Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Marlene Eskilsson skrev:
Jag har redigerat bort uttalanden som kan uppfattas som nedlåtande mot polska hantverkare i allmänhet.

Det är dock ett faktum att polska elektriker (som inte har svensk behörighet) inte är behöriga att utföra elinstallationer i Sverige och det borde kunden inte acceptera.
Där har du fel Marlene. Polsk el behörighet gäller även i Sverige (konstigt nog). Det räcker att dom gör en enkel anmälan till Skatteverket och det är fritt fram.

Har själv både arbetat med polacker och känner en och en annan. Kan säga att många söker jobb i Sverige för att det inte finns tillräckligt med jobb nere i Polen. Alla polacker vet att vara byggare/snickare i Sverige ger bra betalt och ingen kan fråga om referenser. Detta ger i sin tur att svenskar gillar att "komma undan billigt" och inte alltid tänker på konsekvenserna. Killen jag känner som är från polen och arbetar som snickare undviker att ta in andra landsmän då han vet att kvalitén är ojämn och att det är svårt att lita på många.

Omn det nu föreligger risk för livet så förstår jag inte var tvekan ligger.

En bekant besökte ett bygge i Åre där arbetskraftsinvandrare från öst gjort ett badrum, det var det värsta han sett. Istället för reglar och spånskiva osv hade de lagt vanliga SJ-pallar som golv och lagt fix och klinker direkt på dem. Kreativt.
I övrigt tror jag det finns klåpare och fuskare överallt, svenska som utländska.

Jag tycker du skall tipsa facket, eller tidningarna. Det ligger ju i allas intresse att få bort rötäggen i brancherna.

Jaques skrev:
Vilken oerhört nedlåtande ton. Polackbyggen? Och kniv i magen? Det är inte svårt att gissa var dina partisympatier finns.
Jag trodde vi snackade byggen här. Hur f_n och på vilket bananskal halkade du in på denna diskussionen, din polititiskt korrekte bror duktig? Lämna politiken utanför detta forum om du vill deltaga du löjliga viktigpetter. Själv är jag sosse och pensionerad hantverkare och håller med de allra flesta här ovanför.

Jag förstår inte varför du vill jobba gratis som konsult åt någon som vill komma billigt undan?

Ja ..vad skall man säga. Jag bor själv i en polskbygge med "polsk" dragna elledningar och när en svensk
el firma kom påpekade killen vad som var fel och fixade det.Så jag tycker att du skall också säga det, inte mer med det. Sedan är det så att i mitt område finns det tjugotal "polack-byggen" och det blivit finare och vackrare och de flesta är nöjda. Problemet är att de som är duktig hantverkare skaffar sig kontakter och jobb. Sedan fixar de folk som skall jobba åt de men inte har en sussning om byggjobb.Som sagt hantverkare delas i de som är bra och de som är dåliga. Och ni som använder ordet Polackbygge ..vad skall man säga om allt skitjobb man läser på denna sida som är utförd av SVENSKAR? När jag skulle bygga ut hade jag besök av 4 Svenska byggfirmor som hörde INTE av sig. Är det ett SVENSK tradition? Så kolla ner er.
( Alla som röstade på SD och ALDRIG anlitade en utländsk arbetskraft får lämna detta forum :D;-)

Det är kanske så att många av de polacker som kommer hit tillhör den mindre nogräknade sorten, men det finns både det ena och det andra både bland polacker och behöriga, S-märkta elektriker. Ett exempel: Min svärfar behövde ett jordat uttag till datorn i ett f.d. sovrum. En behörig, helsvensk elektriker gjorde jobbet... på endast det uttaget. Han tyckte, ordagrant, att "man kunde ha roligare för de pengar" som det skulle kosta att jorda de andra uttagen i samma rum. Mig veterligen är det olagligt, och det på mycket goda grunder. Det är för lätt att ondgöra sig över andra, och att dra de alla över en kam.

Men konkret om din fråga: Visst tycker jag att du bör tala om för kunden vad som är tokigt, i synnerhet om det är farligt. Det är värre än oschysst att inte göra det. Men du löper alltid risken att kunden kan tro "Jaha! Han vill göra om det bara för att ta betalt för det". Så det kan vara lämpligt att rekommendera att han inte nöjer sig, varken med den rådande situationen eller vad du säger, utan att han anlitar en besiktningsman. Sedan är det mycket möjligt att du får jobbet utan att ha bett om det.

Varje vecka frågar kunder är det här rätt gjort?

Vad vet jag vad som är beställt.?
Brukar alltid svara som så att vi skulle aldrig göra så. Vissa udda lösningar kan man göra om kunden insisterar efter avrådan men en del saker gör man inte vad de än betalar. Med det sagt vill jag bara påvisa att det inte alltid är så lätt att veta vems felet är, MEN...

Det finns många duktiga polska hantverkare men de flesta polacker är, i likhet med svenskar inte hantverkare. De som är duktiga hantverkare är kvar i Polen och i de fall de är här och jobbar tar de inte mindre betalt än svenskar, just det, de är inte dummare i huvudet än svenskar. Fast de där som är rekryterade från någon parkbänk där de satt med ett antal andra Christer Pettersson gelikar har nog faktiskt kniven som favvo redskap. Ni ser det är bara likheter. Det gäller bara att blunda och springa fort som fan från dylika projekt.

Annars håller jag de loafers beklädda individer från Kosovo (Svenskar!) som favoriter i kategorin årets betongarbetare 90mm nivåskillnad på 60 invändiga kvadratmeter, värmerör i en salig röra med lite isolering på makadamen fast det är klart 0,2 plastfolie isolerar nog lite iaf. Men det var inget fel på det jobbet för jag vet minst tre personer som tyckte det men de slutade med det när de hörde talas om något med knivar, magar och full sprätt.

Listan är så lång och detta forum så litet men det saknas aldrig något att prata om på firmafesterna.

Man får det man betalar för.

Jag tycker f.ö att det är mycket runt själva "byggjobbet" som det slarvas med bland polacker eller balter, dom röker precis jämt och överallt, oavsett var dom är. Dom luktar fylla och kör i diket, det har t.o.m hänt att dom dragit kniv mot tillrusande privatpersoner vid olycksplats.
Dom sprutar gnistor med vinkelslipar pricis hur som helst.
Sin egen hörsel och säkerhet verkar dom heller inte bry sig det minsta om.

Dom första polackerna som kom upplevde jag som väldigt juste och duktiga yrkesmän, nu verkar det vara rena rejektet från den polska arbetsmarknaden som kommer hit och jobbar.

Det är inte att skvallra.
Det är att informera kunden om att det jobb han får gjort inte är godtjänt.
Och jag tror att du som behörig elektriker är skyldig att rätta till fel i en anläggning om du ser dom, då det är fara för boendes säkerhet vi pratar om, inte ett lutande golv.

Nar vi byggde om vart gamla hus sa var jag gravid och min man alskar billiga deals. Vi har nu spenderat det dubbla mot var budget pa att fa ordning pa huset och det har varit manga gral och ledsamma samtal om tokigheter man kan acceptera for att spara pengar. Om nu denna person ar som min man- tror pa vad folk sager- och har ingen ilsken fru som inser battre- sa tycker jag att du ska beratta- utan att fa honom att verka totalt dum- att han har gjort ett stort fel i val av arbetskraft och att du faktiskt ar behorig att tala om detta- du vet vad du pratar om. Det verkar- nar man laser de andra kommentarerna att polackerna ar valkanda att gora saker helt fel, sa detta borde tala i din fordel och forhoppningsvis sa inser denna man innn han har spenderat alla sina pengar att han maste hitta folk som vet vad de gor. Jag hade onskat att nagon hade stoppat min man i hans framfart i att spara pengar som i langa loppet kostade oss dyrt. :S

kamilenski skrev:
Där har du fel Marlene. Polsk el behörighet gäller även i Sverige (konstigt nog). Det räcker att dom gör en enkel anmälan till Skatteverket och det är fritt fram.
Sist jag kollade med Elsäkerhetsverket så måste alla elektriker ha svensk behörighet. De kan vara utbildade i ett annat EU-land, men de måste ansöka hos Elsäkerhetsverket för att få utbildningen godkänd. Så här står det på Elsäkerhetsverkets hemsida. Kunde inte tala med dem för att dubbelkolla pga utbildning idag.

Yrkeskvalifikationsdirektivet
Den fria rörligheten rör inte bara varor utan även tjänster. I Sverige är elinstallationsyrket ett reglerat yrke. Genom yrkeskvalifikationsdirektivet har personer inom EU rätt att erbjuda sina tjänster som elinstallatör även i Sverige förutsatt att de har kvalifikationer för det. Elsäkerhetsverket prövar erkännande av utländsk utbildning och praktik för de som vill arbeta som elinstallatörer i Sverige.

Hej!

Jag kan personligen säga att jag skulle uppskatta om någon berättade för mig om ett byggfel i egenskap av en person som köper in tjänster. Visst skulle jag bli förbannad men inte på budbäraren, tvärt om.

Jag har erfarenhet av allehanda europeiska arbetare och har helt slutat att använda mig av deras tjänster. Det ska finnas en nordisk utbildning i grunden annars får det vara. Annars spelar inte nationalitet någon roll.

Det har hänt att jag anlitat en svensk firma som i sin tur har skickat dit polacker utan svensk utbildning. Så numera kollar jag även det i förväg.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.