Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jocke Best skrev:
Det svenska flyget i sig släpper ut mindre än skoteråkandet.
Vi får hoppas att det inte är några MP politiker som läser den här tråden, annars ramlar det nog in ett förslag på skoterskatt inom kort

N noone70 skrev:
Inte alls, ville visa på det enorma hyckleriet.

Greta lyckas ta sig till alla möjliga möten utan att flyga så det är helt möjligt och kan en 16 åring, borde väl ministrar och politiker som har en helt stab som jobbar åt dem lyckas iaf nån gång?

Politikerna gör allt de kan för att hitta nya, ofta nästan helt verkningslösa, klimatskatter i klimatets namn och så vi ska ändra vårt resebeteende samtidigt som de själva fortsätter flyga (inte sällan business class), måla båten med giftig miljöförstörande färg och köra (väldigt tunga stenar) med bilar som är rena miljöboven.

Så nej, det är inte dagisnivå! Det är snarare på riksdagsnivå!
Jag tror säkert att om politikerna hade lika mycket " fritid" som Greta, så skulle kanske även de ta tåget ibland, men nu är det ju så att de flesta politikerna på riksnivå har lite annat att syssla med också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag tror säkert att om politikerna hade lika mycket " fritid" som Greta, så skulle kanske även de ta tåget ibland, men nu är det ju så att de flesta politikerna på riksnivå har lite annat att syssla med också.
Det är fullt möjligt att jobba på tåget och tex x2000 mellan sthlm och GBG tar bara 1-2 timme längre tid flyg (inkl resa till/från flygplsts, checkin mm) och då går det att jobba, använda datorn, ringa mm under hela resan.

Å sen, som om vi vanliga människor inte har ”lite annat att syssla med”?

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
En del verkar yrvaket tro att kunskapen om koldioxidens påverkan på atmosfären är något nytt.

42 år sedan, år 1977 fick USA:s dåvarande president Jimmy Carter en rapport från sin vetenskapsrådgivare Frank Press med titeln "Release of Fossil CO2 and the Possibility of a Catastrophic Climate Change."

"As you know this is not a new issue. What is new is the growing weight of scientific support which raises the CO2-climate impact from speculation to a serious hypothesis worthy of a response that is neither complacent nor panicky."

Tänk om vi ändrat kurs då. Så mycket vi hade sluppit besvär med idag..

Memorandum från 1977 till USA:s president om riskerna med fossil koldioxid och möjligt klimatförändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
SPOILER: Jorden går under i slutet.
Å andra sidan, de senaste 500 åren har det förekommit över 2000 undergångsprofetior (troligen många fler). Hittills har den inte gått under.

Det folk missar är att förändring är förändring, inte undergång. Förändring har hänt förr, förändring kommer att hända igen. Feck, inte ens meteoriten som fimpade dinosaurierna orsakade mer än en svacka i livet på jorden, och var i längden antagligen positiv.

Om något så är jag mer rädd för en stor istid. Vi har haft ett antal "snowball earth"-istider, där hela gjorden varit istäckt. Vi ligger nu på "senhösten" i istidscykeln, och nästa istid kan komma så snart om om ett par tusen år. Vad skulle en "snowball earth" innebära för civilizationen? Dessutom, varma perioder är vanliga innan en istid, så det vi ser kan vara kopplat till det.

Jag är inte klimatexpert. Jag gör inte anspråk på att kunna det. Men, jag kan vetenskap. Jag kan se så fruktansvärt mycket dålig vetenskap bakom klimatapokalypsteorierna. Om man var så säker, varför stöttar man sig på dålig vetenskap istället för bra? Jag ser kritiker bemötas med förlöjligande och tillmälen, istället för tacksamhet. Vad har någon som inte välkomnar kritik i vetenskapliga sammanhang att göra, kritisk granskning är grunden för all vetenskap?

• Gilla
Robbalove och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Borde inte Sverige kunna få världen att köpa vårt virke och lära sig bygga med trä?
Vårt virke räcker väl inte långt om det ska fördelas ut till byggen i andra länder.

N noone70 skrev:
Det är fullt möjligt att jobba på tåget och tex x2000 mellan sthlm och GBG tar bara 1-2 timme längre tid flyg (inkl resa till/från flygplsts, checkin mm) och då går det att jobba, använda datorn, ringa mm under hela resan.

Å sen, som om vi vanliga människor inte har ”lite annat att syssla med”?
Nu var det väl inte resor mellan Stockholm och Göteborg det gällde utan resor till möten runt om i världen.

T Troberg skrev:
Å andra sidan, de senaste 500 åren har det förekommit över 2000 undergångsprofetior (troligen många fler). Hittills har den inte gått under.
Skulle tro att Jarlinger tänker på undergången som inträffar om några miljarder år.

T Troberg skrev:
Det folk missar är att förändring är förändring, inte undergång. Förändring har hänt förr, förändring kommer att hända igen. Feck, inte ens meteoriten som fimpade dinosaurierna orsakade mer än en svacka i livet på jorden, och var i längden antagligen positiv.
Men det diskussionen gäller är mänsklighetens överlevnad.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle tro att Jarlinger tänker på undergången som inträffar om några miljarder år.

Men det diskussionen gäller är mänsklighetens överlevnad.
Då är det ju ännu märkligare att de som värnar om vår nuvarande miljö inte pratar ett ord om koloniseringen av rymden, som är det enda sätt mänskligheten kan överleva på över tid.

Vi borde satsa stora resurser på att bosätta andra planeter som första steg för att få tillgång till mer naturresurser, för att sedan ta det stora steget ut i det okända. Det finns ingen brist på frivilliga, det är jag övertygad om. Jag hade accepterat ett sådant uppdrag direkt, redan när jag var 10. Inget har ändrat min inställning sedan dess.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Vårt virke räcker väl inte långt om det ska fördelas ut till byggen i andra länder[QUOTE ]

Nu tycker jag du läste lite dåligt. För det första är det ju precis enligt er filosofi att varje litet steg är lika viktigt, oberoende av hur litet det är och då räcker 40 miljarder granar rätt långt. Dessutom ska vi exportera även kunskapen att plantera träd tex som i Amazonas. Sedan finns det rätt mycket vildplast, som de Stockholmska barnen säger, även utanför Sverige. Kolla de gamla sovjetstaterna, Kanada etc etc. Skriv nu om du tycker det är en bra idé eller inte?

J
Edit ni får expandera det där.. Svårt i mobilen

:D

Mitt svar var till BirgitS

Nu tycker jag du läste lite dåligt. För det första är det ju precis enligt er filosofi att varje litet steg är lika viktigt, oberoende av hur litet det är och då räcker 40 miljarder granar rätt långt. Dessutom ska vi exportera även kunskapen att plantera träd tex som i Amazonas. Sedan finns det rätt mycket vildplast, som de Stockholmska barnen säger, även utanför Sverige. Kolla de gamla sovjetstaterna, Kanada etc etc. Skriv nu om du tycker det är en bra idé eller inte? Skulle ge klart bättre resultat än att pyssla med signalpolitik. Eller är cement och stål en helig ko? För svårt att göra något åt medan man kan lättare klaga på den enskilde?

Redigerat:
  • Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Då är det ju ännu märkligare att de som värnar om vår nuvarande miljö inte pratar ett ord om koloniseringen av rymden, som är det enda sätt mänskligheten kan överleva på över tid.

Vi borde satsa stora resurser på att bosätta andra planeter som första steg för att få tillgång till mer naturresurser, för att sedan ta det stora steget ut i det okända. Det finns ingen brist på frivilliga, det är jag övertygad om. Jag hade accepterat ett sådant uppdrag direkt, redan när jag var 10. Inget har ändrat min inställning sedan dess.
Även det är något som tilltalar mig så är väl just den undergången förhållandevis långt bort i framtiden och ett problem som vi kan skjuta snarare ett par millennium framför oss?

MultiMan
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Då förstår jag, det framgick inte av ditt förra inlägg utan jag trodde du tänkte på när solen expanderar.

Så vi ska fortsätta att förstöra vår jord och sen ta en enkel biljett ut i rymden?
Nu var det väl just energi, bristen på energi, ren energi, som var grunden till vårt stora diskussionsämne?
Jordens resurser kommer att ta slut om vi fortsätter leva som vi gör nu. Varför skulle vi då ha resurser att skicka jordens befolkning till andra planeter?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
blackarrow blackarrow skrev:
Så vi ska fortsätta att förstöra vår jord och sen ta en enkel biljett ut i rymden?
Nu var det väl just energi, bristen på energi, ren energi, som var grunden till vårt stora diskussionsämne?
Jordens resurser kommer att ta slut om vi fortsätter leva som vi gör nu. Varför skulle vi då ha resurser att skicka jordens befolkning till andra planeter?
Så sa dom i princip till dom på Mayflower med

BirgitS
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Är det inte lite väl olika tidsaspekter?
Förändrat klimat märks redan av medan att flytta miljarder människor ut i rymden lär dröja flera hundra år även om stora resurser läggs på det.

J Jocke Best skrev:
Dessutom ska vi exportera även kunskapen att plantera träd tex som i Amazonas.
Trädprojekt har SIDA bedrivit under lång tid.

J Jocke Best skrev:
Kolla de gamla sovjetstaterna, Kanada etc etc. Skriv nu om du tycker det är en bra idé eller inte?
Jag har inget emot trähus och export av virke eller kunskap, och om jag inte missminner mig så har någon/några svenska hustillverkare sålt hus i andra länder. Liksom det förekommer i olika forumtrådar att folk vill köpa trähus från andra länder för att få ner priset. Med tanke på att skogsägarna gärna vill ta fjällnära skog trots stora protester verkar det ju inte riktigt som att de anser att det finns ett överflöd av avverkningsbara träd.

Trä från de baltiska länderna, Polen och en del andra öststater ingår ofta i de parkettgolv som vi köper.

Men när människor ska välja vad för hus de vill bygga så är det ju många som vill ha något traditionellt för att det känns fint etc. Det är väl det som ligger bakom när många bygger nytt som ska se ut som gamla mangårdsbyggnader med spröjs och annat. Sen har väl cementhus som vid Medelhavet vissa fördelar i områden med mycket sol i och med att det behåller nattkylan rätt bra under dagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.