Status
Inte öppen för fler kommentarer.
jhenrikj skrev:
Polskt...det är ingen som betvivlar att polska hantverkare som är utbildade till det de sysslar med är duktiga.

Problemet är att det finns alldeles för många som låtsas kunna saker och ting och som då är så billiga att de som anställer dem hoppas att de kan vad de lovar, skiter i att kolla upp det, i förhoppning om att tjäna grova pengar.
Jo det är sant,precis som det finns mängder med svenska firmor som gör så. Kolla byggfusk eller så kan jag visa dig lite skrämmande exempel från svenska dito. Lurendrejaren finns överallt men att generellt utnämna ett folkslag för det är hets mot folkgrupp och dessutom inte sant - tvärtom.

Därför som jag skriver att man ska kolla referenser och F-skatt. Inte specifikt för byggandet utan för allt med kapitalvaror skulle jag vilja påstå.

Tyresö
jhenrikj skrev:
Polskt...det är ingen som betvivlar att polska hantverkare som är utbildade till det de sysslar med är duktiga.

Problemet är att det finns alldeles för många som låtsas kunna saker och ting och som då är så billiga att de som anställer dem hoppas att de kan vad de lovar, skiter i att kolla upp det, i förhoppning om att tjäna grova pengar.

Det är exakt där problemet är. Bra att du tog upp det!

Tyresö skrev:
Det är exakt där problemet är. Bra att du tog upp det!
Och svenska?

Tar det EN SISTA GÅNG TILL om folk har svårt att läsa:

Oavsett vad man anlitar för firma så bör man be om referenser och gärna titta på ett av de utförda arbetena samt be om F-skatt. Var sig det är en svensk firma eller en från EU.

Av flera skribenter här så får man intrycket att det bara ska göras mot polska och inte mot svenska. Då är man duktigt naiv eftersom det handlar om mycket kapital samtidigt som man ligger på gränsen till det otillåtna.

Nu kommer jag inte att skriva mer här eftersom man tydligen inte läst mina inlägg utan bara plockar snuttar som passar ens syfte. Dessutom har jag fåt en ny nationalitet. :x

Som någon nämnt så tror jag att man ska fokusera lite mer på att polacker förmodligen bygger efter sin egen standard och inte efter vår svenska än om de är duktiga eller ej.
Och då framförallt när det gäller el. Skulle tro att det finns betydligt fler polacker som gjuter in kablar och dyl. än svenskar.
På ett polackbygge i mina trakter så hade de polska elektrikerna bland annat skruvat upp rotdosor på kabelstegar och använt dem som kopplingsdosor i stället för t.ex. U-56 dosa på dosplåt.

//Patrik

Redigerat:
Det är en hel del skitsnack i den här tråden :)

Jag är själv Polack och driver egen byggfirma.
Min nationalitet är dock inget jag skryter med ute på byggena.
Jag tar ofta in underentreprenörer till mina jobb, men att ta in polska elektriker eller vvs-are är att bjuda sig själv på magsår.

Generellt kan jag nog ge följande råd till er som vill hyra in utländsk arbetskraft. Se till att vara kunnig och kompetent på jobbet du hyr in folk till. Annars kan du åka på en rejäl smäll fast det är en yrkesman du har hyrt in. Det kan bli fel på de mest korkade saker om folk inte förstår Svenska, men kan sitt yrke annars. Ex: instruktioner på kemikalier, insida, utsida, upp, ner och så vidare. Kul att se Lecabalkar vända upp och ner för att den annars skitduktiga muraren inte förstår Svenska...

Till dig som startade tråden: Ställ till med liv och var stolt för att du hjälpte till.

Har aldrig hört att en elektriker med allmän behörighet har blivit av med behörigheten i Sverige men det är dags att dra åt tumskruvarna för att se till att behålla en en hög kompetens på alla installatörer i elbranschen. Om du vänder på resonemanget så finns en enorm kompetens hos montörena i elföretagen,medan en står för behörigheten.Vad skapar det i förlängningen?JO en som sitter bakom skrivbordet och tappar mycket av sin kunskap för vad som är seriöst och säkert bara pengarna flyter in i en jämn "ström". Nu är det inte många som är så men dom finns, och där hjälper inte egenkontroll eller installationsdagbok.Idag är fastighetsägaren skyldig att säkerställa att installationen uppfyller god standard. Vart vill jag komma med resonemanget inte en aning förutom att det är flera aspekter på vad som är rätt och fel.Hoppas på högt till tak i diskussionen för jag ser inte allt på rätt sätt.;);)

Det där med "Polacker" och från vilket land hantverkaren kommer ifrån kan vi lämna därhän, det är bara ett
lågvattenmärke att ta till dylika argument.Jag har haft en och annan SVENSK elektriker kollega som jag
jobbat tillsammans med,och som jag inte ens skulle anförtro att släcka min sängbordslampa , med risk för
att hela kåken skulle brinna upp.
Hasse i Götet

Skulle inte skriva mer men tar bara detta, sorry:

Om ni som hantverkare är ute på ett arbete och ser ett byggfusk; vare det är inom bygg, VVS eller El, oberoende på från vilket land firman kommer ifrån, så meddela detta till kunden. Handlar om att ha hantverksstolthet

Du har så rätt vilka clowner det finns.:O::rolleyes:

Nu tror jag att vi har uttömt det här ämnet, stänger tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.