337 961 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Nja, med tanke på hur många (och allt fler) familjer som tränger ihop sig i våra storstäders centrala delar i stället för att flytta till större och billigare på landet och i småstäder så finns det väldigt många som vill bo i kompakta städer.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Som sagt, man har motstridiga intressen. Staden har sina lockelser, men på direkta frågor i undersökningar svarar folk att de vill ha ett eget hus på landet eller i en mindre stad.
Teknokraten i mig säger att vi borde ha täta städer med slutna kvarter och relativt höga hus då det både ger kundunderlag för diverse verksamheter, möjligheter till bra kollektivtrafik och är så miljö- och klimatvänligt vi kan bygga, men det ändrar inte det faktum att majoriteten drömmer om något annat.
Så om flertalet som stadgar sig och skaffar barn vill ha ett eget hus samtidigt som de behöver staden för sin försörjning så är lågexploaterade förorter fullt begripliga kompromisser.
Ekvationen är inte helt lättlöst.
Teknokraten i mig säger att vi borde ha täta städer med slutna kvarter och relativt höga hus då det både ger kundunderlag för diverse verksamheter, möjligheter till bra kollektivtrafik och är så miljö- och klimatvänligt vi kan bygga, men det ändrar inte det faktum att majoriteten drömmer om något annat.
Så om flertalet som stadgar sig och skaffar barn vill ha ett eget hus samtidigt som de behöver staden för sin försörjning så är lågexploaterade förorter fullt begripliga kompromisser.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Åe 2020 skall provflygningar börja. Man skall tydligen ersätta en av fyra motorer på ett rätt litet flygplan med en elmotor som ger 3000 hästkrafter och hoppas att under cruise kunna få halva dragkraftsbehovet av el. Tja, bättre än inget, men målsättningen som nämns är avsevärt reducera utsläppen (vilket är ett realistiskt mål), inte att eliminera dom.BirgitS skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag tror vi behöver ny arkitektur för att lösa det här, men man kan ju börja med att minska tomtstorlekarna, öka variationen i hus typerna, och sluta med att plana av utan i stället lägga husen efter terrängen. Mer säkerhetsstyrkor så att folk vågar röra sig utomhus är nödvändigt. Samt förbud mot nybyggnation om inte spårvagnen är framdragen. Sedan behövs mer närbutiker så att folk rör sig mer. Tyvärr är ordning och säkerhet viktigt idag men jag ser en framtid för väktar- och polisyrkena.Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, man har motstridiga intressen. Staden har sina lockelser, men på direkta frågor i undersökningar svarar folk att de vill ha ett eget hus på landet eller i en mindre stad.
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
På SvD,
Superbra, hoppas de alla nu pluggar till kärnfysiker eller forskare inom andra viktiga ämnen
Ni som vurmar så för elbilar, elflyg osv.
Ni kan inte bry er så mycket om miljön eller?
Möjligen den i er närhet men skiter fullkomligt hur miljön förstörs där mineraler till batterier bryts.
Litium bryts till störst andel i Bolivia där tar miljön stryk
Kobolt bryts till största delen i Kongo under vidriga förhållanden.
Ingen av skulle acceptera sådant i Sverige.
Vore det inte på sin plats med lite strejk för miljö och arbetsmiljö där "framtidens" lösning på allt finns?
För att få fram litium ur saltöknar går det åt vatten i mängder vilket är känt att vara en bristvara.
Dessutom åtgärd det värmeenergi för att torka mineralen vilket ger koldioxidutsläpp vilket många oroar sig för.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/dagen-gryr-i-litiumland/
https://www.breakit.se/artikel/11070/helveteshalet-30-meter-under-jord-har-ar-batteriboomens-baksida
Möjligen den i er närhet men skiter fullkomligt hur miljön förstörs där mineraler till batterier bryts.
Vore det inte på sin plats med lite strejk för miljö och arbetsmiljö där "framtidens" lösning på allt finns?
För att få fram litium ur saltöknar går det åt vatten i mängder vilket är känt att vara en bristvara.
Dessutom åtgärd det värmeenergi för att torka mineralen vilket ger koldioxidutsläpp vilket många oroar sig för.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/dagen-gryr-i-litiumland/
https://www.breakit.se/artikel/11070/helveteshalet-30-meter-under-jord-har-ar-batteriboomens-baksida
Och det finns inga andra tekniker i framtiden, för att lagra el, än att använda Li ?
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Jag är helt klart för att förbättra lokalmiljön i städerna först. Så egoistiskt är jag. Sedan så är det ju såklart bra att det forskas på koboltfria batterier osv.optimum skrev:
[länk]
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Och du menar att utvinning och allt annat som användning av fossila bränslen kräver samt förbränningen av dem förstör miljön och människor mindre?optimum skrev:
[länk]
[länk]
Sen förekommer det ju forskning för att få fram miljövänligare batterier också, lär nog ha hänt en del på den fronten innan eldrivna flygplan har blivit vanliga.
2016 bröts det mest litium i Australien (14 300 ton) och Chile (12 000 ton) enligt Wikipedia. Bolivia är inte med bland de 8 största. Däremot har Bolivia stora kända tillgångar. I Sverige undersöker man möjligheterna att utvinna litium, liksom i Finland. Föreslår att du undersöker fakta innan du skriver.
Kobolt finns i Sverige också för att inte tala om Kanada.
Man ska inte ställa pest mot kolera utan vad jag skrev så är batteritillverkningen inte miljövänlig.BirgitS skrev:
Och du menar att utvinning och allt annat som användning av fossila bränslen kräver samt förbränningen av dem förstör miljön och människor mindre?
Sen förekommer det ju forskning för att få fram miljövänligare batterier också, lär nog ha hänt en del på den fronten innan eldrivna flygplan har blivit vanliga.
2016 bröts det mest litium i Australien (14 300 ton) och Chile (12 000 ton) enligt Wikipedia. Bolivia är inte med bland de 8 största. Däremot har Bolivia stora kända tillgångar. I Sverige undersöker man möjligheterna att utvinna litium, liksom i Finland. Föreslår att du undersöker fakta innan du skriver.
Kobolt finns i Sverige också för att inte tala om Kanada.
Men om vi nu ska göra en omställning till miljövänligare saker typ elbilar mm så varför inte göra på rätt sätt från början?
Och då kan man inte lyfta fram elfordon som miljövänliga före man fixat tillverkningen på rätt sätt.
Till Kobolt.
I när område där jag bor ville man prospektera en koboltgruva men givetvis satte sig miljövänner emot.
Uppenbarligen bryr man sig om närmiljön men struntar i hur det ser ut i Afrika
Vi kunde på vanligt svenskt sätt sett till att miljön tar mindre skada och givetvis att arbetsmiljön blev bra.
Men NEJ NEJ NEJ
Jag hade fel om att störst mängd litium bryts i Bolivia, inte ännu men snart, eftersom hälften av jordens litiumfyndigheter finns där.
Har du sett någon uppgift på att någon av de större fyndigheterna utvinner på ett miljövänligt sätt?
Ja drömmen hade varit batterier som enkelt går att tillverka av material som sedan enkelt går att återvinna. Och givetvis av icke giftiga ämnen typ kadmium som använts tidigare i batterier.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Det mesta naiva i elbilsfrågan är alla som förespråkar elbilen men sedan tror att vi ska klara oss utan pålitlig basenergi.
Och då pratar vi inte bara personbilar, glöm inte all tung trafik som industrin använder. Krävs enorma effektuttag, det är dags bygga ut kärnkraften.
Och då pratar vi inte bara personbilar, glöm inte all tung trafik som industrin använder. Krävs enorma effektuttag, det är dags bygga ut kärnkraften.
Jo det finns det.HasseTeknik skrev:
Det finns en svensk forskning (jag hörde på bilradion, lite med ett halvt öra, och har för mig att det skedde i samarbete med chalmers) på en batteriteknik som bara använde mer lättillgängliga ämnen och i princip skulle radera ut allt det som optimum nu skrivit om i de senaste inläggen.
Men naturligtvis finns det ju inte bara uppsida, nersidan var sämre energitäthet, så det skulle bli större och tyngre batterier för samma kapacitet, det är vi inte direkt intresserade av för fordonsflottan - ärligt talat.
Båtar kanske, de brukar ju ändå ha barlastvikt längst ner i kölen för stabiltet.
Detta batteri skulle passa för stationära batteribankar, naturligtvis.
Och alla som drömmer om fantastiskt mer effektiva batterier i framtiden, jag tycker ni kan fortsätta drömma. Kemisterna vet redan alla elektropotentialer för olika ämnen, så något helt nytt omvälvande är svårt att tänka sig.
Inte så att vi än fått ihop ett batteri av den absolut mest kraftfulla, ty vissa saker låter sig inte kombineras så lätt. Li-ION har man nog länge känt till potentialen med, rent kemiskt. Men det tog ett bra tag att få ihop en fungerande cell för den kemin.
Men jag tror vi nått ganska nära vägs ände i batteriteknik idag. Befintliga system kommer förfinas och trimmas lite mer.
Jag tror att det istället kommer mer nya tekniker på sämre batterier, vad gäller energitäthet. Batteriteknik där energitäthet, storlek och vikt inte är viktigt, men däremot pris och livslängd osv.
Det finns tekniker med flytande elektrolyt i stora tankar och så en "liten" battericell mellan två stora tankar.
Batterier som kommer passa för stationära batterilager.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg