Jag har valt att behålla blandarna och jag misstänker att när nu nya firman inser att de inte får sålt några blandare, kommer de att göra ett undantag och montera dessa, mot betalning som de annars blivit utan. Annars lär det lösa sig i a f..

Björn_Nilsson skrev:
Jag har valt att behålla blandarna och jag misstänker att när nu nya firman inser att de inte får sålt några blandare, kommer de att göra ett undantag och montera dessa, mot betalning som de annars blivit utan. Annars lär det lösa sig i a f..
Du menar väl inte att du måste betala för deras uteblivna förtjänst pga att de inte själva hämtar ut varorna? Eller missförstår jag?

H
Hoppas att det är arbetet de tar betalt och inte förlorad förtjänst på kranarna?
Byt VVs firma i så fall och montera kranarna själv.
Skulle aldrig någonsin betala för en förlorad förtjänst på kranarna, skulle klassa den firman så mycket oseriös om det är så du menar.

Jag kommer att betala för arbetet och materialet de använt, samt köpa kranarna som de tagit hem till mig enligt överrenskommelse. Misstänker att den nya VVS-firman nu ändå kommer att installera blandarna åt mig.

Bara en tanke: har man inte ångerrätt på i princip alla köp man gör? Är varan helt oanvänd har man väl returrätt. Men då kanske du måste betala först för att sen få ångra köpet? Trodde det bara var typ mediciner man inte har krav på att få lämna tillbaka.

Enligt lagen är det nog bara att betala inser jag nu när jag läst konsumetköplagen. Trist, men sant!

Det är väl klart att nya firman kommer att installera dem åt dig. Tycker det vore märkligt annars. Samt se till att du får de garantier du ska ha.

Har du inte brutit paketet kan du alltid lämna tilbaka och om de inte var beställningsvaror etc, men i TS fall så ville han ju ändå ha blandarna dock inte firman.

Jag kan förklara varför rörmokare 2 inte vill installera andras saker. Det har med funktionssnsvar att göra och inte direkt med garantin på själva produkten. Om jag installerar en blandare enl konstens alla regler som jag inte sålt. Då får jag ett övergripande funktionssnsvar över den blandaren. Så om den blandaren går sönder och ställler till med en vattenskada som det ofta blir då. Då är det min ansvarsförsäkring som får gå in och täcka upp för skadan. Och om inte jag har sålt blandaren. Då kan inte jag kräva leverantören på ersättning. Har jag sålt blandaren kan jag ställa krav mot mina leverantörer då jag inte köpt produkten av dom. Jag ställer inte krav på tillverkaren utan mot grossisten jag köpt produkten av. Tack för ordet / Rörmokaren

Undrar hur det gick med kranarna och firma 2, det är 8 år sedan och ännu har vi ingen upplösning......

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.