Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edit: Kan lova dig att ingen söder om Sundsvall ens överväger tåg till Kiruna
Pyttsan.Du har sååååååå fel.

Kan jag väl köpa, men samtidigt är det inte hållbart flyga till Kina för varje liten grej. Då får man ha folk lokalt där
Men on experterna sitter i Sverige? Man kan inte ha experter i varje hörn av varje världsdel heller. Detta är konsekvensen av globaliseringen.

pacman42 pacman42 skrev:
Men on experterna sitter i Sverige? Man kan inte ha experter i varje hörn av varje världsdel heller. Detta är konsekvensen av globaliseringen.
Ska det bli bra måste du ha svenskar på plats. Jag har jobbat både med Indien och kina. De måste ha svensk kompetens på plats

De är duktiga på att jobba, de är väldigt kunniga, men saknar ofta erfarenheten som gör att man når hela vägen. Om tio år har de den också, men inte än.

I mitt fall sitter dock kunderna runt om i hela världen och experterna måste möta dem, annars kan vi inte sälja. Och utan våra produkter så finns inte videokonferenserna heller...

För det tar typ ett dygn och du måste dela ditt personliga utrymme med kreatur och fä under denna tid. Med flyg är det över på en timme.

Edit: Kan lova dig att ingen söder om Sundsvall ens överväger tåg till Kiruna
Nu tror jag iofs att han menade "Varför tog du inte tåget mellan Kiruna och Riksgränsen?"

B b8q skrev:
Nu tror jag iofs att han menade "Varför tog du inte tåget mellan Kiruna och Riksgränsen?"
Med skidor och hela baletten, inte roligt

mycke_nu mycke_nu skrev:
Nu tycker jag att miljörörelsen har fört en hel del gott med sig, men man skall ha helt klart för sig att det finns mycket starka intressen, ekonominska och politiska, som samverkar när det gäller att driva miljöopinionen.

Efter slutet på Kalla Kriget fanns det faktiskt inte så mycket att oroa sig för i världen, det behövdes nya stora frågor/hot. Politiker behöver frågor att profileras sig på, och journalister behöver något att skriva om. Dessutom är det bra om folks uppmärksamhet avleds från de verkliga problemen. Miljönfrårorna blev en tacksam lösning på detta dilemma.

För den akademiska världen är miljödebatten rena guldgruvan. Det är bara att tala om diverse "hot" så fullständigt öses det pengar över mer eller mindre obskyra forskningsprojekt. Jag har tillbringat ett antal år i forskarvärlden, visserligen den tekniska, men det går till på samma sätt överallt. När man hör "Mer forskning behövs!" då vet man vad det handlar om. Anslag.

Läget nu är att media, politiker och profiterande forskare driver miljöfrågorna i en ohelig allians medan vi vettskrämda medborgare tvingas betala allt högre skatter. OK, jag tog i en smula där, men inte mycket.

Den som vill läsa en roman om detta rekommenderas Michael Crichtons "State of Fear". Fiktion för visso, men baserad på oerhört mycket fakta och en god insikt i hur världen fungerar.
Den här länken tar upp en del av vad du nämner här ovan...Det finns forskare som har visat på naturliga förändringar men de får ingen medietid för det passar inte in i klimathotet och ´Gretaeffekten´.
https://newsvoice.se/2018/12/klimatforandringarna-forandringar-jorden-solsystem/

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Kan vi sluta debattera Anders? Han har många gånger i olika trådar berättat om sin åsikt om hur ett vettigt liv ser ut med marmor och avsmakningsmenyer. Att han vill flyga privatjet till kuala lumpur förvånar väl ingen?

pacman42 pacman42 skrev:
De är duktiga på att jobba, de är väldigt kunniga, men saknar ofta erfarenheten som gör att man når hela vägen. Om tio år har de den också, men inte än.
Det är också en kulturell grej, man ifrågasätter inte chefen även om man tycker denna har fel.

Men detta kanske är lite Off topic. :) Min grundpoäng är iallafall att det flygs i onödan i jobbet.

Sedan ska vi inte glömma att vi svenskar är 10 miljoner och av de är det en bråkdel som kan tänka sig sluta flyga. Mao en droppe i havet, mycket bättre Sverige bidrar med ny teknik, nya flygplanskroppar med bättre egenskaper, på sikt batterier som kan användas för elektrisk flyg osv

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
hsd
Med skidor och hela baletten, inte roligt
Skidor hyr man ju i riksgränsen och katterjokk

hsd hsd skrev:
Skidor hyr man ju i riksgränsen och katterjokk
Kanske, men pjäxor är inte roligt släpa det heller, och de går inte hyra pga formgjutna

hsd
Ta en vecka på Jukkasjärvi icehotel så ka Du åka miljövänligt hundspann från flygplatsen

Är det något form av resande man borde dra ner på är det businessresor, övertygad medparten av alla resor hade gått lösa med videokonferens.
Tittar jag på de stora svenska företag jag jobbar med och på så är det flera år sedan man slutade resa. Det finns givetvis undantag även på dessa företag, men i stort och för de flesta är resandet minimerat redan. För egen del har jag säkert över 95% av mina möten online och inte f2f. Ett skäl till det är att motparten gör samma sak så det finns inte ett ställe att åka till för att mötas, även kunden är utsptidd i flera länder.

Jag vill inte göra ovanstående till en sanning för alla företag, men inom telco kan jag ge flera exmpel på gott uppförande i det avseendet. Dock ska man ju erkänna att förändringen har varit kostnadsdriven snarare än miljödriven.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kanske, men pjäxor är inte roligt släpa det heller, och de går inte hyra pga formgjutna
Jag har släpat med mina tunga träskidor modell vita blixten med stavar och kängor och allt på färjan till Holmsund och på bussen till Umeå och gående tvärs igenom centrum och sedan på bussen till Lycksele. Hem igen på samma vis.
Ryggen for litet illa av det men han man någorlunda frisk rygg så är det inga problem.

Numera brukar jag ha en liten hopfällbar bagagekärra när jag reser kollektivt. På den har jag vid olika tillfällen släpat hem ett stort maskinskruvstycke och en trefas smärgel med gjutjärnsstomme från Hälsingland till Österbotten på bussar och tåg och båt förutom väskorna med bagaget som jag hade på resan.

Man behöver inte uppfinna problem som inte finns.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.