Sittställning
Någon här som är besiktningsman eller vet hur man ska bedöma sånt här ?
 
  • Avvikelse i fog mellan vägg och köksbänk, potentiellt byggfel som behöver bedömas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Sittställning Forlowt skrev:
Tydligen så kan plattorna sitta snett på arken
Gäller det mosaik där flera småplattor kommer monterade på ark?
I så fall kan ju inte plattsättaren göra något åt det utan som plattsättare sätter man ju upp arket som det är, det blir ju en helt annan kostnad om man ska ta isär arken och montera varje mosaikbit för sig.
 
P
Jo,men som seriös plattläggare lägger man inte om arket ser ut hur som helst,man skär i så fall lös de värsta speciellt en sån liten yta som duschen,står helt klart att ts råkat ut för en mindre skicklig plattläggare i detta fall,lite för mycket slarv enligt mig,tråkigt.
 
Sittställning
Det är 10x10cm plattor så...klassas väl ej som mosaik
 
BirgitS
Tss skrev:
Jo,men som seriös plattläggare lägger man inte om arket ser ut hur som helst,man skär i så fall lös de värsta speciellt en sån liten yta som duschen,står helt klart att ts råkat ut för en mindre skicklig plattläggare i detta fall,lite för mycket slarv enligt mig,tråkigt.
Jag tycker det också, men enligt de plattsättare som finns i forumet så fungerar det inte så utan de sätter plattor/ark på löpande band utan att detaljstudera dem för att hinna med på avsatt tid, dvs. pris. Om de har köpt in kaklet så kan leverantören betala för nytt kakel och ny uppsättning men har konsumenten köpt kaklet så är det konsumenten som har ansvaret för att kaklet är i tillräckligt bra skick. Sen om ARN eller tingsrätten skulle komma till något annat beslut vet jag inte.
 
BirgitS
Sittställning Forlowt skrev:
Det är 10x10cm plattor så...klassas väl ej som mosaik
Men sitter sådana plattor på ett ark och det är meningen att man sätter upp hela arket i ett svep?
 
Sittställning
BirgitS BirgitS skrev:
Men sitter sådana plattor på ett ark och det är meningen att man sätter upp hela arket i ett svep?
Förstår vad du menar men du tycker alltså det är ok att sätta upp ett ark som från fabrik har blivit fel monterad på arket ?

I detta fallet handlar det om 4 limpluppar som ska skäras för att frigöra plattan och lägga den som resten.

Då kan samma argument användas om en av plattorna är spruckna eller skadade ? Dom sitter ju på arket så det är ok?
 
Sittställning
Det är deras kakel för övrigt.
 
BirgitS
Jag vet inte vad som är rätt och fel enligt Konsumenttjänstlagen utan återberättade vad kakelsättare har sagt.

Om företaget levererar plattor/ark som inte uppfyller normala krav så är det deras fel och ska åtgärdas.
 
10 x 10 plattor som sitter på "limmade" ark är inte alls ovanligt, det är inte heller ovanligt att ngn platta kan hamna snett vid tillverkning.
Har man varit med ett tag vet man om detta, vilket gör att man slår en liten flukt på arken innan man sätter dom, inget konstigt.
Det tar ca 1sek att titta på arket innan man sätter, och 10sek till om man måste skära bort en platta.
I jämförelse om man ska sätta lösa 10 x 10 plattor så går det avsevärt fortare att sätta arken, även om man får justera ngn platta här o där!
När det gäller "vanlig" små-mosaik som sitter på nät, kan man justera ev snea plattor när fixet mjukat upp nätet, alltså när mosaiken sitter på plats.
 
Sittställning
En annan sak, brunnen.. bra eller anus?
 
  • Rostfritt stålgolvbrunn inramat av bruna kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på golvbrunnen i en dusch med rostfritt galler och mörka klinkerplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rostfri golvbrunn intill mörka klinkerplattor med synliga fogar och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hörn av rostfri diskho och angränsande mörka kakelplattor med synlig fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängd golvbrunn med metalllock på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Tråkigt. Har själv haft en riktigt dålig plattis som blev riktigt sur när jag klagade på otroligt dåligt och fult jobb. Inte kul men sen ska man leva med eländet i många år så ger ju inget att vara snäll direkt.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
nikasp nikasp skrev:
Tråkigt. Har själv haft en riktigt dålig plattis som blev riktigt sur när jag klagade på otroligt dåligt och fult jobb. Inte kul men sen ska man leva med eländet i många år så ger ju inget att vara snäll direkt.
Exakt.. han skulle ju " se över det " första gången men ändå hittar jag fel .. hur många ggr ska man kunna rätt till saker och ändå lämna ?
Man känner ju att man inte kan flytta in i rummet riktigt..
 
Sittställning
Ingen som har närbilder på golvbrunnar ? Vill gärna ha något att jämföra med.
 
Inga bilder, men viktigast är väl vad du tycker själv.
Men onekligen så börjar du bli lite upptagen av smådetaljer som du endast ser om du kryper ner på golvet och fotograferar smådetaljer.
Med den petigheten kommer du aldrig bli nöjd oavsett resultat. Du kommer ofelbart finna nån detalj du stör dig på.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.