337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jaha det var så du menade..... ursäkta missförståndet....... men om vi drar den liknelsen vidare kan vi konstatera att väldigt många tar de där skälen som orubbliga eviga sanningar........ totalt ovetande om att både palsternacka och morot och potatis faktiskt är ätliga.
Du vet inte vad jag menar. Eftersom jag inte vet det själv. Bara att det vi har nu inte kan funka. Så spara du dina spydiga poster för dig själv. Tack.tompas11 skrev:
Ja jag vet att det är skillnad på klimat och väder men klockan är nu 00:36 och vi skriver 5 Juli 2019 mitt i högsommaren och temperaturen är +6 grader. Skulle inte temperaturen stiga? Nä vet ni vad ni som tror på stigande temperaturer, glöm det. Jag fyller 67 i september och mig veterligt har jag aldrig upplevt så låg temperatur som just nu mitt i högsommaren. Var jag bor? Ett par mil utanför Västerås. Svettas ni..?
tompas11 skrev:
Ja jag vet att det är skillnad på klimat och väder men klockan är nu 00:36 och vi skriver 5 Juli 2019 mitt i högsommaren och temperaturen är +6 grader. Skulle inte temperaturen stiga? Nä vet ni vad ni som tror på stigande temperaturer, glöm det. Jag fyller 67 i september och mig veterligt har jag aldrig upplevt så låg temperatur som just nu mitt i högsommaren. Var jag bor? Ett par mil utanför Västerås. Svettas ni..?
Ta och tramsa vidare i någon annan tråd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Enligt SMHI:s mätstation utanför Västerås var det som kallast:tompas11 skrev:
6,6 grader 29-30/7 1954 (första året jag kollade på)
6,7 grader 2-3/7 1956
6,0 grader 17-18/7 1956
5,8 grader 1-2/7 1960
6,4 grader 3-4/7 1962
6,1 grader 4-5/7 1964
6,3 grader 6-7/7 1964
5,8 grader 5-6/7 1965
6,2 grader 19-20/7 1966
6,4 grader 14-15/7 1967
6,8 grader 10-11/7 1968
6,7 grader 14-15/7 1968
6,3 grader 17-18/7 1970
Sen slutade jag att kolla.
Överlag verkar det inträffa i stort sett varje juli under 50- och 60-talet att nattemperaturen är under 10 grader några nätter.
Källa: https://www.smhi.se/data/meteorolog...dMaxOnceEveryDay,stations=all,stationid=96350
Att den globala genomsnittstemperaturen stiger innebär inte att temperaturen stiger överallt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är faktiskt på gång nu:H heimlaga skrev:
https://www.maritime-executive.com/article/flettner-rotor-exceeds-expectations
https://www.sjofartstidningen.se/test-av-rotorsegel-fortsatter/
Det är nu (samma förra sommaren hade totalpanik över att vi hade en varm sommar) säger att man måste se på den långsiktiga trenden.tompas11 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
+6°C, oj vad varmt!tompas11 skrev:
På midsommaraftonens morgon kl 06.00 år 1971 var det +4°C i Glommens hamn NV om Falkenberg.
Vi var på väg från Saltholmen i Göteborg till Skallkroken i vår 22:a Psyche för midsommarfirande.
När vi hade lagt till i ökande vindar spelades ett makalöst åskväder upp ute över Kattegatt med mängder av blixtar.
Det var alltså innan klimathotet hade lösts ut
Ja det där hörde jag om på radion idag faktiskt.KnockOnWood skrev:
Fartygen blev fulare, men kunde spara över 20% i bränsle, var slutsatsen.
Och ändå är godstransporten på fartyg redan idag riktigt energieffektiv.
Om jag åker och köper en bit oxfile ifrån Argentina på min lokala ICA så har båttransporten stått för 1% av CO2-utsläppen för detta kg kött, den inrikes lastbilstransporten (hamn->central-lager och lager-> butik) för 10% och min egen bilresa till ICA för 90% av CO-utsläppet för detta kg kött.
Så transportens CO-problem löses inte med att köpa Svenskt kött, utan genom att ta cykeln till affären.
Sen kan man ha andra skäl till att köpa Svensk kött, men det rätta skälet är absolut inte den långa båtresan. Jag själv köper inget sydamerikansk kött nu längre, men mitt skäl är absolut inte båtresans effekt.
Äh, smäll på en reaktor på fartygen också.
https://www.highnorthnews.com/nb/russia-looking-add-additional-nuclear-icebreaker-capacity
https://www.highnorthnews.com/nb/russia-looking-add-additional-nuclear-icebreaker-capacity
Det finns även forskare som hävdar att vi går mot en ny istid, men givetvis så är det bara tillfälligt. Perfekt argument ifall den globala temperaturen skulle sjunka.
”En kortare period av nedkylning, som de brittiska forskarna förutser, skulle sannolikt vara en tillfällig nedgång i den globala uppvärmningen.”
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-jorden-pa-vag-mot-liten-istid
BTW, vad är det med klimatforskare och talet 97?
”Genom att kombinera båda vågorna och jämföra med verkliga data för den nuvarande solcykeln har vi kommit fram till att våra förutsägelser har en exakthet på 97 procent”
”En kortare period av nedkylning, som de brittiska forskarna förutser, skulle sannolikt vara en tillfällig nedgång i den globala uppvärmningen.”
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-jorden-pa-vag-mot-liten-istid
BTW, vad är det med klimatforskare och talet 97?
”Genom att kombinera båda vågorna och jämföra med verkliga data för den nuvarande solcykeln har vi kommit fram till att våra förutsägelser har en exakthet på 97 procent”
Det låter bra, om det bara inte vore för att mycket inte stämmer.
Jag säger det igen - Vi är redan bäst på återvinning och miljövänlig teknik. Vi behöver inte känna någon ångest alls.
Det är här man vill vägra se det jobbiga - lögnerna. "Det är enkelt att lura en människa - det är svårt att få den att inse att den är lurad". Då håller man fast vi sin tro att vi kan lita på vad som sägs.
Som om den möjligheten finns. Det gör den inte, vi är till storleken som en lite större stad i Kina. Det vi gör här märks överhuvudtaget inte alls. Den övriga världen pratar inte om klimatet. Frågan finns överhuvudtaget inte alls i t ex Kina.A Abies koreana skrev:Det beror antagligen på vad man uppfattar att alternativet är. Jag tycker att det ideligen glöms bort i debatten när man upprörs över de relativt små förändringar som politiken dristar sig att göra. Om skogsägaren får välja mellan att få sin skog förstörd av skogsbrand, uppäten av barkborrar eller betala ett högre drivmedelspris så är valet inte svårt.
Människor är vana att få det bättre. Det blir obehagligt när verkligheten kommer och hälsar på. Man får dock kolla noga, så att det inte är problem som skapade av någon politiker.Jag kommer ihåg ifjol vilken oerhörd ilska det väckte när det blev eldningsförbud och bevattningsförbud. Jag blev verkligen överrumplad över de starka reaktionerna, "på min tomt gör jag vad jag vill" "så länge jag betalar för vattnet så vattnar jag så mycket jag vill" små inskränkningar för allas bästa väckte sådan ilska. När samhället går in och styr, även i så liten omfattning och för den goda sakens skull så upplevs det som en inskränkning av den individuella friheten.
Så smart av dig, här gör du bara rakt av ett antagande att vi har en pågående klimatförändring. Jag är inte så säker på det alls. Din teori om ett samband mellan människors liv och att vara klimatskepisk är normalt sett korrekt. Det finns ett ord för det kognitiv dissonans. Problemet här är dock att antagandet i grunden inte stämmer. Klimathotet är i stort en skrivbordsprodukt enligt mig och andra. Man får ha lite respekt för människors sunda förnuft också.Jag tror att många kan känna sig hotade av pågående klimatförändringar där man ser t.ex. bilen som en statussymbol som man är rädd att förlora och inte ha ekonomi att byta till en el-bil. Företaget kanske går sämre eller hotar med att flytta utomlands. Alla såna saker är viktiga i människors liv och då väljer man att vara skeptisk till att klimatet förändras istället för att bli bärare av en irriterande oro.
Det finns inget folk som svenskar som man kan fylla med så mycket ångest som oss. Kombinera det med att vi ska vara bäst i klassen, har mindervärdeskomplex till andra länder, litar till auktoriteter till 100%. Ja då har du en perfekt mix för att kunna skapa en nästan religiös klimathysteri.Naturligtvis inser jag att mitt liv som lågpresterande konsument saknar all betydelse men det är å andra sidan viktigt att kunna se sig själv i spegeln varje morgon, det har betydelse för mig och jag upplever inte att jag försakar något. Och att hänvisa till att det är någon annans ansvar har väl aldrig fungerat särskilt väl.
Jag säger det igen - Vi är redan bäst på återvinning och miljövänlig teknik. Vi behöver inte känna någon ångest alls.
Jag kan ha en stor förståelse för att det mentalt inte går att bryta förtroendet för forskare - media - politiker. Vi har kunnat lita på dem till 100% förr. Men då jag har detaljstuderat många olika frågor, så står det klart. Vi lever inte längre i en sådan värld. Det pågår massiv korruption, och lögnerna står som spön i backen. Media är propagandaorgan som bara pratar om hur världen "är" och hur vi ska se på tillvaron.Att vi har pågående klimatförändringar som orsakas av våra utsläpp har jag aldrig sett som en politisk fråga. Vetenskapen levererar underlaget till beslutsfattarna, så fungerar en demokrati. Men nästa steg är politikens uppgift och jag tycker faktiskt att det sker en hel del sammanblandningar där, åtgärder som genomdrivs av politiska företrädare blandas ihop med vetenskapliga slutsatser- men åter igen, hur ser alternativet ut? Och ja, mycket är symbolpolitik, av kända orsaker.
Det är här man vill vägra se det jobbiga - lögnerna. "Det är enkelt att lura en människa - det är svårt att få den att inse att den är lurad". Då håller man fast vi sin tro att vi kan lita på vad som sägs.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Tänk på att då kan också varje lite större stad i Kina säga likadant: "Det vi gör märks överhuvudtaget inte alls", vilket i förlängningen innebär att ingen på hela jorden gör något eftersom vad en person/stad/litet land gör inte märks. Det går inte att resonera så utan det är principen om många bäckar små som gäller.E Edgarsven skrev:
Jo, det pratas om klimatet över hela världen inkl. Kina.
Fakta som bevisar det behövs för det uttalandet annars är det bara din tro.E Edgarsven skrev:
Inte sant.E Edgarsven skrev:
Nej, vare sig förr eller nu.E Edgarsven skrev:
Jag har vänner som bor/har bott i Kina och kineserna tänker inte alls så. Klimatfrågan är en ickefråga för vanliga kineser. Sen pratas det säkert, på högre nivå, men det är bara snack(att de startar kolkraftverk på löpande band är ett ganska tydligt tecken på det). Vad de bryr sig om är ekonomisk tillväxt och om de medför att polarisarna smälter och Bahamas hamnar under vatten struntar de iBirgitS skrev:
Tänk på att då kan också varje lite större stad i Kina säga likadant: "Det vi gör märks överhuvudtaget inte alls", vilket i förlängningen innebär att ingen på hela jorden gör något eftersom vad en person/stad/litet land gör inte märks. Det går inte att resonera så utan det är principen om många bäckar små som gäller.
Det finns mängder av frågor som inte existerar i KinaE Edgarsven skrev:
Du menar om det var någon politiker som tuttade på skogen?E Edgarsven skrev:
..och ditt antagande stämmer?E Edgarsven skrev:Så smart av dig, här gör du bara rakt av ett antagande att vi har en pågående klimatförändring. Jag är inte så säker på det alls. Din teori om ett samband mellan människors liv och att vara klimatskepisk är normalt sett korrekt. Det finns ett ord för det kognitiv dissonans. Problemet här är dock att antagandet i grunden inte stämmer. Klimathotet är i stort en skrivbordsprodukt enligt mig och andra. Man får ha lite respekt för människors sunda förnuft också.
Ännu ett antagande taget ur luften..E Edgarsven skrev:
Dina detaljstudier verkar inte vara så framgångsrika om de lett till slutsatsen att alla ljuger, världen är genomkorrumperad och media är propagandaorgan. Måste kännas som en otrygg tillvaro att traska omkring i den världen. Osökt kom jag att tänka på titeln till Jack Werners bok "Jag skiter i om det är sant, det är för jävligt ändå"E Edgarsven skrev:Jag kan ha en stor förståelse för att det mentalt inte går att bryta förtroendet för forskare - media - politiker. Vi har kunnat lita på dem till 100% förr. Men då jag har detaljstuderat många olika frågor, så står det klart. Vi lever inte längre i en sådan värld. Det pågår massiv korruption, och lögnerna står som spön i backen. Media är propagandaorgan som bara pratar om hur världen "är" och hur vi ska se på tillvaron.
Nej, det gör de inte alls. I Kina pratar man om miljö och då främst luften. För de har problem med sin närmiljö. Det de inte pratar om är Klimatförändringar relaterade till koldioxid. Klimatkrisen är i stort en västerlandets kris och i främsta ledet står vi här i nordenBirgitS skrev:
Tänk på att då kan också varje lite större stad i Kina säga likadant: "Det vi gör märks överhuvudtaget inte alls", vilket i förlängningen innebär att ingen på hela jorden gör något eftersom vad en person/stad/litet land gör inte märks. Det går inte att resonera så utan det är principen om många bäckar små som gäller.
Verkligen behöver vi fakta på det? Det är väl allmänt känt att vi har mindervärdeskomplex.
"Tror du svenskar är mer benägna att tycka att övervakning är acceptabelt än andra?
– Ja. Dels för att vi inte har någon färsk erfarenhet av en ond överhet som kontrollerar medborgarna som i central - och Östeuropa. Dels för att vi som medborgare i detta land visar stor tillit till varandra och till myndigheter.
Och det är i och för sig en styrka för oss och för landet att vi kan det. De flesta i Sverige har inte upplevt att myndigheter vänder sig emot medborgarna. Att systemet registrerar mejl eller butikerna registrerar vad vi handlar upplever de flesta inte som något problem idag. Vi har varit förskonade från både elakartad myndighetsutövning och systematiserat angiveri, som i till exempel gamla DDR, och har inga känslor av att övervakning kan missbrukas grovt." https://dagsdesigner.com/intervju med professor lars dencik om svensk auktoritetstro.html