Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nej jag tror inte att det är individuellt utom för ett fåtal personer med väldigt ovanliga sjukdomar som inte klarar vårt klimat.
Jag tror att det oftast handlar om bortskämdhet då folk kommer med sådana påståenden.

Behöver man få se solen så passar man på en fin vinterdag och spänner på sig vita blixten och tar en tur. Behöver man värme tar man ett bastubad. Ofta räcker det med att sitta på tändvedslåren i pannrummet en halvtimme medan värmen mjukar upp kroppen.

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu får du inte hänga upp dig på exempel.
Det håller jag i grund och botten med om, men exemplen blir i sig beskrivande. Det är något annat att bila (och tälta?) i Västerbotten än att flyga till varmare och solsäkrare breddgrader. Alla uppskattar inte det ena mer än det andra, och det finns inga objektiva rekvisit för vad som är en bra semester, men det finns subjektiva – och fler uppskattar det ena än det andra.

Det jag stör mig på är när vi ska låtsas som om sakerna är likvärdiga. Och jag väljer att säga det högt, för när det görs undersökningar säger allt fler att de gärna semestrar i Sverige istället för att åka långt med hög miljöbelastning. Människor svarar då ofta ”rätt”, vad de förväntas tycka.

Men det de säger är inte sant, människor överlag beter sig inte så, utan de unnar sig vad de kan. Så självuppoffring är inte en lösning. Vi vill något annat. Då bör vi också säga det.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej jag tror inte att det är individuellt utom för ett fåtal personer med väldigt ovanliga sjukdomar som inte klarar vårt klimat.
Jag tror att det oftast handlar om bortskämdhet då folk kommer med sådana påståenden.

Behöver man få se solen så passar man på en fin vinterdag och spänner på sig vita blixten och tar en tur. Behöver man värme tar man ett bastubad. Ofta räcker det med att sitta på tändvedslåren i pannrummet en halvtimme medan värmen mjukar upp kroppen.
Det är ju också kulturaspekten, du blir ganska instängd och obildad om du inte är berest. Ni kan ju flytta till länder som Nordkorea om ni gillar isolera er.

Det ni inte inser är att om alla skulle sluta flyga skulle incitamentet för att forska och ta fram nya miljövänligare alternativ totalt dö ut. För det är inte politiker som Peter Pederson som tar oss framåt utan privata entreprenörer och satsningar. Titta på Tesla, utan Elon Musk hade elbilarna inte varit en sådan stor grej, inte politiker utan privat sektor som är räddningen, som vanligt

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju också kulturaspekten, du blir ganska instängd och obildad om du inte är berest.
Utveckla gärna hur man blir mer bildad genom att åka charter.

S scim skrev:
Utveckla gärna hur man blir mer bildad genom att åka charter.
Charter har vi redan uträtt det och all inclusive borde förbjudas

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Vad ska miljarder med människor som lever på turism leva av om ingen flyger till deras länder i framtiden? Vi kan välja att resa dit men om man blir av med sin födkrok vilket blir kontentan för dem så kanske incitamenten för dem att tänka på miljön minskar. Det är enklare att bry sig om miljön för oss som har mat att sätta på bordet. Nu reser jag själv inte till solen för att ge bistånd det ska jag inte påstå men tanken har slagit mig vad alla människor ska leva av. Om man inte vet att en själv och sina närmaste överlever kanske man inte bryr sig nämnvärt om vad andras barnbarn får för miljö.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd
Snart kommer det eldrivna flyg och till dess kan miljöväktarna ta båten till Thailand

hsd hsd skrev:
Snart kommer det eldrivna flyg och till dess kan miljöväktarna ta båten till Thailand
Snart är nog en överdrift, man skulle kunna skala upp ducted fans som används till RC flyg. Men de kräver enorm energi, kommer dröja innan vi har batterier som klarar det

hsd hsd skrev:
Definiera snart. Just nu finns det väl lättviktiga prototyper som klarar av att hålla två personer i luften i max en timme.

Charter har vi redan uträtt det och all inclusive borde förbjudas
Det skulle isåfall minska utrikestrafiken från Sverige ganska markant.

S scim skrev:
Det skulle isåfall minska utrikestrafiken från Sverige ganska markant.
Bara att flyga reguljärt, mycket bättre, har iof bara flugit charter två gånger i livet så begränsad erfarenhet

hsd
S scim skrev:
Definiera snart. Just nu finns det väl lättviktiga prototyper som klarar av att hålla två personer i luften i max en timme.
Finns prototyper för tio pers, men räckvidden är det sämre med
Siemens har utvecklat en elmotor som eersätter en vanlig jetmotor och i dagsläget är det möjligt att flyga med två jetmotorer och två eljetmotorer, batterivikten ställer till det och ingen prototyp ännu

Fast bila till alperna är inte heller miljövänligt eller praktiskt genomförbart för många.
Ta tåget till Åre eller Riksgränsen då.

B b8q skrev:
Ta tåget till Åre eller Riksgränsen då.
Riksgränsen kan väll möjligen ersätta alperna en solig dag, men dit flyger man ju

optimum
T tompaah7503 skrev:
Det är en skröna att elbilar laddas med tysk kolkraft.
Bo Normark, energiexpert och medlemi i IVA förklarar det på ett par rader nedan. Klipper ur det relevanta om du inte orkar klicka på länken

"Sverige var nettoexportör av kraft Tyskland och mer anmärkningsvärt var att den enda gång som Sverige importerade el från Tyskland var under sommarmånaderna då Tyskland hade överskott på el från solel och vind! Så låt oss slippa fler påståenden om att Sverige under 2018 importerande "kolel" från Tyskland! "

[länk]

Så, kan vi nu alla hjälpas åt att sluta sprida den myten?

Ingen myt. Kärnkraften i Sverige håller på att avvecklas och ersättning räcker inte ens till utan bilar som ska laddas
Resultatet blir då att vi får importera el.
Har du bevis för att kärnkraften in avvecklas?

Så kan vi hjälpas åt att hålla oss till verkligheten.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.