Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Ett par år med missväxt?

Isen på sjöarna ligger till midsommar, sådden fryser bort i början av Augusti? Så var det i norra Sverige och i nästan hela Finland. Men det var väder, inte klimatförändringar?

Orsaken var (med stor sannolikhet) låsningar i jetströmmarna som gjorde att man hade nordliga vindar året om. Detta drev ned gränsen för det arktiska klimatet till Norrlandsgränsen, inte bara på vintern utan året om.

Denna typ av låsningar är vad man förväntar sig när istiden kommer. En del hävdar att låsningarna på slutet av 1860-talet var en förvarning om att istiden är på gång. Samma sak med de kalla vintrarna under kriget.
I 50 år och under just de år som utvandringen till USA var som störst?
Men även om det var så var det ju knappast en miljon människor som flyttade från Norrland till USA på 50 år utan även på den tiden bodde ju de flesta svenskar i den södra tredjedelen av nuvarande Sverige.

Om det var det normala vädret under så lång tid var det förstås det klimat som rådde då och då kan man ju undra hur några människor alls kunde överleva där och under de närmaste århundrade innan eftersom det var en kallare period (jämfört med 1900-talet) under så lång tid.

Men enstaka år, vare sig det var under 1860-talet eller de två kalla krigsvintrarna, så är det väder och inte klimat.

Men annars handlar ju tråden just om att klimatet har ändrats de senaste hundra åren jämfört med hur det var några århundraden tidigare och om det beror på människans aktivitet.

harry73
Ligger den perioden i slutet av den lilla istiden. Så att det beror på klimatförändringar borde vara rimligt. Jag vet dock ej om det var att det var kall eller att för att det blev varmare

BirgitS BirgitS skrev:
I 50 år och under just de år som utvandringen till USA var som störst?
Men även om det var så var det ju knappast en miljon människor som flyttade från Norrland till USA på 50 år utan även på den tiden bodde ju de flesta svenskar i den södra tredjedelen av nuvarande Sverige.

Om det var det normala vädret under så lång tid var det förstås det klimat som rådde då och då kan man ju undra hur några människor alls kunde överleva där och under de närmaste århundrade innan eftersom det var en kallare period (jämfört med 1900-talet) under så lång tid.

Men enstaka år, vare sig det var under 1860-talet eller de två kalla krigsvintrarna, så är det väder och inte klimat.

Men annars handlar ju tråden just om att klimatet har ändrats de senaste hundra åren jämfört med hur det var några århundraden tidigare och om det beror på människans aktivitet.
Det var en kallare period ända sedan medeltiden, inom denna kalla period så blev det dessutom ännu kallare perioder också. Orsaken till den stora utflyttningen var att kommersiell sjöfart fanns att tillgå, samt att man fått en ekonomi som möjliggjorde att man kunde köpa en biljett (genom att sälja allt man ägde). Ytterligare en faktor var att den amerikanska staten erbjöd gratis land, dvs man fick något att leva på när man kom dit (åtminstone så trodde man det, många blev dock kvar i städerna).

Under hela den kallare perioden från medeltiden så växte glaciärerna till, exempelvis så blev det glaciärer där folk bodde under vikingatiden på både Island och Grönland. Dessa glaciärer har nu börjat smälta bort och man hittar nu resterna av dessa tusen år gamla boningar.

Vissa hävdar att klimatet blev varmare på 1800-talet pga industrialiseringen och att det skulle varit kallare än under perioden innan detta, om vi inte haft denna. Det finns även statistik på att vi har haft väldigt få vulkanutbrott sedan mitten på 1800-talet och då dessa oftast kyler planeten med sitt stoft i atmosfären så hävdar vissa att detta är en bidragande orsak till att det är varmare nu.

Det enda vi vet är att koldioxiden är långtifrån ensam orsak till att det är lite varmare nu än de tusen år som var innan, även om många vill få den till att vara den enda orsaken.

Jag ställer mig inte på varken den ena eller den andra sidan i denna debatten, då bägge sidor har poänger. Jag bara konstaterar att ingen av sidorna har fel, men ingen av sidorna har rätt heller.

Så som det presenteras i svensk media så är koldioxiden allena rådande orsak till att det är varmare idag än i början av 1800-talet. Detta är fel. Det är också fel att hävda att kosmisk strålning, olika cykler i solinstrålning mm står för uppvärmningen och att vi människor inte påverkar jorden. Seriösa forskare ser att det finns sanningar på bägge sidorna i debatten. Men sådana seriösa forskare får lätt sparken, som han i Australien som påpekade att korallerna överlevt att haven stigit 130m sedan senaste istiden - han fick sparken då det inte gynnade universitetets forskningsanslag...

Redigerat:
Jan Ericson (M) skriver på sin blogg och jag kan helhjärtat instämma i Jans åsikt gällande den rådande klimatpolitiken.

Därför ska Sverige inte gå före i klimatpolitiken

"Sverige borde självklart deklarera att vi inte ska göra mer än vi redan gör. Alla meningslösa "klimatsatsningar" borde omedelbart upphöra, kärnkraften bevaras, produktionen av basel tryggas, elnätet förstärkas, elskatten sänkas och bensinskattehöjningarna stoppas. Om vi vill att människor ska gå över till el som energikälla i stället för bensin och olja så bör vi i stället göra elen billigare och eldistributionen säkrare. I dag gör vi tvärtom. Det är logiskt sett en återvändsgränd. Och definitivt inget föredöme för omvärlden."

"Sanningen är att den destruktiva "klimatpolitiken" ifrågasätts allt mer. Bensinskatteupproret är bara början. Svenska folket börjar tröttna på en ologisk energipolitik som styrs av några små extrema partier i Sveriges riksdag (V, MP och C). Det börjar bli dags att sätta ned foten."

http://www.ericsoniubbhult.se/

• Gilla
thomas33 och 6 till
  • Laddar…
optimum
Är det någon här som på fullt allvar anser att statens beskattning på bensin och diesel är för miljöns skull?

Jag själv anser att det är för att de behöver pengarna till alla utgifter.
Samt att de på så sätt lurar folk att de gör något för miljön.

För klimatet, lämnar jag över till alla klimatalarmister att dröma om.

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
hsd
2018 uppgick den totala energiskatten på bensin till 11,6 miljarder kronoroch koldioxidskatten till 7,7 miljarder.

Vi har väl haft uppe förr att det gjorts skatteväxlingar från skatt på arbete till miljöskatter, så ja, det finns de som tror på det.

Samma personer talar också gärna om att de som släpper ut gifter inte betalar för sig, något som nationalekonomerna däremot verkar tycka att de gör. Kompenserande miljöskatter brukar räknas fram till en lägre nivå än vi har i Sverige.

Dock tror jag inte att vare sig miljövänner eller konsumptionsförespråkare över lag skulle vara särskilt imponerade av en vetenskapligt fastlagd skattenivå, så vi lär väl aldrig nå fram till något klokt.

Jag paddlade förbi båthamnen i grannbyn i dag.
Då man ser på motorstorlekarna på folks nöjesbåtar kan man inte dra någon annan slutsats än att bränsle fortfarande är tämligen billigt........ hur illa det än svider i plånboken varje gång jag måste tanka kadetten.

Det verkar ju finnas gott om relativt små båtar med utombordsmotorer i storleksklassen 80-100 hästar. Man kan väl gissa på en bränslekonsumtion på närmare en liter sjömilen.
Min förra motorsnipa drog 0,2 liter sjömilen. I skrovvolym räknat var den väl ungefär lika stor som båtarna jag talar om.
Det är ju ett helt vansinnigt slöseri.

Hur man skall få stopp på slöseriet vet jag inte riktigt ännu men sett i ett större sammanhang är vi tvungna att skära ned koldioxidutsläppen rejält om vi inte skall få några miljoner klimatflyktingar att integrera samtidigt som matförsörjningen havererar.

• Gilla
rusticola och 2 till
  • Laddar…
De jag känner som har motorbåtar, de spenderar sin semester på sjön och flyger aldrig. Men det gäller ju där jag bor...

Då lär jag få synda mer för att komma ikapp;)

Fast allvarligt talat så tycker jag att det skulle vara ett bra första steg som inte drabbar någon om vi kunde dra ned på nöjesutsläppen. Nu talar jag inte om någon extrem självspäkningsritual avslutad med knäfall i riktning mot Barsebäck utan om att helt enkelt tänka efter litet när man kan ha lika roligt med mindre utsläpp.

I ärlighetens namn har jag faktiskt nyligen blivit ägare till en motorbåt. En 23 fots snipa av klassisk modell som jag någon gång när jag får tid och råd skall montera min gamla 10 hästars dieselmotor i så jag igen en gång får möjlighet att köra motorbåt på 0,2 liter sjömilen. Skulle man dessutom utrusta den med ett sprisegel som man kan hissa i medvind då börjar vi tala om en någorlunda rimlig bränsleåtgång. 10 eller 12 liter hemifrån till Umeå.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då lär jag få synda mer för att komma ikapp;)

Fast allvarligt talat så tycker jag att det skulle vara ett bra första steg som inte drabbar någon om vi kunde dra ned på nöjesutsläppen. Nu talar jag inte om någon extrem självspäkningsritual avslutad med knäfall i riktning mot Barsebäck utan om att helt enkelt tänka efter litet när man kan ha lika roligt med mindre utsläpp.

I ärlighetens namn har jag faktiskt nyligen blivit ägare till en motorbåt. En 23 fots snipa av klassisk modell som jag någon gång när jag får tid och råd skall montera min gamla 10 hästars dieselmotor i så jag igen en gång får möjlighet att köra motorbåt på 0,2 liter sjömilen. Skulle man dessutom utrusta den med ett sprisegel som man kan hissa i medvind då börjar vi tala om en någorlunda rimlig bränsleåtgång. 10 eller 12 liter hemifrån till Umeå.
Ganska symptomatiskt att du skriver synda. Måhända har även du insett/upptäckt att hela klimatpaniken liknar i mångt och mycket en religiös sekt, där den som råkar ha oheliga klimattankar betraktas som en avfälling och därför bespottas samfällt av de troende.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tanka på och rädda Sverige, Satt på en bensinpump.
[bild]
I samma anda (som ett skämt) sa en jag känner att cyklister är väldiga skattesmitare. :) Det borde ju då gälla alla fotgängare också, hehe. :)

(just detta inlägget kanske hör mer hemma i humortråden...)

A AndersMårtensson skrev:
I samma anda (som ett skämt) sa en jag känner att cyklister är väldiga skattesmitare. :) Det borde ju då gälla alla fotgängare också, hehe. :)

(just detta inlägget kanske hör mer hemma i humortråden...)
Äsch, lite humor lättar alltid upp.:D

• Gilla
AndersMårtensson
  • Laddar…
Stefan Sauk yttrar sig i klimatdebatten.

"Vi kan sitta här och vara världsbäst på allt möjligt hemma i Sverige. Det spelar ingen roll. Vi kan köpa battericyklar för en miljard och cykla arslet av oss som babianer. I ett globalt perspektiv är det en piss i Atlanten, om ens det."

"Sauk påpekar också att "signalvärdet" från Sveriges klimatpolitik är värdelöst. Länder som Kina struntar i vad vi gör."

Jag kan dock inte helt instämma i Stefans analys eftersom inte heller den gode Stefan kan göra skillnad på klimat och miljö. Läs på Stefan!

Jag länkar inte, men den som vill läsa hela perspektivet kan vänligen Googla: Stefan Sauk: Miljöpartiets klimatpolitik är som en "piss i Atlanten"

Det har alltid funnits människor som motarbetar framsteg till varje pris. Just nu råkar det vara närmast en folkrörelse att bita sig fast vid det förlegade konsumtionssamhället med sin ständigt ökande omsättning.

Historien lär oss om och om igen att den som gör sitt bästa och förbättrar världen sällan ser resultatet under sin livstid men väldigt ofta får förbättring till stånd för sina barnbarnsbarn.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.