5 617 läst ·
54 svar
6k läst
54 svar
Är jag skyldig att betala kranarna?
Ångerrätt 14 dagar enligt konsumentverkets regler? Det finns en hel del undantag från regeln men jag ser ingen info om att hantverkare som säljer varor skall vara undantagna däreomot finns paragrafer som grundar sig på var avtalet ingåtts.
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Jag beställde iofs varorna över telefon... Och firman levererade dem till dörren. Är det distansavtal då??
Ahlsell och Dahl blir ju inte glada direkt heller när man ska byta tillbaka, går enkelt att byta tillbaka oöppnade varor men bryter man plomberingen så kan det bli en livad diskussion.
Till TS, av vilken anledning kan du inte låta första firman installera blandarna du uppenbarligen vill ha kvar?! Detta är ju en timmes jobb för en rörmokare, oavsett om han gjort något tokigt innan!?
Till TS, av vilken anledning kan du inte låta första firman installera blandarna du uppenbarligen vill ha kvar?! Detta är ju en timmes jobb för en rörmokare, oavsett om han gjort något tokigt innan!?
FMM står även för arbetskostnaden vid reklamationer om det är installerat av "rätt" VVS firma. Kan mycket väl tänka mig att andra tillverkare har liknande åttagande.hempularen skrev:Det där med garanti, att firma 2 inte vill ta på sig garantiansvar för prylarna känns väl ganska rimligt. Garantin handlar ju inte bara om att själva kranen kan behöva bytas, utan även arbetskostnaden, den täcker inte tillverkaren.
Sedna kan man ju diskutera hur viktigt detta är för dig som kund. Är det någorlunda bra grejor så bör sannolikheten för ett garantifel vara låg. Den risken kanske är "billigare" än retur avgiften.
Har svårt att förstå diskussionen om garanti. Tillverkaren av kranen står väl förhoppningsvis för garantin på produkten och rörkrökaren på sitt arbete. När vi byggde nytt så köpte vi in en kran själva istället för att ta den via Marbodal som i så fall gått via husleveransen. Samma kran hade vi kunnat beställa via Marbodal men via köpte både diskbänken och kranen mycket billigare från Sigro. Rörkrökaren tittade på kranen som om det var något katten släpat in och räknade upp tre märken som var acceptabla i hans värld, resten var tydligen mer eller mindre skit i hans ögon och det kunde han minsann inte lämna några garantier för. Kranen installerades efter lite gnäll och jag har svårt att se problemet. Går kranen sönder så reklamerar jag den till tillverkaren och börjar rören läcka då går jag på rörkrökaren eller som i det här fallet vår totalentreprenör.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Problemet är väl snarare att rörmokaren inte vill installera någon skit.
Har pratat med 3 st rörmokare och de vill inte installera Hafa och Ikea kranar pga
att det lätt kan börja läcka. Om det börjar läcka pga dålig kvalitet är rörmokaren eller kranens tillverkare som skall stå för garantin? Det upplagt för en tvist.
Har pratat med 3 st rörmokare och de vill inte installera Hafa och Ikea kranar pga
att det lätt kan börja läcka. Om det börjar läcka pga dålig kvalitet är rörmokaren eller kranens tillverkare som skall stå för garantin? Det upplagt för en tvist.
Ja, så är det och det kan man ju förstå.HEM2121 skrev:Problemet är väl snarare att rörmokaren inte vill installera någon skit.
Det är rörmokarens problem om han installerar en blandare som inte är typgodkänd för både flöde och tryck. Om han är certifierad enligt säker vatten får han inte installera en blandare utan svensk monteringsanvisning, han har rätt att vägra... Få importerade blandare uppfyller de kraven. Har kollat FMM respektive IKEA och fått fram att FMM har 16 bar maxtryck och arbetstryck 5-10 bar. IKEA har 10 bar maxtryck och arbetstyck 1-5 bar... Dom som har en VVB som släpper ut vatten i säkerhetsventilen har då ett varmvattentryck på över 9 bar...
Det anser jag är farligt nära maxtrycket på en IKEA-blandare....
Det anser jag är farligt nära maxtrycket på en IKEA-blandare....
Om jag minns rätt så var de tre märken som vår röris ansåg vara OK, FM Matsson, Mora armatur och Oras. Är det verkligen så att resten som finns på marknaden skulle vara ren skit och inget som man kan få en vettig rörkrökare att gå med på att installera för att de är orolig för garantierna. Jag har svårt att se att det skulle vara omöjligt att avgöra om det är kranen eller rörisens jobb som är orsaken om man får en läcka så om nu en kund vill ha en kran som inte ingår i rörkrökarens "accepterade" sortiment är det skulle vara kört att få den installerad.
Är det så att det bara är ett fåtal märken som är godkända för installation så känns det rätt konstigt att man inte som kund får den informationen när man köper kranen och att den överhuvudtaget får säljas i sverige.
Är det så att det bara är ett fåtal märken som är godkända för installation så känns det rätt konstigt att man inte som kund får den informationen när man köper kranen och att den överhuvudtaget får säljas i sverige.
Våran röris på firman brukar förklara för kunden vad som kan uppkomma efter man har mont. en typ Hafa blandare som alla tror är svenskt. Det är ju lite mer jobb samt packningar som inte håller måttet. Personligen skulle jag inte välja en import vara som är anpassad efter medelhavs standard. I Sverige har vi färskt dricksvatten i kranarna och man kan ju undra vad dessa kranar släpper ifrån sig för partiklar från godset när man sedan ska dricka vattnet.