vi faktiskt har en fri värld går det inte att tvinga fram svar, man kan bara gråta över hur människors bristande förståelse, egoism och ojämlika människosyn förstör på så många sätt.

Jag hoppas innerligt att vissa här faktiskt trollar för att roa sig själva, alternativet är för skrämmande...

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En till konstig sida med hopplock. Var finns det en forskare i ett relevant arbetsfält som 1988 skrev att Maldiverna kommer absolut vara borta om 30 år?
Icke desto mindre är påståendet absolut sant. Inte en enda klimatforskare gick ut och dementerade förutsägelsen. Fråga dig själv varför.

• Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
tompas11 tompas11 skrev:
Icke desto mindre är påståendet absolut sant. Inte en enda klimatforskare gick ut och dementerade förutsägelsen. Fråga dig själv varför.
Förlåt men detta är det dummaste jag hört idag.

För det första VISA på att INGEN dementerade annars är det bara din uppfattning och tyckande.

Sedan hur många idiotiska påståenden kommer från olika håll dagligen? Om forskare ska sitta och svara på allt får man inget gjort. Hela poängen med peer review är ju att seriös forskning ska publiceras på ett sätt för att inte ha det kaos du faktiskt förespråkar.

• Gilla
Pernas och 3 till
  • Laddar…
T
Helt meningslöst att diskutera huruvida människan påverkar klimatet då även om vi hade stoppat helt imorgon att använda fossila bränslen och inte producera ett endaste uns av koldioxid så spelar det ingen roll då den naturliga uppvärmningen är på uppgång och kommer att hända vare sig människan vill eller inte. Dessutom kommer det att dröja bra många sekel innan människan märker av det och sedan kommer nästa istid osv. Men innan dess har nog människan förintat sig själv på grund av andra omständigheter såsom atomkrig eller en asteroid har träffat jorden m.m.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Går ju inte att svara på det utan att veta vem som tagit fram den, med vilket syfte, hur rekonstruktionen är gjord, vad som är underliggande data och när det är gjort. Med tanke på att den slutar år 2000 verkar den vara gammal i alla fall.
Sen är frågan om den saknas, temperaturen kring år 1700 är i alla fall lägre än kring år 1100. 40-åriga medelvärden gör ju inte saken lättare heller.
Det där med syfte var intressant. Spelar syftet roll för hur du tolkar en graf? Du menar att det skiljer på hur kritiskt du granskar den? Jag kanske gör likadant men jag säger som Kjelle Bergqvist att jag saknar all integritet :D

hsd
Intressant med ett syfte, särskilt när så gamla mätvärden jämförs med moderna, och i många fall uppskattade värden ssom inte redovisas i de slutgiltiga prestationerna

J
hsd hsd skrev:
Intressant med ett syfte, särskilt när så gamla mätvärden jämförs med moderna, och i många fall uppskattade värden ssom inte redovisas i de slutgiltiga prestationerna
Ja men åtminstone betyder syfte för mig att man har en målbild över vad man vill få fram. Vad är syfte i detta sammanhang? Har man ett utpekat syfte med vad man forskar över faller väl idén med opartisk forskning? Eller är man tydlig med vad man vill bevisa från början då alltså? Jag är ärligt undrande.

hsd
Ja just det fungerar man ju på, finns en dold agenda månne

Eric Öbo
J Jocke Best skrev:
Ja men åtminstone betyder syfte för mig att man har en målbild över vad man vill få fram. Vad är syfte i detta sammanhang? Har man ett utpekat syfte med vad man forskar över faller väl idén med opartisk forskning? Eller är man tydlig med vad man vill bevisa från början då alltså? Jag är ärligt undrande.
Det hade varit märkligt att inte ha ett syfte med sin forskning utan bara forska lite på måfå. "Åh, i dag ska jag nog forska lite på koldioxid."

De flesta forskare har hypoteser som de vill utröna sanningshalten i. Det händer att hypotesen blir emotsagd av resultaten och det händer att forskaren kan bevisa sin tes.

Studien ska vara falsifierbar, vilket betyder att den ska kunna motbevisas av nya fynd. Därför gäller att en studie anses vetenskapligt korrekt först när den är så utförd att andra forskare kan göra om samma studie på samma sätt för att kolla sanningshalten i resultaten. Ändras resultaten faller teorin.

Ett exempel:
"Människans koldioxidutsläpp får inte jordens medeltemperatur att stiga. De forskare som påstår detta ljuger, antingen för att de vill ha pengar till sin forskning eller för att de deltar i en konspiration.

Enligt denna teori skulle det inte spela någon roll om alla, inga eller ett antal forskare påstod att människans koldioxidutsläpp höjde medeltempetaturen, eftersom teorin ändå skulle vara riktig. Den är alltså ICKE FALSIFIERBAR och därför inte vetenskapligt korrekt.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Helt meningslöst att diskutera huruvida människan påverkar klimatet då även om vi hade stoppat helt imorgon att använda fossila bränslen och inte producera ett endaste uns av koldioxid så spelar det ingen roll då den naturliga uppvärmningen är på uppgång och kommer att hända vare sig människan vill eller inte. Dessutom kommer det att dröja bra många sekel innan människan märker av det och sedan kommer nästa istid osv. Men innan dess har nog människan förintat sig själv på grund av andra omständigheter såsom atomkrig eller en asteroid har träffat jorden m.m.
Jag märker av klimatförändringen i Sverige och det på bara några årtionden och samma sak gäller många människor som börjar bli äldre runt om i världen. Så det är inget som tar många sekel.

J Jocke Best skrev:
Det där med syfte var intressant. Spelar syftet roll för hur du tolkar en graf? Du menar att det skiljer på hur kritiskt du granskar den? Jag kanske gör likadant men jag säger som Kjelle Bergqvist att jag saknar all integritet :D
Nej, det gäller inte hur kritiskt utan att man ska ta resultat för vad de är och inte gissa sig fram. Var syftet med grafen att just visa trendbrottet under den senare delen av de 1000 år den omfattar?
I så fall är det ju inte så konstigt om man inte ser mindre avvikelser som lilla istiden särskilt bra. Kan ju finnas andra grafer i samma rapport som medelvärdesbildar på annat sätt för att visa andra detaljer.
Ett exempel.
Hänger förstås ihop med det som Eric skriver om hypotes.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
J
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Det hade varit märkligt att inte ha ett syfte med sin forskning utan bara forska lite på måfå. "Åh, i dag ska jag nog forska lite på koldioxid."

De flesta forskare har hypoteser som de vill utröna sanningshalten i. Det händer att hypotesen blir emotsagd av resultaten och det händer att forskaren kan bevisa sin tes.

Studien ska vara falsifierbar, vilket betyder att den ska kunna motbevisas av nya fynd. Därför gäller att en studie anses vetenskapligt korrekt först när den är så utförd att andra forskare kan göra om samma studie på samma sätt för att kolla sanningshalten i resultaten. Ändras resultaten faller teorin.

Ett exempel:
"Människans koldioxidutsläpp får inte jordens medeltemperatur att stiga. De forskare som påstår detta ljuger, antingen för att de vill ha pengar till sin forskning eller för att de deltar i en konspiration.

Enligt denna teori skulle det inte spela någon roll om alla, inga eller ett antal forskare påstod att människans koldioxidutsläpp höjde medeltempetaturen, eftersom teorin ändå skulle vara riktig. Den är alltså ICKE FALSIFIERBAR och därför inte vetenskapligt korrekt.
Okej ja det verkar logiskt och jag tror jag förstår bättre, men samtidigt borde ju det fungera i båda riktningarna, alltså om en forskare vill bekräfta en tes men resultaten visar tvärtom vad är då incitamentet att redovisa resultaten? Rent hypotetiskt nu alltså. Det är ingen konspirationsteori jag kommer med, utan en intressant fråga.

R
För att falsifiera en hypotes är något som forskare tycker minst lika bra eller t.o.m. bättre om än att bevisa den. Inte minst om det är någon annans hypotes ;)

Detta är grunden i all forskning. Hypoteser försöker falsifieras och när man misslyckats med det tillräckligt mycket så klassar man hypotesen som sann.

• Gilla
Drömtroll och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R RoAd skrev:
Detta är grunden i all forskning. Hypoteser försöker falsifieras och när man misslyckats med det tillräckligt mycket så klassar man hypotesen som sann.
Eller upphöjer hypotesen till teori, dvs forskningsmässigt "nästan sanning". :)

Och hypoteser kan väl t.o.m bli axiom så småningom.

Fast sådana här namn på vetenskapliga termer beror även på vilket vetenskapsfält det gäller, så haka inte upp er så mycket på detta nu.

• Gilla
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
Det är välkänt att koldioxid halten i atmosfären eftersläpar temperaturen med flera hundra år. Så att säga stigande koldioxid halt är snarare en effekt av temperatur ökningen. Den kan i vilket fall som helst inte vara orsaken till att temperaturen ökar annars skulle den inte släpa efter temperaturen.
Här kommer HARD FACTS:
This record most likely reflects the temperature and accumulation change,
although the mechanism remains unclear. The sequence of events during Termi-
nation III suggests that the CO2
increase lagged Antarctic deglacial warming by
800 +/- 200 years and preceded the Northern Hemisphere deglaciation.

Källa:https://www.researchgate.net/public...ic_Temperature_Changes_Across_Termination_III

Redigerat:
T
Dr Willie Soon demolishes the extreme weather panic and other hysterical arguments

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.