Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Ge dig. Den frågan kommer jag aldrig svara på eftersom den är för komplex.
Så enkelt är klimatet inte.
Hoppas du klarar dig från ett sådant svar från mig. Kommer strax ett intressant inlägg i denna tråden av mig.

Antingen anser du att halten koldioxid i atmosfären påverkerar klinatet ellet så anser du att halten koldioxid i atmosfären inte påverkar klimatet. Det är en enkel binär fråga. @optimum Påverkar halten koldioxid i atmosfären klimatet.

(Vill du att jag ska läsa dina andra inlägg får du gott visa på goda vilja och svara rakt på raka frågor.)

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Välskrivet av Hans Blix: [länk]

"Det är oväntat att från grönt håll höra invändningar att något klimat- smart är oekonomiskt. Vi uppmanas köpa miljövänligare mat, kläder och bilar även om de kostar lite mer. Om mänsklighetens framtid står på spel – vilket även jag tror att den gör – är det självklart rätt att acceptera nu tillgängliga och verksamma räddningsmetoder även om de skulle kosta lite mer. Det gäller även kärnkraften."

Det är svårt att se något realistiskt i att betala miljarder för att kanske realisera ett kärnkraftverk i den Svenska höggradigt förnyelsebara energimixen.
Nog handlar det mest om storprojektsvurm utan vidare eftertanke.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Om vi skall kunna exportera el till Tyskland så behövs kärnkraft. Och för att få mer elproduktion i södra Sverige.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
En mycket intressant sak utifrån vad jag fått fram från alla klimatalarmister

Se det som för en kort stund har jag gått med på att vi har en klimatförändring orsakad av människan.
Om vi antager att klimatförändring pågår och det blir varmare vilket ger betydligt bättre förhållanden här i Sverige och övriga nordligare delar så vore det gynnsamt för svenskt liv, jordbruk och skogen.
Perfekt. Jag vill gärna se fler varma somrar som denna och förra och hoppas de återkommer.

Om det samtidigt blir sämre i länder som ligger söderut med torka och elände som ni skriver.
Varför i hela friden skriker folk sig hesa här i norra delarna och det är tyst i södra delarna?
Här vill vi göra radikala förändring i hur vi lever men söderut lyfter man inte ett finger för att förändra sitt sätt att leva.
Exempelvis Spanien, Frankrike, Italien, Grekland mm som borde få ett katastrofalt klimat med torka och elände.

Även södra USA bord ligga illa till men tror inte Trump stänger sina kolgruvor heller. (60% av el i USA tillverkas av kol)

Mycket konstigt.
Strejkar barnen där också från skolan för att få till en förändring?
Inför man skatter på flyget för att få bort det?
De om några borde totalförbjuda alla fossildrivna bilar.
Folk i Florida som kommer se sitt land dränkas av höjd havsnivå, borde skrota bilen och börja cykla. osv.

De om några borde sitta riktigt illa till om det nu ska bli som klimatalarmisterna påstår.
Ni kan ha rätt och är det inte skumt att det bara är vi som agerar här?
Är de bara dumma i huvudet som inte fattar bättre?
Eller?
Ja, elever strejkar i många andra länder. Ja, bl.a. Frankrike överväger skatt på flygresor...........

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I vissa lågt liggande stater i Stilla Havet är klimatfrågan den stora huvudfrågan inom politiken och statsapparaten såvitt jag har förstått.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
H Huzzbutt skrev:
Antingen anser du att halten koldioxid i atmosfären påverkerar klinatet ellet så anser du att halten koldioxid i atmosfären inte påverkar klimatet. Det är en enkel binär fråga. @optimum Påverkar halten koldioxid i atmosfären klimatet.

(Vill du att jag ska läsa dina andra inlägg får du gott visa på goda vilja och svara rakt på raka frågor.)
Det finns flera saker som påverka klimatet i olika riktning. Kombinationer av dessa är komplexa.
Hade vi enbart haft koldioxid som påverkan så hade den gett en temperaturhöjande faktor. Men nu är det inte så enkelt.

Låt nu bli att klipp delar av vad jag skrev.

Fler faktorer som påverkar klimatet
Molnbildning
Partiklar i atmosfären som påverkar molnbildning
Solens intensitet.
Jordaxelns lutning
Andra gaser som ger "växhuseffekt" t.ex. metan.
Koldioxid och metan kommer från andra källor än just människan.
osv.
Säkert ett antal till faktorer som vi ännu inte känner till.

Det är därför jag inte direkt svarar på att koldioxidutsläpp påverkar klimatet och är beroende av människan.
Allt är jäkligt komplext.
Hade vi funnit bevis för medeltida uppvärmningen hade vi troligen legat lite närmare vetskapen om klimatet.

• Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
R
@optimum

Vilken av de andra faktorerna motverkar koldioxidens värmehöjande effekt? Nu menar jag INTE att de kan vara temperatursänkande i sig utan vilken av dem som "neutraliserar" koldioxiden.

Bonusfråga: Vilken koldioxid kommer från andra källor än människan och ingår inte i kolkretsloppet (d.v.s. är inte klimatneutralt)?

Mikael_L
optimum optimum skrev:
Du kan bara drömma om att lilla Sverige skulle kunna påverka andra länder genom djävulskap med skatter.
Har du överhuvudtaget varit i någon storstad ute i världen och sett med egna ögon hur det går till?

Det enda som händer med dessa påhittade skatter är att vår konkurrenskraft minskar och fler jobb flyttar ut.
Vi har högre arbetslöshet än Polen, Rumänien och Bulgarien och detta i högkonjunktur.
Fattar du vad som händer vid nästa lågkonjunktur?
Nej du fattar nog inte vad detta ställer till med att straffa ihjäl ett land som redan ligger i toppen när det gäller miljön.
Jodå, det verkar som att lilla Sverige faktiskt påverkar.
Nu ska tydligen en Svensk klimatskyddande idé införas i Frankrike.
https://www.dn.se/ekonomi/flygskatt-pa-gang-i-frankrike/

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
optimum
R RoAd skrev:
@optimum

Vilken av de andra faktorerna motverkar koldioxidens värmehöjande effekt? Nu menar jag INTE att de kan vara temperatursänkande i sig utan vilken av dem som "neutraliserar" koldioxiden.

Bonusfråga: Vilken koldioxid kommer från andra källor än människan och ingår inte i kolkretsloppet (d.v.s. är inte klimatneutralt)?
Fråga 1 får du söka svaren på själv.
En teori som finns är att tidigare uppvärmning av bostäder med kol och ved gav sotpartiklar som befrämjade molntillväxt och hindrade solstrålning. Gav även vid förbränningen koldioxid men som motverkade sig uppvärmningen.
Senare tids mer rena processer för uppvärmning har minskat sotpartiklarna och vi får mindre molnbildning och därmed varmare klimat.

Nej jag har inte källan till de teorierna men låter rätt kloka.

Mer som släpper ut koldioxid
Vulkaner.
Finns säkert fler och bra om du forskar i sådant.

Visst är detta ett intressant ämne och klokt är att inte gå på allt utan vara lite kritisk till allt vi matas med.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Oj, visste inte att demonstrationer i Paris, de så kallade "gula-västarna", gällde klimatet.
Men man lär så länge man lever.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
optimum
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, elever strejkar i många andra länder. Ja, bl.a. Frankrike överväger skatt på flygresor...........
Och så har vi demonstrationerna i Paris, de gula-västarna. Intressant att det var klimatet de ville skona.
Inför de skatt på flygresor kommer det bli mer demonstrationer mot sådant.

• Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
Fråga 1 får du söka svaren på själv.
Nej så fungerar det ju förstås inte. Du påstår något som går mot rådande allmänna uppfattning och då får du styrka ditt påstående. VAD är det som gör att koldioxid inte verkar uppvärmande under rådande omständigheter?

optimum optimum skrev:
En teori som finns är att tidigare uppvärmning av bostäder med kol och ved gav sotpartiklar som befrämjade molntillväxt och hindrade solstrålning. Gav även vid förbränningen koldioxid men som motverkade sig uppvärmningen.
Vedeldning frigör kol som är en del av kolkretsloppet så det tillför inget koldioxid och är därför klimatneutralt. Men nu erkänner du ju faktiskt att koldioxid är en växthusgas och därmed verkar uppvärmande. Framsteg.

optimum optimum skrev:
Mer som släpper ut koldioxid
Vulkaner.
Finns säkert fler och bra om du forskar i sådant.
Ja, vulkaner bidrar faktiskt en del. Någon enstaka procent jämfört med mänskliga utsläpp om jag minns rätt. De är dessutom lite svårare att stoppa jämfört med bilkörning ;)

optimum optimum skrev:
Visst är detta ett intressant ämne och klokt är att inte gå på allt utan vara lite kritisk till allt vi matas med.
Ja jag råder dig att följa detta råd. Just nu upprepar du bara sådant som stödjer din egen önskan att allt är okidoki istället för att ta till dig vad forskningen har kommit fram till.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
sunnis
optimum optimum skrev:
Det är därför jag inte direkt svarar på att koldioxidutsläpp påverkar klimatet och är beroende av människan.
Hade vi funnit bevis för medeltida uppvärmningen hade vi troligen legat lite närmare vetskapen om klimatet.
Tror du behöver tagga ner mer din jargong som är ett direkt argumentationsfel, såpass att det t.o.m finns på latin. Frånvaron av bevis är inte ett bevis på något annat eller omvänt stödjer andra teorier. Man behöver inte vara kritiskt tänkande till den rådande konsensus att vi är ansvariga för klimatförändringarna, vetenskapliga teorier om detta är bekräftad och accepterat av forskarvärlden. Det är ungefär som att motsätta Einsteins teorier bara för att man inte än har kunnat bekräfta kvantmekanikens partikel för gravitation. Teorierna är i alla fall såpass bra att det funkar att åka till månen med dem.

optimum optimum skrev:
Det finns flera saker som påverka klimatet i olika riktning. Kombinationer av dessa är komplexa.
Hade vi enbart haft koldioxid som påverkan så hade den gett en temperaturhöjande faktor. Men nu är det inte så enkelt.

Låt nu bli att klipp delar av vad jag skrev.

Fler faktorer som påverkar klimatet
Molnbildning
Partiklar i atmosfären som påverkar molnbildning
Solens intensitet.
Jordaxelns lutning
Andra gaser som ger "växhuseffekt" t.ex. metan.
Koldioxid och metan kommer från andra källor än just människan.
osv.
Säkert ett antal till faktorer som vi ännu inte känner till.

För din skull som är intresserad av vulkaner, solinverkan, aerosoler osv har jag kollat i mina gamla mappar efter en riktigt tillgänglig liten redovisning som jag hoppas du vid tillfälle ögnar igenom. Du kan få en liten första inblick i hur de av dig och en del andra här i tråden så förhatliga modellerna kan användas i de fallen. Förhoppningsvis kan ni åtminstone i någon mening uppfatta/uppskatta kraften i det arbetsättet utan att behöva alls tränga in vidare i tex hur modellen som används (från runt slutet 90-talet) är konstruerad eller statistiska metoder mm.

Det är bara några få sidor men resultatet här och i många liknande ligger bakom de ofta förekommande graferna som brukar dyka upp. Den är inte teknisk eller krävande till skillnad mot om du går vidare till modellerna och de matematiska och fysikaliska byggstenar som krävs där. Alltså inte något som ska slå folk i huvudet utan snarare det minsta livets nödtorft som alla bör ha lite klart för sig innan man börjar resonera om det ska vara rimliga diskussioner.

Jag kan inte annat än se en del av fåneriargumentationen som är vanlig här som annat än en ren skymf av alla som lägger ner ett enormt arbete i området. För att inte tala om alla som ackumulerat gett möjlighet att kunna göra det genom några få århundrandens ständigt arbete med bla ditt röda skynke teorier.

Håll till godo och gå gärna vidare via referenserna i den många är lika lättsmälta.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Fast lägre kostnader...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.