Man behöver givetvis kvitto för att kunna hävda garanti och man vänder sig INTE till tillverkaren.
Man vänder sig till den köpt produkten av. Det är därför VVS firmor har bra marginal på grejerna.

• Gilla
Ospelbart
  • Laddar…
Dr.J skrev:
Agerar hur då, menar du? Fuskar och blåser sina kunder på pengar? Försöker kringå konsumentlagar? Eller syftar du på något annat?
.
Har den här firman fuskat och blåst på pengar ? Försökt kringgå konsumentlagar ? Hurdå ?
Den ende som försöker kringgå något är trådskaparen som inte vill betala varor han beställt.

Man kan inte ha skriftliga avtal på allt, Det går inte att speca allt material vid ex en större renovering.

somelvis skrev:
Har den här firman fuskat och blåst på pengar ? Försökt kringgå konsumentlagar ? Hurdå ?
Den ende som försöker kringgå något är trådskaparen som inte vill betala varor han beställt.
Läs det jag citerar. Jag frågar vad han antyder och ger honom några exempel.

Tekopptekopp
Dr.J skrev:
Agerar hur då, menar du? Fuskar och blåser sina kunder på pengar? Försöker kringå konsumentlagar? Eller syftar du på något annat?

En seriös företagare ser till att ha skriftliga avtal så att man inte hamnar i sådana här situationer.
Med en kall hand helt enkelt, hur tror du den hantverkaren agerar när hans nästa kund vill beställa blandare innan betalning?`Att kringå konsumentlagar är väl svårt va? Eller?
Hur hade du själv agerat?

bsba skrev:
Kan tänka mig att den andra firman ser sin vinst gå förlorad och därför inte vill installera, de har säkert minst 60% rabatt på grejorna.
Sen kan det ju så klart bli problem med garantier, de har ju faktiskt inte köpt prylarna, då är det svårt att reklamera, men den garantin bör ju första firman kunna lämna (om de vill). Får du kvittona bör du ju själv kunna häda garanti. Dock blir det problem med demontering osv. om du inte själv gör det..
Men hur ofta går såna grejor sönder egentligen? Speciellt om det är från någon av de större tillverkarna borde det inte vara några problem.
Finns inte en rörläggare som har 60% marginal.....

----------------------

När hantverkaren pratar om att det inte finns garanti på kranarna om han installerar dem är rent skitsnack. Alltid där du köpt som lämnar garantin.

Dock ditt problem är ju att du köper dem av en som du inte litar på.

Bli inte ovänner nu! Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att jag nog bör betala. Som jag påtalat har jag ju faktiskt begärt att företaget ska ta hem varorna och att jag ska köpa dem. Men om jag köper blandare för 10.000:- och han vill ha 3000:- för att skicka tillbaka dem, känns det surt, med tanke på att han kanske struntar i att returnera dem.
Men nog borde snubben ha någon beställningsblankett som man fyller i, så undviker man dessutom att man får fel grejor, pga felhörning. Ett kontrakt helt enkelt.
Jag tycker dessutom att det låter skumt att firma 2 inte vill montera grejorna från firma 1 med hänvisning till garanti. Det är trots allt grejor i plomberade kartonger från FM Matsson. Och vad är det som kan bli ett garantiärende egentligen? Firma 2 pratade om att de inte kan lämna garanti. Garanti på vadå? Blandaren? Den lämnar väl tillverkaren... Själva anslutningen mellan blandare och rör? Om en koppling som inte tillhör blandaren börjar läcka, så har det väl inte med blandaren att göra?
Får nog ta ett snack med firma 2 i morgon när de kommer och ska kolla på jobbet. .. Om han inte kan tänka sig att montera blandarna, får man väl ringa firma 3. Kanske får honom på andra tankar. Annars får jag väl betala en "monteringsavgift" med kontanta medel...

Fattade firma nr 2 att det var sprillans nya grejer i obrutna förpackningar? Om de trodde att det var några gamla blandare du hade liggande i ett skåp är det väl en sak, men nya...? Jag köpte in alla såna grejer själv till vårt badrum - var ingen VVS-are som knorrade om det.

Tekopptekopp skrev:
Med en kall hand helt enkelt, hur tror du den hantverkaren agerar när hans nästa kund vill beställa blandare innan betalning?`Att kringå konsumentlagar är väl svårt va? Eller?
Hur hade du själv agerat?
Vanliga exempel på hur hantverkare beter sig. Att hantverkaren lär sig av sitt misstag och nästa gång ser till att kunden skriver under ett beställningsformulär så att båda är bunda av ett tydligt avtal är väl alldeles utmärkt.

Både firma 1 och 2 i det här exempelt verkar ju inte helt seriösa. Firma 1 vill ta 3000 kr för att returnera kranarna. En oskälig summa, låter som de vill passa på att blåsa honom på lite pengar.
Firma 2 vill inte installera "för att de inte kan lämna garanti" = de vill inte installera någon annans material eftersom de är materialet de tjänar pengar på.

Det är väl bara att ringa till FMM och fråga hur det funkar med garantin. Antar att det inte har nån betydelse vilken rörfirma som monterar. Garantin funkar så med en del varor att tillverkaren väljer en firma som reparerar eller om dom har egna servicemontörer...

Dr.J skrev:
Vanliga exempel på hur hantverkare beter sig.
Firma 2 vill inte installera "för att de inte kan lämna garanti" = de vill inte installera någon annans material eftersom de är materialet de tjänar pengar på.
Garantin är här säkerligen ett svepskäl. Hantverkare brukar inte vilja förlora sin mycket goda förtjänst på materialet!

Tekopptekopp
Dr.J skrev:
Vanliga exempel på hur hantverkare beter sig. Att hantverkaren lär sig av sitt misstag och nästa gång ser till att kunden skriver under ett beställningsformulär så att båda är bunda av ett tydligt avtal är väl alldeles utmärkt.

Både firma 1 och 2 i det här exempelt verkar ju inte helt seriösa. Firma 1 vill ta 3000 kr för att returnera kranarna. En oskälig summa, låter som de vill passa på att blåsa honom på lite pengar.
Jag visste väl att du inte kunde eller ville svara på fråganq(;^;)p

Dr.J skrev:
En returavgift på 20-30% är inte oskäligt för beställningsvaror, det är standard i många branscher.
Grejen med beställningsvaror är att det är sånt som man i normala fall inte har på hyllan.
Det är kanske dyra prylar i nån designserie, det är inget man lägger på hyllan och hoppas nån vill ha likadant inom rimlig tid.

Handlaren har både kostnader i frakt och arbetstid för returnerat gods.

optimum
Angående att muntligt avtal gäller lika som skriftligt.

Så här ligger det till.

Den som vill hävda rätten i ett muntligt avtal har uppgiften att bevisa att det stämmer.

Nekar andra parten och inga vittnen eller dyligt finns så funkar det inte.

Det är därför man ALLTID ska skriv avtal eller motsvarande i alla affärer som är av betydelse.

Kolla gärna upp med jurister eller motsvarande om ni är tveksamma för det har vi själva gjort.

Dock inget som jag själv missbrukar utan brukar hålla det jag lovar men undviker att sätta mig i fel situationer av tidigare erfarenheter.

mvh Roland

Det där med garanti, att firma 2 inte vill ta på sig garantiansvar för prylarna känns väl ganska rimligt. Garantin handlar ju inte bara om att själva kranen kan behöva bytas, utan även arbetskostnaden, den täcker inte tillverkaren.

Sedna kan man ju diskutera hur viktigt detta är för dig som kund. Är det någorlunda bra grejor så bör sannolikheten för ett garantifel vara låg. Den risken kanske är "billigare" än retur avgiften.

Min mors man är VVS-are, men jobbar en bit härifrån. Det är kanske möjligt för honom att montera grejorna till ett bra pris med kvitto...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.