Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag säger alltid till en kund när det förekommit felaktiga monteringar när vi kommer till en kund och rekommenderar dem att kräva en besiktning. Vi ser öht massor av byggfusk men inte är det polacker (liten bokstav i svenska språket) som utfört dem. ;)

Som sagt: Alltid be om referenser och F-skattesedel.

Tyresö
iBjörn skrev:
Jag har gjort det...
Håller ändå inte med dig, att du har problem med polacker är naturligtvis förbannat jobbigt för dig! Det har jag full förståelse för!

Det jag tycker illa om är att du skrattar åt stackarn som råkar illa ut.

Om du riskerar problem genom att påtala ett problem, så kan jag förstå att du inte säger nåt, men man kan väl ändå tycka synd om nån som får problem?

Dessutom borde väl resultatet av ditt jobb vara beroende på hur bra arbetet innan är utfört? Det borde väl i så fall vara anledning nog för att säga till/påtala felen?

Prova läs mitt inlägg #19 lite mer noggrant, så har du svaret.

Självklart skall du "skvallra" om det är fara för liv eller egendom! Personligen hade jag bara blivit glad om någon påtalade allvarliga brister i konstruktionen om jag var i byggfasen. Det hade dessutom lett till att jag gärna anlitade och rekommenderade personen som upplyste mig. :)

Tyresö
41an skrev:
Jag trodde vi snackade byggen här. Hur f_n och på vilket bananskal halkade du in på denna diskussionen, din polititiskt korrekte bror duktig? Lämna politiken utanför detta forum om du vill deltaga du löjliga viktigpetter. Själv är jag sosse och pensionerad hantverkare och håller med de allra flesta här ovanför.

"Lämna politiken utanför detta forum" ?? Varför meddelar du då att du är sosse??....

Naturligtvis finns det duktiga polacker inom byggbranschen men av mina erfarenheter så är många kassa och/eller slarviga. Är det rimligt att hota med anmälan om hets mot folkgrupp när folk varnar för irländska asfaltsläggare också?

Nu har jag rensat i den här tråden. Tänk på att vara sakliga och att hålla er till ursprungsfrågan. Att tala om "polacker" kan tolkas som hets mot folkgrupp och är ett brott mot våra diskussionsregler (och svensk lag).

Svaret på ursprungsfrågan är ju självklar. Du är moraliskt ansvarig att ingripal!
Alla yrkesmän som tycker något annat borde tänka till. Jag är så dj-a trött på hantverkare som inte meddelar sina kunskaper utan bara tassar omkring rädda om sitt eget skinn.

Rekommendera en besiktningsman.
/aoz

Tyresö
När ämnet om utländsk arbetskraft är på tapeten, så kan jag meddela, till er som kommer ihåg Vaxholmsskandalen. Det var jag som såg till att ryssarna fick sin betong. Jag var den enda som vågade pga att jag är en helt fristående betongleverantör i Stockholm.
Stämningen var väldigt hotfull från allt fackföreningsfolk som var där med armbindel och fackförenings-slagord, som dom skrek efter mej, när jag levererade betong.
Men Ryssarna var väldigt trevliga och till mötesgående.

Milkshaken
O herregud vilken tråd.... ja du Marlene,,, Du kommer nog få rensa lite till innan denna tråd ebbar ut...:);)

Nåväl... Jag är svensk, utbildad och har jobbat många år som snickare, grovis, betongare, och allt möjligt inom byggen... jag fick gå mycket själv o "Skrota" vilket gjorde att jag till slut tröttnade på skitjobben.......
Nåväl, jag kan inte annat göra än att hålla med dom allra flesta här,,, både "Polsk och inte polskanhängare"....

Men hallå, det handlar inte om att gemenepolack gör ett dåligt jobb eller inte.... Tvärtom... Alla har vi våran arbetsledare,han må vara svensk, polack, amerikan, kroat eller australiensare eller afrikan eller vad fan som helst.... men denne arbetsledare har ett ansvar... ett riktigt stort ansvar...
Ofta så har denne arbetsledare ett förflutet som skola och praktik i sitt land.... Dom har säkert gjort ett bra jobb där...
men.....
Vi har här i sverige en byggstandard som är gjord för svenskt klimat, för svensk standard sedan urminnestider, och normer som är gjorda för att klara kyla, frost, tjäle värme, och allt som kan påverka vår standard....
Tyvärr så är inte alla arbetsledare up to date med den standarden, utan dom bygger på i det som dom har lärt sig i sina länder.... Alla har vi olika förutsättningar....
Grejen är att byggbranschen lider av samma sak som transportbranchen.... det sitter en "Herre" och styr över det mesta vad som sker inom tex åkerier och byggnadtioner... Dessa herrar är mycket mäktiga i sina länder, arbetskraften är oftast billigaste möjliga, och inte sällan är det gamla sovjet, polski, baltiska soldater som har blivit "Rekryterade" att bygga och köra billgt.....

Kvaliteten blir som den blir, det vi i Sverige kallar undermåligt , det är ofta lyx i deras länder, dom flesta som köper utländsk arbetskraft,,, (Firma) vet att det blir lite sämre standrad men mycket BILLIGARE.... Tyvärr så får ju inte arbetaren den välförtjänta pengen som det hade varit i vårat land, utan det går till den HERREN som styr allt nerifrån europa....

Grabbarna som kommer hit, och arbetar, dom har ofta inget liv nere i sina hemländer, många hade som sagt varit gamla yrkesmilitärer, och deras status är numer mindre än Noll därnere... Andra är dom lycksökare som tror att det finns stora pengar att tjäna i EU.s I-Länder... Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, England, Frankrike mfl.... Tro mig alla har dom samma fenomen, och alla svär dom över vad vi kallar "Polsk arbetskraft"... men som jag sa,,, Det är en
liten skara med mäktiga herrar som styr dessa.... Ansvaret ligger på arbetsledaren, men det är arbetaren som får skulden, då det är han som har byggt det med händer.......

Redigerat:
Att använda utländska arbetare ställer enormt mycket högre krav på beställaren eftersom regelverk, standarder, material, byggteknik etc är annorlunda. Därtill kommer språksvårigheter och olika höga krav och förväntningar vad gäller kvalitet och finish, det som är helt ok i ett land är oftast inte tillräckligt i ett annat. Vi hör ofta att beställaren ska kontrollera och ta referenser på utföraren men när det gäller utländska utförare så frågar kunden bara efter priset - är det tillräckligt lågt så är allt annat ointressant!

Vad jag vill säga är att problemen består i att beställaren inte begriper vad han ger sig in i vilket lämnar fältet öppet för lycksökare som för övrigt finns överallt - i Sverige också.

Själv hade jag fyra fantastiska polacker som byggde ett garage i mursten och en bostadsdel på 110 kvm. Deras hantverksskicklighet var enastående, effektivitet och arbetsglädje var alltid på topp. De kunde allt hantverk inom trä, betonggjutning, murning och snickeri. Plåt och vvs var de heller inte främmande för, deras kommentar till min tveksamhet var "polsk man är komplett"!

I England är polackerna så väl ansedda att företagen i sin annonsering anger att de har polska snickare som en garanti för ett bra utfört arbete! Där är det inte lika lätt för en fuskgubbe att överleva därför att konsumenten är mer kritisk och tar sin del av ansvaret för att saker och ting skall funka från allra första början.

Att du som kunnig påpekar brister är väl den bästa "reklam" man kan göra för seriös och inhemsk arbetskraft? Hade du påpekat detta för mig hade jag garanterat fört vidare liknande fras: "...men det kom en snubbe som pekade på felen polackerna hade gjort, så hädanefter anlitar jag seriöst yrkesfolk oavsett vad det kostar."

Att han inte har gjort nåt åt det visar ju på att han inte vet att det är fel... :(

Milkshaken
Zebb: I Tyskland, Holland sverige och Danmark står dom inte så högt.... Detr varierar.. läs mitt inlägg ovanför så förstår du....
Men jag glömde skriva till TS:...
Klart du ska prata med kunden.... kan du sova ordentligt om det är så att någon omkommer i huset pga bristande elkunskaper från dom hantverkare??? Nope, tror inte det....
Säg vad du tycker, lyssnar inte kunden, ja då har du gjort vad du kunnat och har samvetet fritt...

Bara berätta, det kan ingen klandra dig för. Gör någon det så har du gjort det du kunnat och lämnat bollen till nästa person att hantera. Jag undrar också vad din uppgift på bygget är, har det med elen att göra månne?

Tyresö
Mitt inlägg blev tydligen bortrensat. Då gör jag ett nytt försök.

Mitt budskap i den här tråden har inget att göra med Polackerna, som person, jag kommer otroligt bra överens med alla nationaliteter på byggena, trots att jag inte förstår deras språk. Samarbetet fungerar väldigt bra. Till saken hör att jag har fullt upp med att driva företag, och i det ingår det att vara fokuserad på det jag gör, så att kunden är nöjd med min insats. Jag har inget djupgående intresse av hur andra yrkesgrupper sköter sitt jobb, oavsett nationalitet - möjligtvis ett konstaterande om dom gör ett bra eller dåligt jobb. För mej har det ingen betydelse om någon på ett bygge gör ett slarvigt jobb pga den personen kommer inte göra ett jobb hemma hos mej, Eftersom jag åker runt till så många olika byggen varje vecka, så blir jag aldrig riktigt "ett" med ett bygge - för mej är det bara ytterligare ett bygge där jag ska göra ett bra jobb, för att göra min kund nöjd.

Sen om jag är bitter eller ej....mina inlägg i den här tråden låter värre än det är, mina inlägg är väldigt mycket mer ett konstaterande än bitterhet.

Däremot, som i mitt inlägg #19, så har man som medmänniska en skyldighet att meddela om någon annans liv eller hälsa riskerar att äventyras - tror till och med att det står i grundlagsbalken.

zebb

Hear hear!

Milkshaken

Källa? Kommer man med sådana påstående så bör man ha lite på fötterna.

Jag tycker jag är otroligt saklig här men har inte blivit bemött en enda gång:

Allting är väldigt enkelt: Be om referenser, åk och titta på ett av dessa samt be att få se F-skattesedel. Oberoende om det är svenska eller polska, ja, t o m skånska hantverkare ;) - Hur svårt kan det vara?

Och hur var det på TV-programmet Byggfusk? Hum...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.