337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 262 inlägg
Så folk tycker fel? Enligt objektiva mått är det lika bra att jaga mygg längs inlandsbanan som att sola och bada, eller vad? Det är i mina ögon en oerhört förmäten inställning.T tompaah7503 skrev:Så är det naturligtvis.
Politiker har själva sina liv helt integrerade i det destruktiva ekonomiska system som orsakar miljöproblematiken. De kör själv bil, äger själv bostadsrätter och hus, har fossilbränslekrävande liv på alla möjliga sätt. Det är delvis därför som vi inte får se några konkreta miljöförbättrande åtgärder från lagstiftningens håll, endast lite skådespel.
Men angående levnadsstandard, det är ett intressant ord.
Som du säger för att få ner utsläppen måste många dra ner på sina aktiviteter som de håller på med idag. Men man måste också fråga sig vad är levnadsstandard. Måste en god levnadsstandard innebära höga utsläpp?
Man kan liksom hitta glädjen i att ta Inlandsbanan en sommar istället för att ta två veckor i Thailand. Det behövs inte flygas till London på weekendresor för att livet ska vara fullkomligt, man kan lika gärna träffa några vänner, äta gott och spela något roligt spel tillsammans.
Vad som är god levnadsstandard (utöver Maslows trappsteg) dikteras till stor del av alla som försöker sälja sina varor och tjänster genom all reklam vi utsätt för. Livet är inte komplett om du inte får sitta på en sandstrand på Maldiverna säger tidningen varje dag.. Det tillkommer också ett grupptryck och avundsjuka, om grannen åkte på exotisk långflyg måste väl vi med.
Dessa mönster skulle man verkligen behöva bryta upp med.
Jag säger inte att allt åt alla är en rimlig inställning, men att låtsas som att alla alternativ egentligen är lika mycket värda och att det bara är fel på folks preferenser – det är trams och något som aldrig kommer tåla ett möte med verkligheten.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Självklart är det så att vad vi gillar är starkt påverkat av marknadsföring och grupptryck. Det finns ingen medicinsk eller fysisk anledning till att en weekend i London är "bättre" än en campingweekend med vänner. Vad du upplever som livskvalitet sitter helt i huvudet och därmed går det också att både påverka.Nötegårdsgubben skrev:
Så folk tycker fel? Enligt objektiva mått är det lika bra att jaga mygg längs inlandsbanan som att sola och bada, eller vad? Det är i mina ögon en oerhört förmäten inställning.
Jag säger inte att allt åt alla är en rimlig inställning, men att låtsas som att alla alternativ egentligen är lika mycket värda och att det bara är fel på folks preferenser – det är trams och något som aldrig kommer tåla ett möte med verkligheten.
Vill du inte förstå att det var en exemplifiering av två alternativ, där du nödvändigtvis måste framställa det ena med löjets skimmer, så är det svårt att diskutera med dig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 262 inlägg
Det var mina preferenser kring de båda som sken igenom. Jag har förvisso aldrig varit i Thailand, och bara varit längs inlandsbanan med bil, men ändå: Allt är inte likvärdigt ur ett subjektivt perspektiv. Att därför låtsas som om det bara är marknadsföring och andras preferenser som gör att vi gillar dyrare snarare än enklare nöjen tror jag inte ett dyft på.
Därmed tror jag inte heller på propaganda om hur vi ska leva våra liv som lösning på klimatfrågan.
Därmed tror jag inte heller på propaganda om hur vi ska leva våra liv som lösning på klimatfrågan.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Nu får du inte hänga upp dig på exempel. För vissa är Sveriges inland kanske rena mardrömmen, men för många är det en fantastisk upplevelse. Finns också möjlighet till sol och bad i Sverige, Danmark, Tyskland.Nötegårdsgubben skrev:
Man får inte bara tänka på omställning till förnyelsebar energi och icke fossil transportteknik som lösningar på hållbarhet och utsläpp direkt. Det är framför allt en nudging mot de verkliga stora förändringarna som kommer att krävas av vårt samhälle. Klimat- och hållbarhetsproblematiken gäller som bekant inte någon diffus framtidsgeneration, den gäller nu. Att gå över till tex eldrift av fordon är ett sätt att få fokus på dessa problem. Nästa problem blir att inse att inget teknikgenombrott kommer att kunna rädda vårt nuvarande sätt att leva. Förändring är enda vägen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
På sommaren kan man ju bila till Danmark, vi tänkte göra det i år faktiskt. Så ungarna får uppleva legoland. Men på vintern blir det knepigare komma till värmen. Samt längre resor så är faktiskt flyg mer miljövänligt än att ta bilen. Samt de flesta kan inte ta ledigt en månad för att bila till Asien eller ta båten till Florida.harry73 skrev:
Men Anders menar du allvar? Du är väl ändå akademiker? Det handlar ju inte om att jämföra thailandflyget mot thailand-roadtrip ..AndersMalmgren skrev:
På sommaren kan man ju bila till Danmark, vi tänkte göra det i år faktiskt. Så ungarna får uppleva legoland. Men på vintern blir det knepigare komma till värmen. Samt längre resor så är faktiskt flyg mer miljövänligt än att ta bilen. Samt de flesta kan inte ta ledigt en månad för att bila till Asien eller ta båten till Florida.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Vi vet att samhällen med välutbildade självständiga kvinnor och allmänt pensionssystem av naturen har ungefär konstant ofta till och med långsamt minskande befolkningsmängd. Kvinnorna föder så många barn som de vill ha utan att pressas till att föda fler varken av männen och grupptrycket eller av behovet av försörjare på ålderdomen.pacman42 skrev:
@heimlaga, men att som politiker i ena meningen hävda att vi måste ha en ökande befolkning för att kunna betala pensionerna, för att i nästa mening hävda att vi måste sänka koldioxidutsläppen för att rädda planeten. - det är hyckleri på hög nivå.
Politikerna klarar inte av bägge sakerna och det vet de om. Men de ser inget alternativ till att driva bägge frågorna...
Det går mycket väl att ha ett pensionssystem där de som arbetar betalar föräldragenerationens pensioner. Deras egna pensioner kommer ju att betalas av nästa generation. Även med en befolkning som minskar i sakta mak går det bra. Pensionsinbetalningarna går upp en aning men så länge det handlar om en naturlig långsam minskning så bör det fungera.
-Problemen kommer när pensionspengarna som betalas in skall räcka till chefsbonusar och ägardividender och till att spela bort på börsen. Då räcker inte pengarna någonvart hur mycket man än betalar in. Det har ni märkt i Sverige efter att ni avreglerade pensionsbolagen.
-Problemen kommer när en hel generation blir arbetslösa redan i 50-60-årsåldern och dels betalar in för litet eftersom inkomsterna är små då man går på a-kassa och dels får arbetslöshetspension som 58-åringar efter många år på a-kassa. Det där har vi sett i Finland då det blev modernt att företagen skulle marknadsföra sig som unga och dynamiska.
-Problemen kommer när ungdomsarbetslösheten börjar krypa upp mot 40-årsåldern och det är allmän kutym att inte anställa en arbetslös samtidigt som det också är allmän kutym att personer över 40 är för gamla för att anställa vilka meriter de än har. Samtidigt som företagen gnäller om arbetskraftsbrist. De arbetslösa betalar inte in någon pension. Det här upplever vi just nu i Finland.
-Problemen kommer när folk inte betalar sig någorlunda skuldfria till 55-årsåldern. Det behövs höga pensioner om man skall kunna amortera på lånen man drog på sig som ung.
En ständig befolkningsökning lindrar problemen för stunden men det löser dem inte. Som att reparera en rutten träbåt med målfärg och sikaflex.
Ingen människa behöver fara till Thailand utom några enstaka som har familj eller affärsförbindelser där. Man kan ha en väldigt trevlig semesterresa med en 30 år gammal Opel Kadett i Västerbottens inland..... det gjorde jag en gång då jag var vid god kassa och kunde unna mig en lågbudgetsemesterresa.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det kan jag hålla med om. Och det senare är ju inte bara makabert, utan totalt illojalt angränsande bedrägeri.AndersMalmgren skrev:
Men som sagt - det ena utesluter inte det andra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det där är gängse standard i många branscher. När samma vän var ny i branschen frågade han en äldre kollega om man borde bokföra sin flygpoäng han fick svaret "den där frågan hörde jag inte"elpaco skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Fast bila till alperna är inte heller miljövänligt eller praktiskt genomförbart för många. Sedan mår iaf jag dåligt av att inte se solen och värmen på 6 månader men det är ju högst inviduellt.elpaco skrev:
Du får väl som sämre bemedlade ägna dig åt vinteraktiviteter på vintern och sommaraktiviteter på sommaren. Vill man nödvändigtvis ha tillgång till värme året runt får man nog i framtiden fundera på flytta till ett varmare land.
Sedan skulle jag uppskatta om du slutade med dina onödiga påhopp och svartmålningar. Vill du inte diskutera seriöst så kan du faktiskt välja att lämna tråden.
Redigerat: