Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Skilj på väder och klimat. Så du garanterar att det inte kommer kalla nätter i Sverige under juni månad. Intressant. Vad grundar du de teorierna på? Egna studier eller fakta?
Jag garanterar ingenting.
Jag bara konstaterar att det var betydligt vanligare med frostnätter i juni som skadade skörden för 100 år sedan än det är nu. Det har jag sett statistik på och statistiken överensstämmer med gammalt folks ihågkomster.

Mycket snö har ofta ett samband med relativt varma vintrar med fuktladdade lågtryck som drar in från Nordatlanten med sydvästan. Råkar det vara några minusgrader när de drar in blir det en storsnövinter och råkar det vara några plusgrader blir det regn och snöslask i evinnerlighet.
När det är en riktig gammaldags kall vinter snöar det inte så mycket. Ännu på 1980-talet förekom det att vi kunde ha -30 grader eller kallare i ett par veckor. Då blir tjälen djup och isarna tjocka så det går att färdas med lastbilar eller med 100 hästars traktorer och rejäla gruslass och stocklass på havsisen. 2000-talets snörika vintrar har sällan gett så tjocka isar att man har vågar köra med annat än små traktorer och små lass och ibland har isen inte ens burit personbilar på hela vintern. Eftersom vinden sopar bort snön från större isvidder är isläget ett ganska bra mått på vinterns köldmängd.
Väderstatistiken bekräftar de här iaktagelserna.

Senast vi hade en ordentlig kvärkvinter (en vinter när det ligger fast is som håller att färdas på över hela kvarken) var någon gång kring 2007 plus-minus något år.
Förr var sådana vintrar så vanliga att det fanns organiserad inkvartering för resande och forkarlar på väg över isen över Kvarken.

• Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Det är mindre än 10 år sedan jag hade under -30 en hel vecka (-38 som toppnotering), och det är vid ångermanälvens mynning, som är klart mildare än Jämtland västerut.

Förra året hade vi den snörikaste vintern på mycket länge, sedan 1966 om jag minns rätt.

Förra sommaren hade vi 30+. I år har det varit 12-15 dagtid och runt 6 nattetid.

Om vi nu ska diskutera väder i tråden, vilket jag inte trodde vi skulle?

• Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Det är mindre än 10 år sedan jag hade under -30 en hel vecka (-38 som toppnotering), och det är vid ångermanälvens mynning, som är klart mildare än Jämtland västerut.

Förra året hade vi den snörikaste vintern på mycket länge, sedan 1966 om jag minns rätt.

Förra sommaren hade vi 30+. I år har det varit 12-15 dagtid och runt 6 nattetid.

Om vi nu ska diskutera väder i tråden, vilket jag inte trodde vi skulle?

Heimlaga talar tydligt om långsiktiga förändringar av vädret i linje med klimatförändringarna. Försök inte förminska andras inlägg osakligt, det är fult och onödigt.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
optimum
H Huzzbutt skrev:
Heimlaga talar tydligt om långsiktiga förändringar av vädret i linje med klimatförändringarna. Försök inte förminska andras inlägg osakligt, det är fult och onödigt.
Som bara pratar väder utan någon bakomliggande fakta i form av statistik.

Vädret växlar och har ingen direkt koppling till klimatförändringar.

• Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Heimlaga hänvisar till etablerad statistik i sitt resonemang om långsiktiga, klimatberoende förändringar av vädret.

Eftersom du nu tar kontakt med mig tar jag tillfället i akt att upprepa frågan du vägrade svara på sist: påverkar halten koldioxid i atmosfären klimatet?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:

Det du skriver blir bara konstigare och konstigare. Klimat är väder under lång tid, det hoppas jag att t.o.m. du håller med om. Så hur kan väder då inte ha en direkt koppling till klimatförändringar? Om klimatet blir varmare, kan vädret då i genomsnitt fortsätta vara lika varmt?

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så är det inte med de klimatmodeller som används nu.
Jo, för de modellerar ett i grunden instabilt system. Pyttesmå förändringar i ingångsvilkor ger helt olika resultat, på ett mycket svårförutsägbart sätt. Titta hur ofta väderrapporterna stämmer, och skala sedan upp det problemet till global skala och tiotusentals gånger längre framförhållning...

• Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Vi har gått igenom det där redan Troberg.
Det hjälper inte att du upprepar det.

Att förutsäga vädret lokalt på kort sikt och förutsäga klimatet globalt på lång sikt är helt olika saker som inte har någonting med varandra att göra.

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
J
Ska vi enas då, det är inte så mycket att bry sig om alltså. Bra!
De flesta som skriver här tävlar som vanligt i att missförstå varandra, och då kan ju hotet inte vara så där överhängande. Det tycker jag känns tryggt! Tack forumrävar!

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MultiMan
Välskrivet av Hans Blix: https://www.di.se/debatt/darfor-ar-karnkraften-mansklighetens-raddning/

"Det är oväntat att från grönt håll höra invändningar att något klimat- smart är oekonomiskt. Vi uppmanas köpa miljövänligare mat, kläder och bilar även om de kostar lite mer. Om mänsklighetens framtid står på spel – vilket även jag tror att den gör – är det självklart rätt att acceptera nu tillgängliga och verksamma räddningsmetoder även om de skulle kosta lite mer. Det gäller även kärnkraften."

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
optimum
H Huzzbutt skrev:
Heimlaga hänvisar till etablerad statistik i sitt resonemang om långsiktiga, klimatberoende förändringar av vädret.

Eftersom du nu tar kontakt med mig tar jag tillfället i akt att upprepa frågan du vägrade svara på sist: påverkar halten koldioxid i atmosfären klimatet?
Ge dig. Den frågan kommer jag aldrig svara på eftersom den är för komplex.
Så enkelt är klimatet inte.
Hoppas du klarar dig från ett sådant svar från mig. Kommer strax ett intressant inlägg i denna tråden av mig.

optimum
En mycket intressant sak utifrån vad jag fått fram från alla klimatalarmister

Se det som för en kort stund har jag gått med på att vi har en klimatförändring orsakad av människan.
Om vi antager att klimatförändring pågår och det blir varmare vilket ger betydligt bättre förhållanden här i Sverige och övriga nordligare delar så vore det gynnsamt för svenskt liv, jordbruk och skogen.
Perfekt. Jag vill gärna se fler varma somrar som denna och förra och hoppas de återkommer.

Om det samtidigt blir sämre i länder som ligger söderut med torka och elände som ni skriver.
Varför i hela friden skriker folk sig hesa här i norra delarna och det är tyst i södra delarna?
Här vill vi göra radikala förändring i hur vi lever men söderut lyfter man inte ett finger för att förändra sitt sätt att leva.
Exempelvis Spanien, Frankrike, Italien, Grekland mm som borde få ett katastrofalt klimat med torka och elände.

Även södra USA bord ligga illa till men tror inte Trump stänger sina kolgruvor heller. (60% av el i USA tillverkas av kol)

Mycket konstigt.
Strejkar barnen där också från skolan för att få till en förändring?
Inför man skatter på flyget för att få bort det?
De om några borde totalförbjuda alla fossildrivna bilar.
Folk i Florida som kommer se sitt land dränkas av höjd havsnivå, borde skrota bilen och börja cykla. osv.

De om några borde sitta riktigt illa till om det nu ska bli som klimatalarmisterna påstår.
Ni kan ha rätt och är det inte skumt att det bara är vi som agerar här?
Är de bara dumma i huvudet som inte fattar bättre?
Eller?

• Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
För bara några årtionden sen pratade man om järnnätterna i juni, dvs. nattfrost i juni, man kunde inte plantera ut sommarblommorna innan de hade inträffat. Sådana inträffar inte längre och "alla" i Göta- och Svealand planterar nu ut sommarblommor i mitten av maj utan att de dör av nattfrost.
Här skulle jag vilja att du hade rätt men tyvärr har vi järnnätter även i dessa tider. De tar mina sommarblommor vart och vartannat år. Men många har mindre problem med frosten idag av andra orsaker: Med en stark urbanisering har många flyttat in i tätorter som är "heat islands". Dessutom har landsbygden vuxit igen med skog som lokalt skyddar mot frosten jämfört med öppna landskap.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Fotboll är viktigare än klimatet.
Det finns uppenbarligen ingen anledning att sluta flyga.
Statsministern tog statsflyget till Nice för att titta på när damlandslaget spelade fotboll.
- Men koldioxidutsläppen från flyget då och att föregå med gott exempel, är inte det viktigt?
- Eee... jodå det är jätteviktigt att minska våra utsläpp av koldioxid, men nu handlade det om VM i fotboll, där damlandslaget hade möjlighet att ta en medalj. Laget gjord en fantastisk insats som säkrade en bronsmedalj åt Sverige.
Ridå.

• Gilla
  • Haha
noone70 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Varför i hela friden skriker folk sig hesa här i norra delarna och det är tyst i södra delarna?
Här vill vi göra radikala förändring i hur vi lever men söderut lyfter man inte ett finger för att förändra sitt sätt att leva.
Exempelvis Spanien, Frankrike, Italien, Grekland mm som borde få ett katastrofalt klimat med torka och elände.
Det du skriver är ju inte sant. Hur många gånger ska vi behöva berätta för dig att hela EU jobbar för att minska koldioxidutsläppen, inte bara Sverige. EU har ju en massa webbsidor relaterade till åtgärder mot klimatförändring: https://ec.europa.eu/clima/index_en
The European Union has long been committed to international efforts to tackle climate change and felt the duty to set an example through robust policy-making at home. At European level a comprehensive package of policy measures to reduce greenhouse gas emissions has been initiated through the European Climate Change Programme (ECCP). Each of the EU Member States has also put in place its own domestic actions that build on the ECCP measures or complement them.
https://ec.europa.eu/clima/policies/eccp_en

Här kan du läsa om hur elproduktion baserad på kol har minskat med 42 % sen 1990 i EU: https://en.wikipedia.org/wiki/Coal_in_Europe

optimum optimum skrev:
Även södra USA bord ligga illa till men tror inte Trump stänger sina kolgruvor heller. (60% av el i USA tillverkas av kol)
T. ex. Kalifornien jobbar för att minska sin klimatpåverkan: https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change_policy_of_California

optimum optimum skrev:
Strejkar barnen där också från skolan för att få till en förändring?
Ja, skolstrejk för klimatet är en internationell rörelse: https://en.wikipedia.org/wiki/School_strike_for_climate
Det trodde jag var allmän kunskap vid det här laget eftersom strejkerna har varit så omskrivna.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här skulle jag vilja att du hade rätt men tyvärr har vi järnnätter även i dessa tider. De tar mina sommarblommor vart och vartannat år. Men många har mindre problem med frosten idag av andra orsaker: Med en stark urbanisering har många flyttat in i tätorter som är "heat islands". Dessutom har landsbygden vuxit igen med skog som lokalt skyddar mot frosten jämfört med öppna landskap.
Jag bodde i hus med egen trädgård i 18 år och märkte förändringar på våren och hösten under den tiden, inget särskilt som påverkade mikroklimatet hände där omkring under de åren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.